reverse reverb

Wat jij wil kan alleen in postprocessing (zo'n reverb kan niet vooruit kijken). Draai de vocal track om, gooi er een dikke reverb overheen, en draai hem weer om.

'Gewone' reverse reverb, het effect wat in veel effectdozen zit, draait niks om. De reverb trail zwelt hier aan in plaats van dat 'ie uitdooft, waardoor het lijkt alsof er iets reverse is.

Je neemt een sample... draai het om (reversen dus)... dan gooi je er een reverb overheen en slaat dat op (moet destructief zijn dus).... dat laad je opnieuw in en draai het sampletje weer om, nu heb je een opkomend reverb effect voor de sample... :)

op zich is het niet zo moeilijk hoor..

de WAVES plug-in heeft een vinkje "reverse"' bij the reverb..

je pakt een zang kreetje
plakt er een stlite achteraan van een seconden of 4
gooi er reverb overheen met de "reverse"aangevinkt..
klaar is Kees
als het niet bevalt even met de reverbtijd klooien

Origineel geplaatst door Frank-T

je pakt een zang kreetje
klaar is Kees

hier sluit ik me ook bij aan

niet iedereen heeft toch waves??

en hoe goed werkt dat dan, voorbeeldjes?

Origineel geplaatst door Frank-T

je pakt een zang kreetje
klaar is Kees

Welke Waves reverb ? Afijn...de topicstarter had het over een reverb die naar een sound toe werkt,dus niet er na....en in dat geval reverse je eerst de sample,dan voeg je reverb toe en reverse je het geheel weer...

Origineel geplaatst door MokuM
Je neemt een sample... draai het om (reversen dus)... dan gooi je er een reverb overheen en slaat dat op (moet destructief zijn dus).... dat laad je opnieuw in en draai het sampletje weer om, nu heb je een opkomend reverb effect voor de sample... :)

Of je slaat alleen de reverb op, dus 100% wet. Je draait het om en zet het op een tweede spoor. Daar kun je dan weer een filter of compressor op loslaten voor nog meer ongein...

Ik doe het alsvolgt.

Ik heb een vocal in kanaal 1. Ik laad die vocal in nog een kanaal 2. Daar gebruik ik zelfde channelstrip met als laatste extra een reverb. Die zet ik in reverse-mode. En wet 100% en dry 0. De 2e vocal met reverb aantal seconden eerder starten en klaar is kees.

Dit werkt bij mij het snelst.

Zoals ik het doe in cubase:

Ik knip het stukje audio dat ik wil gebruiken om te reversen los, en laat daarbij ongeveer 4 sec aan de voorkant over. (daar moet namelijk het reverse effect "gemaakt" worden. Vervolgens draai ik het stukje om, met de reverse functie. (het audio klinkt nu achterstevoren). Ik kies nu een reverb plugin via "process audio" (dit is dus destructive: er wordt een nieuw audio bestand gemaakt.). Ik luister eerst effe via preview of de reverb goed klinkt.

Het nieuwe bestand dat nu gemaakt is (dus geprocessed met de reverb) draai ik nu weer om, zodat het origenele audio weer gewoon klinkt, maar in de 4 seconden daarvoor staat nu de reverb die nu als het ware "reverse" klinkt.

Een beetje experimenteren en je krijgt geweldige effecten. ik heb het veel gebruikt bij m'n nieuwe cd. (zie mijn signature)

haha ik doe het nog anders, ik kies toch de reverse reverb van m'n effectbak. Die neem ik 100% wet apart op, dan pak ik die reverb sample op en verschuif hem terug; de reverb kan niet vooruitkijken, maar dan wel.

Toch een heel duidelijk zuigend-effect, er hoeft niks omgedraait te worden.

Ik heb et wek is live gedaan, als ik dan een toets indrukte kwam die op totdat ik de toets weer los liet, dan kwam et geluid pas. Is niet echt een reverst reverb maar kwam aardig in de buurt. Is alleen niet aan te raden want je moet als het waren vooruit spelen op de muziek, en dat :stupid , maar geeft wel een cool effect8o)

ik laat altijd iemand achteruitzingen in een hele grote ruimte..

ha ha ha!!! :eureka:

Back