midi streching

dennisb

Ouwe rot
Weet iemand een manier of prog om midi notes te stretchen zodat je ze in een tempo kan zetten. Als ik inspeel en ik qtize dan is het vaak niet wat ik bedoel te spelen. Ik kan ook moeilijk precies in de maat spelen dus het liefst zet ik gewoon de sequencer aan en neem dan op zonder metronoom ofzo. Ik kan het tempo van de song wel veranderen maar dan verplaatsen de noten ook in tijd zeg maar. Ik wil dus eigenlijk dat ik het tempo van de song kan veranderen en dat de noten qua tijd evenveel uit elkaar blijven staan.

Met Cubase SX2 kan je bijvoorbeeld een part stretchen...
Audio timestretcht hij... midi notes dacht ik ook..

ableton live kan zover ik weet veel van zijn audio functies ook met midi

dus dat "stretchen" is er 1 van

Furious5 en rvooh bedankt , ik ga ff demo versies checken

Origineel geplaatst door 6 trak
als je niet op een snel tempo kan inspelen zet je het tempo toch gewoon lager?!

midi noten stretchen... jeuz... moet niet gekker worden... :confused:

nou het gaat niet zozeer erom dat ik niet in een snel tempo kan spelen maar dat ik als allereerste een melodie heb die ik het beste in kan spelen zonder begeleiding, als ik dan daarna alles goed probeer te zetten dan klinkt het nooit zoals ik het ingespeeld heb, ik zit daar altijd mee te kloten. Ik ben trouwens wel lichtelijk confused dat je dit zo gek vind. Audio stretching, slicing en harmonizing wat toch eindeloos complexer is dan dit is dan wel normaal :confused: ?

Origineel geplaatst door dennisb
nou het gaat niet zozeer erom dat ik niet in een snel tempo kan spelen maar dat ik als allereerste een melodie heb die ik het beste in kan spelen zonder begeleiding, als ik dan daarna alles goed probeer te zetten dan klinkt het nooit zoals ik het ingespeeld heb, ik zit daar altijd mee te kloten. Ik ben trouwens wel lichtelijk confused dat je dit zo gek vind. Audio stretching, slicing en harmonizing wat toch eindeloos complexer is dan dit is dan wel normaal :confused: ?
Hoi Dennisb,

begrijp ik je goed dat je een melodie opneemt zonder neer het tempo te kijken?

Kan je je melodie niet meteen met metronoom/click opnemen? Dan zit je al redelijk "goed" qua tempo... dan zou ook de quantising heel wat beter werken.

Origineel geplaatst door lcasei
Hoi Dennisb,

begrijp ik je goed dat je een melodie opneemt zonder neer het tempo te kijken?

Kan je je melodie niet meteen met metronoom/click opnemen? Dan zit je al redelijk "goed" qua tempo... dan zou ook de quantising heel wat beter werken.

Het klinkt mischien raar maar ik wordt nogal afgeleid door de metronoom en speel daardoor juist niet goed.

in cubase kan het met 'sizing applies timestretch' of met timewarp (nog veel krachtiger).
maar je kan beter in de maat gaan leren spelen, desnoods op een langzamer tempo. Daar heb je uiteindelijk veel minder werk aan denk ik.

Het klinkt mischien raar maar ik wordt nogal afgeleid door de metronoom en speel daardoor juist niet goed.
fundamenteel zit je dus al fout en wil dit via een relatief omslachtige manier ff oplossen...
geen wonder dat het met quantize ook voor geen meter meer klinkt als je naast het tempo inspeelt...
leer eerst dan maar eens met een metronoom mee te spelen, scheelt je heel wat werk :eureka:

blijven oefenen .. hoe moet het anders als je ooit met een drummer moet spelen ? ik blijf gewoon opnemen tot het resulaat na behoren is ..

En neem van mij aan dat de afstand tussen de noten ook verschuiven met zo'n soort midi timestretch .. zeker als het niet strak ingespeeld is ..

bedankt voor de tips, ik weet dat jullie gelijk hebben qua oefenen enzo en dat doe ik ook veel en mijn spel wordt ook duidelijk beter tov een tijd terug maar tot de tijd dat ik perfect speel (if ever) zal ik toch kunstgrepen nodig hebben. Het lijkt me gewoon een hele handige functie.

Ik ben trouwens wel lichtelijk confused dat je dit zo gek vind. Audio stretching, slicing en harmonizing wat toch eindeloos complexer is dan dit is dan wel normaal :confused: ?
omdat audio, in tegenstelling tot midi, geen losse events kent en tijdsduur en toonhoogte aan elkaar verbonden zijn.
bij midi zet je simpelweg het tempo ff hoger of lager om een gewenste tijdsduur te krijgen of transponeer je noten voor een gewenste toonhoogte.

een beat sample van 120bpm en een bassline sample van 130 moet je idd stretchen om ze gelijklopend te krijgen
bij midi hoeft dit dus nooit.

Laatst gewijzigd:
[B
bij midi zet je simpelweg het tempo ff hoger of lager om een gewenste tijdsduur te krijgen . [/B]

ja maar dan gaan de noten tov elkaar ook verplaatsen in tijd en dat is dus precies niet de bedoeling

mja ok... en wat nu als je bijv. een piano heb ge-midi-stretched en daarna wil je een bassline inspelen?
zet je het piano spoor dan tijdelijk ff op mute en speelt de bass in op weer een ander tempo die je daarna weer moet midi-stretchen?

probeer de suggestie van rvooh eens... je zult hoe dan ook toch een houvast moeten hebben qua tempo anders ben ik bang dat je tot in de eeuwigheid zit te klooien...

Dit is zeker niet als dis bedoeld, maar als je zo omslachtig bezig bent en moeilijk in de maat kan spelen (heb er zelf ook wel eens last van, maar ik doe hetzelfde als MadR), dan begrijp ik niet helemaal waarom je zo'n uitgebreide gearlist hebt. Waar gebruik je al dat spul dan voor? In ieder geval is de tip: oefenen, oefenen en blijven oefenen.

mja ok... en wat nu als je bijv. een piano heb ge-midi-stretchen en daarna wil je een bassline inspelen?
zet je het piano spoor dan tijdelijk ff op mute en speelt de bass in op weer een ander tempo die je daarna weer moet midi-stretchen?

dat weet ik niet want ik heb nog niet eerder zo kunnen werken ;) , nou moet ik wel zeggen dat ik het probleem vaak alleen in het begin van de song heb als er nog geen groove is om in te hangen.

nou moet ik wel zeggen dat ik het probleem vaak alleen in het begin van de song heb als er nog geen groove is om in te hangen.

Programmeer dan eerst een groove, doe ik ook, werkt veel beter..:eureka:

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Dit is zeker niet als dis bedoeld, maar als je zo omslachtig bezig bent en moeilijk in de maat kan spelen (heb er zelf ook wel eens last van, maar ik doe hetzelfde als MadR), dan begrijp ik niet helemaal waarom je zo'n uitgebreide gearlist hebt. Waar gebruik je al dat spul dan voor? In ieder geval is de tip: oefenen, oefenen en blijven oefenen.

sinds wanneer moet je retestrak kunnen spelen om gear te mogen hebben, de lijst is zo uitgebreid omdat ik een gesettelde dertiger ben met teveel geld ;) maar ik maak best OK muziek hoor als ik de reacties hoor als ik wat laat horen, verder programmeer ik het meeste maar soms is zelf inspelen gewoon swingender

Back