Cubase Midi Channels

Origineel geplaatst door resonance
ehm ..

ik heb een midex 8 .. in cubase heb ik dan aan ins/outs 8.1 tm 8.8 waarbij op elke output of input dus kanaal nummers kan selecteren 1 tm 16.. ik heb nu een sampler die tm 32 kan .. alleen ik kan dus idd maar tm 16 in cubase..
het moet dus ook wel tot 32 kunnen lijkt me.. aangezien ik net een drum kit heb gemaakt met onder elk kanaal een ander geluid wil ik dus ook graag al die geluiden apart kunnen aanspreken, maar dat wil dus nu niet

Als ik het fout zie moet iemand het zeggen want ik gebruik zelf niet meer dan 1 midi poort in m'n setup, maar als ik het bovenstaande lees denk ik:

Je hebt 8 poorten op je Midex ( 8.1 tm 8.8 ) - elke poort heeft max 16 kanalen. Dus als je wilt kun je 128 kanalen gebruiken
De kanalen 1 t/m 16 op poort 8.1 zijn dus niet dezelfde als die op 8.2 (dat zijn dus eigenlijk kanalen 17-32 enzovoort op de rest van de poorten, alleen heet het niet zo want het aantal poorten telt maar tot 16 (per kanaal!))
Sluit dus je sampler midi A aan op poort 1 en midi B op poort 2 en zo kun je op elke poort 16 kanalen gebruiken = 32.

Origineel geplaatst door lcasei
Jeezes!!

deze thread wordt met de dag interessanter....
waarom gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan...
pcies... wat ik opmaak uit het verhaal van resonance is dat ie per midi kanaal 1 sample wil aansturen...
terwijl hij ook meerdere tracks kan aanmaken onder het zelfde midikanaal en zo ook volumes kan regelen...

bijv:
midi kanaal 1, track 1: bassdrum
midi kanaal 1, track 2: snaredrum
midi kanaal 1, track 3: clap
etc etc...

maar dan moet ie wel ff multisampling (note nummers) onder de knie krijgen... en zover is ie blijkbaar nog niet...

Laatst gewijzigd:
Vind de vraag helemaal nog niet zo onlogisch hoor.
Dat je bij kanaal 17 naar midi B over moet gaan is een weetje.

Maar als je via midi automation bijv je volume wil regelen (in cubeest zelf ipv de sampler) is per kanaal wel praktischer. Of filters enzow.

Hij heeft iig een midex dus die timing zit wel snor. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Maar als je via midi automation bijv je volume wil regelen (in cubeest zelf ipv de sampler) is per kanaal wel praktischer. Of filters enzow.

precies, vooral als je er een compressor over heen heb en je laat een paar geluiden weg zodat andere ineens omhoog komen en te hard worden dan werkt t gewoon fijner om dat te automaten of desnoods tijdens je opname te regelen via een schuif ipv dat je al die velocity waarde moet gaan intekenen of aanpassen op de sampler zelf.. en idd ook effecten die alleen op een preset kunnen worden toegepast ipv een losse sample zou dan effect hebben op alle samples in de preset..

maar aan de andere kant zie ik wel t voordeel van multi sampling, maar heb t zelf nooit nodig gehad...

:mega:

Attachments

• johan.jpg
    johan.jpg
    15 KB · Bekeken: 91
resonance, wat ben je allemaal aan t doen met je spullen?

soms kan ik me niet indenken hoe t zou moeten zijn om met jouw vraagstukken te zitten

en je hebt er toch al 3300 posts opzitten

volgens mij tik jij alleen maar, maar lees je nooit

Hij vraagt het tenminste.

D'r zijn hier ook zat mensen die bang zijn om uit te worden gelachen.

Vragen staat vrij inderdaad :)

Als je echt de diepte ingaat kan midi nogal lastig zijn. sysex of (N)RPN aansturen van apparaten heeft nogal wat voetjes in de aarde.

-C-

Hij vraagt het tenminste.

D'r zijn hier ook zat mensen die bang zijn om uit te worden gelachen.

Ik dacht dat er juist zo een enorme drang was om noob vragen te beperken op het SF, nu moet volgens jou ineens iedereen maar triviale vragen gaan stellen?

R

Origineel geplaatst door C738
Als je echt de diepte ingaat kan midi nogal lastig zijn. sysex of (N)RPN aansturen van apparaten heeft nogal wat voetjes in de aarde.

-C-

Ja daar heb je het ook over wat.. We hebben het nu over the lowest of the low level MIDI

Als je een aardig aantal posts op je naam hebt dan mag je aannemen dat je inmiddels ook al weet dat je vaak sneller via de zoekmesjien antwoord krijgt. Iig ben je dan van je n00b status af zou ik zo zeggen.

En wat is triviaal? Ik vind het feit dat midiclock een realtime signaal is ook triviaal.

@C738 Ik weet zeker dat hij het heeft over een Emu sampler ;) Verhaal komt me redelijk bekend voor.

Iig lees gewoon es ff die handleiding en doe niet zo omslachtig man. Ik vraag me af of je enig idee hebt wat je met die emu wel niet kan. Als je hem ff doorneemt dan gaat er een wereld voor je open... En 32 midi kanalen? Ik weet niet hoe je 32 midi kanalen wilt gaan gebruiken in de zin van hoe krijg je ze vol met alleen bijv. een drumbank?

Je kan zowieso gewoon per samplegroep een output toewijzen dus dat is echt geen probleem... Enige minpunt voor drums kan misschien het aantal outputs zijn (8 stuks) dus dan denk ik dat een outputboard interresanter is dan die 16 extra midi channels...

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Of 't volume in de sampler zelf aanpassen?:eureka:

jep daarvoor heeft emu onder de al eerder genoemde aan en uitknop mooi een rotaryknop zitten waar je aan kan draaien en verdomt als het niet waar is maar je sampler gaat er harder of zachter van klinken !

Vind de vraag helemaal nog niet zo onlogisch hoor.
Dat je bij kanaal 17 naar midi B over moet gaan is een weetje.
maar een beetje beginnend midioot WEET toch gewoon dat je via 1 midi poort maar 16 kanalen kan versturen, dan is het nog slechts een simpel rekensommetje om er achter te komen dat die 2e midi poort wel eens voor de overige 16 kanalen zou kunnen dienen... maar goed, dat staat natuurlijk ook in de vukking handleiding...

Origineel geplaatst door Slipperman
jep daarvoor heeft emu onder de al eerder genoemde aan en uitknop mooi een rotaryknop zitten waar je aan kan draaien en verdomt als het niet waar is maar je sampler gaat er harder of zachter van klinken !

en dan gaat alles op de sampler mee in volume en dat is dus net niet wat ik wil :)
persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat ik voor mijn werkwijze geen betere oplossing weet..
je kan idd meerdere samples op 1 kanaal zetten en verpreiden over t keyboard maar zoals ik al zei heeft dit t nadeel dat je dan de volumes per sample moet gaan intekenen met de velocity waardes.. en als je op zoek bent naar het juiste volume is t gewoon fijner als je dit met een schuif kan doen op gevoel ipv elke keer andere velocity waardes te proberen per sample..

elk geluid naar een andere output routen is ook een oplossing maar kost uiteraard weer een hoop kanalen op je mengert en daarnaast moet je nog met de hand t volume regelen .. tenzij je hardware automation heb op je mengert :)

maar goed, ieder heeft zn eigen manier van werken.. op t moment ben ik nog niet overtuigd dat ik t kompleet anders moet doen ..

Origineel geplaatst door 6 trak
maar een beetje beginnend midioot WEET toch gewoon dat je via 1 midi poort maar 16 kanalen kan versturen, dan is het nog slechts een simpel rekensommetje om er achter te komen dat die 2e midi poort wel eens voor de overige 16 kanalen zou kunnen dienen... maar goed, dat staat natuurlijk ook in de vukking handleiding...

Op t moment van posten was ik alweer vergeten dat ik een 2e midi in/out had gezien op de achterkant van de sampler .. vandaar dat ik t probleem dus ergens anders zocht.. en op gebied van midi ben ik idd een noob.. t enige wat ik met midi doe is instrumenten aan sturen / parameters automatiseren.. allemaal dingen die vrij basic zijn, verder nog nooit de behoefte gehad om me verder de midi basics aan te leren..

en manuals .. idd daar mag ik wel wat meer aandacht aan besteden, maar goed.. ik ben nou eenmaal lui.. kwak mn vraag liever op synthforum als ik zelf niet snel genoeg antwoord kan vinden.. dat mensen me dan een noob zullen vinden zal me een worst zijn eigenlijk (misschien ben ik wel gewoon een noob.. lekker boeiend).. ik hoef tenminste niet alle manuals door te spitten op zoek naar antwoord :)

Origineel geplaatst door resonance
ik ben nou eenmaal lui.. kwak mn vraag liever op synthforum als ik zelf niet snel genoeg antwoord kan vinden.. dat mensen me dan een noob zullen vinden zal me een worst zijn eigenlijk (misschien ben ik wel gewoon een noob.. lekker boeiend).. ik hoef tenminste niet alle manuals door te spitten op zoek naar antwoord :)
dan was je 15 jaar geleden, toen internet nog niet bestond, zeker om elke scheet naar de muziekzaak gegaan om weer een lullig dingetje te vragen?
al die mensen waar jij je vragen nu aan stelt hebben dus WEL de handleidingen gelezen, die hebben wel de kennis in hun bezit om dus maar ff de antwoorden voor 'niets' voor jouw'n neus werpen...?
volgens mij weet je nog niet voor een kwart wat je sampler allemaal te beiden heeft...

dan was je 15 jaar geleden, toen internet nog niet bestond, zeker om elke scheet naar de muziekzaak gegaan om weer een lullig dingetje te vragen?

Zoals ik al zei.. ik ben lui .. dus ik zou eerder even bellen :doei:

En ach.. er zijn een hoop mensen die als ze net een nieuw speeltje hebben liever even een vraagje stellen ipv dat ze eerst een week gaan uittrekken om een manual van 400 paginas door te lezen.. terwijl ze ook binnen enkele minuten weer op gang kunnen worden geholpen ..

al die mensen waar jij je vragen nu aan stelt hebben dus WEL de handleidingen gelezen, die hebben wel de kennis in hun bezit en je wil dus dat ze dat maar ff voor 'niets' voor jouw'n neus werpen...

niks moet.. als je niet wil antwoorden dan antwoord je toch gewoon niet? gelukkig zijn er genoeg andere mensen die met plezier even een vraagje beantwoorden.. ik vraag redelijk wat op t forum.. daarnaast probeer ik ook andere mensen te helpen die bijv. tegen probleempjes aanlopen die ik zelf ervaren heb (onder motto iets terug doen voor t forum waar ik zelf ook een hoop aan heb).. dat jij dan t type bent die dan liever zo iets heeft van: zoek t zelf maar uit .. tja houdt dan gewoon je mond en ga niet lopen zeuren

misschien moet je eens wat minder op t forum hangen.. dan zou je je niet zo irriteren aan bepaalde noobs hier 8D

Back