Cubase Midi Channels

een week gaan uittrekken om een manual van 400 paginas door te lezen..
je kan toch specifiek zoeken naar iets waar jij op dat moment een probleem mee hebt en misschien kom je dan zelfs nog wel aanverwante zaken tegen die je weer een hele andere kijk geven op de situatie.

Origineel geplaatst door resonance
dat jij dan t type bent die dan liever zo iets heeft van: zoek t zelf maar uit .. tja houdt dan gewoon je mond en ga niet lopen zeuren
ben ik dat type? ik heb je genoeg advies gegeven.

misschien moet je eens wat minder op t forum hangen.. dan zou je je niet zo irriteren aan bepaalde noobs hier 8D
ik irriteer me niet, ik probeer alleen een stukje besef bij te brengen.

Tsja, zo'n apperaat zit iig een handleiding bij.
Bij mensen dus niet. :W

Origineel geplaatst door 6 trak
ben ik dat type? ik heb je genoeg advies gegeven.

Je heb me geen advies gegeven.. je heb alleen mijn werkwijze de grond in geboort terwijl deze in mijn ogen zoals ik al zei voor mij meer voordelen heeft als de nadelen die jouw werkwijze met zich mee brengt..

en als ik je ff mag quoten ..

jij als ervaren midi man wist het dus ook niet zeker..

dat lijkt me heel logisch ergens...

vindt ik toch wel een ander antwoord als dat iets zo is.. pas nadat ik heb verteld dat t idd zo werkt ben ik in eens de noob en jij de ervaren man die alles weet.. en ja om eerlijk te zijn weet je vast wel meer als mij .. maar dat je dan ineens zo uit de hoogte gaat doen, van ''wij die al deze kennis al bezitten'' en ''jij die niks weet en hier zomaar komt vragen''
vind ik ergens best wel triest 6 .. Als we allemaal zo'n instelling zouden hebben zou t forum of een dooie boel zijn, of alleen maar uit gezeur bestaan.. maar goed, bedankt voor je ''hulp'' heb er een hoop aan gehad :slotje:

Ik vind het hier altijd toch zo gezellig he!

Ik zal mij bij resonance moeten aansluiten.
Als onervanren noob snuffel ik hier vaak tijdens de pauzes op mijn werk.
De helft van deze pauzes gaat op in geneuzel over eenvoudige vragen die mensen niet zouden mogen stellen.
Toch vond ik dit best een leerzaam onderwerp...

:biertje:

en dan gaat alles op de sampler mee in volume en dat is dus net niet wat ik wil :)
persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat ik voor mijn werkwijze geen betere oplossing weet..
je kan idd meerdere samples op 1 kanaal zetten en verpreiden over t keyboard maar zoals ik al zei heeft dit t nadeel dat je dan de volumes per sample moet gaan intekenen met de velocity waardes.. en als je op zoek bent naar het juiste volume is t gewoon fijner als je dit met een schuif kan doen op gevoel ipv elke keer andere velocity waardes te proberen per sample..

Ik vraag me nu toch echt wel af of je uberhaupt weet wat je met je gear kan en wat waarvoor dient? Je kan gewoon de output instellen (volume dus net als pan) per voicegroup PLUS nog eens per overall preset. Echt lees die f*cking manual nu eens je hebt echt geen idee waar je het over hebt, heb ik het idee (volg je em nog).
Niet lullig bedoelt maar serieus ik begin me af te vragen of je wel weet wat je met je emu kan?

misschien moet je eens wat minder op t forum hangen.. dan zou je je niet zo irriteren aan bepaalde noobs hier 8D

Als jij na bijna 3500 posts nog steeds een "n00b" bent dan vraag ik mij HEEL erg af wat je hier wel niet hebt gepost en wat je aan dit forum hebt bijgedragen in dat opzichte. Als je je nu nog een n00b voelt dan is er iets niet helemaal goed...

Maar goed, download lekker de manual bij emu in PDF formaat, daar kan je het makkelijk vinden (ik had niet eens de manual nodig voor dit maar goed ieder ze ding)

EN overigens, geheel onterecht als je 6trak gaat afzeiken want die helpt je wel degelijk maar je bent zelf te koppig om het aan te nemen en om geen kritiek te kunnen ontvangen voor dit soort vragen. We geven je inzicht in hoe je meer uit je sampler kan halen en dat je gewoon es ff die manual wat moet doornemen en dan zijn wij opeens de boosdoener omdat JIJ die notabene die boel KOOPT te lui en te arrogant is om even een handleiding te lezen...

I rest my case...

tjeezus wat een vermakelijke draad dit...

@ Resonance : je stelt wel echt noob vragen hoor...

afijn,in een e-mu sampler kun je op verschillende nivo's je volume aanpassen :
- gewoon je velocity aan volume koppelen is wel de makkelijkste....kan per zone geregeld worden...
- dan nog de gain/volume van elke zone...en je kunt een hele hoop zones per midi kanaal hebben...
- volume per midi-kanaal (die je ook met main volume via midi cc kunt aansturen )....
- gain change van de samples (niet realtime)...

als je verschillende samples per midi-kanaal wilt gooien kun je de functie 'place sample' gebruiken...elke geplaatste sample wordt een zone en daar kun je nog steeds elk geluid individueel van filters en andere grappen voorzien...en los van elkaar via midi moduleren...

32 midi kanalen gebruikt geen mens,behalve als je hele orkesten wilt afspelen...

bovendien kun je nog steeds een preset gebruiken voor 1 sound en gewoon switchen tussen de verschillende presets op een kanaal...(zo werk ik ook,maar ik haal alleen maar kicks dr uit)...die presets kun je zelfs wisselen via midi program change...

e-mu samplers gaan erg diep qua programmeren,duurt wel een tijdje voordat je doorhebt wat je allemaal kan...

Origineel geplaatst door Slipperman
EN overigens, geheel onterecht als je 6trak gaat afzeiken want die helpt je wel degelijk maar je bent zelf te koppig om het aan te nemen en om geen kritiek te kunnen ontvangen voor dit soort vragen. We geven je inzicht in hoe je meer uit je sampler kan halen en dat je gewoon es ff die manual wat moet doornemen en dan zijn wij opeens de boosdoener omdat JIJ die notabene die boel KOOPT te lui en te arrogant is om even een handleiding te lezen...

Man, wat een manier van helpen zeg. Als dit jullie idee is van iemand helpen is, dan zou ik persoonlijk nog eerder kiezen voor hulp van een wilde Grizzly beer met hondsdolheid. Die arrogante manier van antwoorden kun je misschien beter sparen en wat ruimte overlaten op de HD van deze server voor mensen die WEL anderen normaal willen helpen... Ik ben het 100% met je eens dat veel mensen zekers eens beter de handleiding van hun apparatuur kunnen lezen, en daar veel van kunnen leren. En ook ik wordt soms van dit soort vragen enigsinds... uhm... Kriebelig.

Maar om dat op DEZE manier duidelijk te maken??

Zeg me dan eens even waar 6-trak in deze thread daadwerkelijk 'inzicht' verschaft in het werken met de betrokken sampler? Al is iemand na 350.000 posts nog steeds een noob, dan kun je nog iemand normaal te woord staan. Ik neem het hierbij niet zozeer voor Resonance op, tis meer omdat ik dit soort zieligheden vaker op forums tegen kom. De een is wat handiger, de ander is wat slimmer... Laat toch iedereen in zijn waarde. En als je niet WIL helpen dan lees je toch lekker verder.

Kom op zeg...

Dit is een forum voor beginners, gevorderden en experts. Als jij je 'verheven' voelt boven deze groepen, of neerkijkt op 1 van deze groepen, dan heb je weinig meer te leren mbt muziek, en zou ik me concentreren op je communicatieve vaardigheden. Want daar mag naar mijn mening nog wat aan geschaafd worden.

Maar raaskal hier rustig verder, maar weet wel dat dat pas ECHT ongelovelijk 'N00]3-etig' overkomt...

dat je overal volume kan zetten weet ik wel .. maar zoals ik al zei.. ik wil t kunnen automatiseren vanuit een midi sequencer met de midi schuif in cubase .. en leg mij dan eens uit hoe ik dat zou moeten doen als ik een hele zooi samples op 1 kanaal heb.. zonder dat ik t volume van al die samples mee neem?

volgens mij snappen jullie niet wat ik precies bedoel .. maar goed, ik snap dat je me probeerd te helpen.. en dat stel ik zeer op prijs .. maar ik heb alleen t idee dat je niet begrijpt wat ik precies wil :)

maar goed, ondertussen kan ik al lang mn ding doen en dat is idd heel simpel alleen kicks op mn sampler samplen en afspelen en aansturen terwijl ik met de filters freak .. andere wensen heb ik op t moment niet :)

:biertje:

- edit -

ok na de laatste post begin ik t te begrijpen :)

hoe ik dit moet doen kom ik wel uit denk ik .. dank voor de heldere uitleg

daar moet ik nog bij zeggen dat je per zone ook allerlei controllers kunt toewijzen,zelfs de mate hoe ze op cc's reageren....

als je op 1 midi kanaal 5 zones hebt (5 verschillende kicks,of 1 dezelfde kick met verschillende filter en volume standen,of via verschillende outputs,ook leuk) kun je aangeven dat 1 zone niet op main volume reageert,de andere wel...of dat 1 zone wel op velocity reageert,de andere zone de cutoff veranderd enz...

het maken van zo'n preset met verschillende zones neemt ff wat tijd in beslag,maar als je eenmaal 1 hebt kun je die als default gebruiken en is verder editten een eitje...

e-myu roeleert...ik heb vaak 1 kick per octaaf,5 zones per midi-kanaal...dan elke zone een ander filtertje en gaan...als je in Cubase je kick 12 noten transponeert heb je meteen variatie,zonder moeilijk te hoeven doen met cc's...

Origineel geplaatst door Contender#1

Maar om dat op DEZE manier duidelijk te maken??

Je kan zachtaardig blijven doen of voor een manier kiezen die wel degelijk begrepen wordt en duidelijk is. Ik kies voor het laatste aangezien al blijkt dat hij de andere leden niet echt begrijpt die gewoon het zelfde duidelijk proberen te maken...

Zeg me dan eens even waar 6-trak in deze thread daadwerkelijk 'inzicht' verschaft in het werken met de betrokken sampler?

Ik ga maar even citaten hieronder gooien:

dat lijkt me heel logisch ergens...

waarom wil je in jeuznaam 32 kanalen spenderen aan je sampler? je kan toch splits maken per kanaal...?

lees die manual nu maar eerst eens ff grondig door in plaats vanuit een fundamenteel foute werkwijze dit opgelost te zien d.m.v. 32 kanalen te usen...

citaat:
aan de andere kant is t wel weer fijn dat ik gewoon op een midi kanaal een volume schuif heb ipv dat ik dan al die noot velocity moet gaan bijwerken..

hoezo? kun je niet per sample een output aanwijzen dan?

Origineel geplaatst door lcasei
Jeezes!!

deze thread wordt met de dag interessanter....
waarom gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan...

pcies... wat ik opmaak uit het verhaal van resonance is dat ie per midi kanaal 1 sample wil aansturen...
terwijl hij ook meerdere tracks kan aanmaken onder het zelfde midikanaal en zo ook volumes kan regelen...

bijv:
midi kanaal 1, track 1: bassdrum
midi kanaal 1, track 2: snaredrum
midi kanaal 1, track 3: clap
etc etc...

maar dan moet ie wel ff multisampling (note nummers) onder de knie krijgen... en zover is ie blijkbaar nog niet...

maar een beetje beginnend midioot WEET toch gewoon dat je via 1 midi poort maar 16 kanalen kan versturen, dan is het nog slechts een simpel rekensommetje om er achter te komen dat die 2e midi poort wel eens voor de overige 16 kanalen zou kunnen dienen... maar goed, dat staat natuurlijk ook in de vukking handleiding...

Aardig aantal posts dus waarin ik toch al aardig wat antwoorden vind op de vragen die worden gesteld...

De een is wat handiger, de ander is wat slimmer... Laat toch iedereen in zijn waarde. En als je niet WIL helpen dan lees je toch lekker verder.

Iemand helpen met problemen vind ik geen probleem. Sterker nog het is oa. me baan dus vertel mij echt niet wat service verlenend zijn inhoud.
Waar ik en met mij nog wel meer leden wat tegen hebben is als dingen vrij simpel in handleidingen te vinden zijn. Hij geeft zelf al aan dat hij te lui is om dat ding door te lezen maar gaat daarintegen ons maar "lastig vallen" met vragen. Ik vind dat persoonlijk arrogant en dat er dan mensen zijn die het een en ander aan sarcasme gaan toepassen is niet verwonderlijk. Belangrijkste les in de natuurkunde die je ooit hebt geleerd:
Actie => Reactie
En dit geld ook in tal van andere dingen waaronder... Jawel... Communicatie.

Dit is een forum voor beginners, gevorderden en experts. Als jij je 'verheven' voelt boven deze groepen, of neerkijkt op 1 van deze groepen, dan heb je weinig meer te leren mbt muziek, en zou ik me concentreren op je communicatieve vaardigheden. Want daar mag naar mijn mening nog wat aan geschaafd worden.
Ik accepteer je mening gewoon want daarvoor geld vrijheid van meningsuiting maar met mijn communicatieve vaardigheden is niets mis.

@ dione .. bedankt voor de tips .. hier kan ik wat mee, in de zin van doeltreffend de manual doornemen wetend waar ik mezelf op moet gaan focussen ipv die hele manual door te nemen..

.. hier kan ik wat mee, in de zin van doeltreffend de manual doornemen wetend waar ik mezelf op moet gaan focussen ipv die hele manual door te nemen..

idd, dat scheelt weer een hoop tijd die je voor andere 'zinnige' dingen kan gebruiken.. :eureka:

Origineel geplaatst door dione
daar moet ik nog bij zeggen dat je per zone ook allerlei controllers kunt toewijzen,zelfs de mate hoe ze op cc's reageren....

als je op 1 midi kanaal 5 zones hebt (5 verschillende kicks,of 1 dezelfde kick met verschillende filter en volume standen,of via verschillende outputs,ook leuk) kun je aangeven dat 1 zone niet op main volume reageert,de andere wel...of dat 1 zone wel op velocity reageert,de andere zone de cutoff veranderd enz...

het maken van zo'n preset met verschillende zones neemt ff wat tijd in beslag,maar als je eenmaal 1 hebt kun je die als default gebruiken en is verder editten een eitje...

e-myu roeleert...ik heb vaak 1 kick per octaaf,5 zones per midi-kanaal...dan elke zone een ander filtertje en gaan...als je in Cubase je kick 12 noten transponeert heb je meteen variatie,zonder moeilijk te hoeven doen met cc's...

Even los uit mijn hoofd kan je via het "Cords" venster dus de verschillende modulaties ed. instellen. Plus je hebt nog een venster ergens waar je de globale controllers kan instellen. Ik meen zelfs dat die settings (de laatste dus) permanent zijn.

Overigens je kan je "werkwijze" op dit gebied ook omkeren:

Multitrack opnemen op gewoon vol volume, en daarna via je DAW je audio automatiseren. Desnoods als je naar tape oid. mixed dan doe je gewoon de output van je DAW opnemen...

@ dione .. bedankt voor de tips .. hier kan ik wat mee, in de zin van doeltreffend de manual doornemen wetend waar ik mezelf op moet gaan focussen ipv die hele manual door te nemen..

je kan toch specifiek zoeken naar iets waar jij op dat moment een probleem mee hebt en misschien kom je dan zelfs nog wel aanverwante zaken tegen die je weer een hele andere kijk geven op de situatie.

:z

wat ik de hele tijd al probeer duidelijk te maken is dat ik geen probleem heb.. de enige ''originele'' vraag is al lang beantwoord.. verder krijg ik alleen maar te horen dat ik t ''op een andere manier'' kan doen die beter is ..

maar in grote lijnen heb ik hier dus nooit om gevraagd.. wel heb ik uiteindelijk om opheldering gevraagd hoe ik t dan beter kan doen.. maar goed, zoals ik de hele tijd al probeer duidelijk te maken werkt t via mijn ''simpele'' manier ook..
maar mensen bleven maar doorgaan over dat ik t anders zou moeten doen.. maar kennelijk mag ik dan niet vragen hoe..

en dat ik dan de manual maar doet moet lezen.. tja daar heb ik geen zin in..

als je dan gelijk zo'n antwoord geeft als dione, daar kan ik dan wel weer wat mee.. hij legt mij in details de ''andere'' manier uit die beter werkt.. mocht ik willen switchen dan kan ik tenminste gericht de manual induiken ..

maar mensen bleven maar doorgaan over dat ik t anders zou moeten doen.. maar kennelijk mag ik dan niet vragen hoe..

zoals we al hadden aangegeven kan je dus per sample/voicegroup gewoon outputs aanwijzen, pan instellen en nog aardig wat andere dingen. Er zijn genoeg antwoorden gegeven waar je best wat aan hebt gehad en waar je al aardig wat tips hebt gehad hoe je dingen kan verbeteren. Echter dat je hier over heen leest omdat het natuurlijk leuker is om het negativisme te lezen, dat is niet mijn probleem...

Selective mind heet dat ;)

Back