Origineel geplaatst door goran
@subgroover ; wat voor producties heb jij opgestuurd?? hiphop?techno? of wat? was het afwisselend, complex? of gewoon erg simpel maar met een goede uitleg?
ook zeg je dat er een rytmisch dictee plaats vind...geld dit dus enkel voor die compositie opleiding? of voor alle muziek opleidingen daarzo...
Ik heb 3 totaal verschillende producties opgestuurd"
1. was een beetje neder-hiphop achtige track met hammond-solo's erin.
2. Zwaar agressieve gitaarrifs met snelle drum 'n bass achtige ritmes en zang.
3. Roland Sound Canvas SC55 binnenstebuiten gekeerd, heel dat ding met Sysex aangestuurd en de meest vreemde klanken laten voortbrengen aangevuld met samples uit de computergame Unreal.
Ze waren vooral nieuwsgierig naar nr.2 (die hadden ze ook aangezet toen ik binnenkwam). Ze vroegen me waarom ik bij deze track het woord 'innovatief' had gebruikt. Hmmm... denk je dan op zo'n moment. Ik vertelde ze dat ik elke drumsample zelf had opgenomen van m'n eigen drumkit en vervolgens met een sampler zo dit mega-snelle ritme te programmeren. Dat is niet iets wat men dagelijks doet en weer eens heel wat anders dat die standaard Vengeance-sample cd'tjes! Daar waren ze blijkbaar wel iets van onder de indruk.
Qua dictee hoef je je niet zo druk te maken. Ik kon er echt geen drol van. Ik had wel even een paar maandjes geoefend met een simpel solfege-programmatje "de klankenkraker". Gelukkig had ik al wel veel kennis van ritmisch dictee (door 9 jaar drumles), maar melodisch wist ik qua notatie niet. De solfege theorie kende ik al wel vanwege gewoon zeer veel piano te hebben gespeeld (en leren spelen van zus en van maat van me), maar die notenbalkjes interesseerde mij gewoon geen r**t...

Ondanks dat heb ik wel al die tentamess met goede punten gehaald, maar dat was gewoon een kwestie van op dat moment er veel mee bezig zijn, goed bijhouden en zo goed mogelijk de plekken van de noten in je kop stampen.
Nu zou ik het echt niet meer weten allemaal hoor. De solfege zelf natuurlijk wel, maar de notenbalk kan mij momenteel gestolen worden.
Origineel geplaatst door goran
Het zinnetje "en veel verstand hebt van je vakgebied" ... nu weet ik wel wat, maar wat is "veel" .. ik neem aan dat ze er niet van uit gaan dat je "veel" weet toch?
Ik bedoel, moet het stukje dat ik in stuur technisch super geweldig klinken?
( ik weet natuurlijk dat het meer gaat om je compositie en laat zien dat je talent hebt, maar vraag me af of er nog een technische eis kan zijn )...
Nou, ze gaan er echt wel vanuit dat je best wel wat van je vakgebied weet. Als je bijvoorbeeld Audio Design wilt gaan doen, smijt vooral met termen als compressors, parametrische equalizers en fasedraaiiers, dat staat interessant. Maar echt supergedetailleerd hoef je het allemaal nog niet te weten natuurlijk.
Het stukje dat je instuurt hoeft geen technisch wonder te zijn, als je je maar kan verantwoorden waarom je bijvoorbeeld die kick zodanig hebt gecompressed, of ge-equalized, of iets dergelijks.
Uiteindelijk peilen ze je gewoon op talent, niet alleen muzikaal talent, maar ook technische aanleg natuurlijk!