triton le of xk-6 + 2e hands synth?

MysticEarth

freak??
Een poosje terug heb ik hier ook al gevraagd wat het beste was om mee te beginnen (qua synths dan), en heb zelf wat geprobeerd in de winkels en geluisterd en specs. bekeken, etc.
en kwam toen op de Triton LE uit.
Maar nu heb ik net het nieuwe nummer van Interface gelezen, dus ook de test met de xk-6 van Emu.
Ook heb ik al verschillende demo's gehoord en het lijkt mij een mooie synth om mee te beginnen (op de behuizing van de synth na dan :) ). Alleen is het probleem nu, wat is het verstandigst om te doen??

1. Triton Le kopen (1495 euro) en daarna doorsparen voor va's, soundmodules, etc.
2. Xk-6 kopen (779 euro) en hou ik dus ong 700 euro over, daar kan ik dan 2e hands va's (zoals an1x, juno106, etc.) van kopen. Zodat ik dan een 'workstation' heb met goeie klank, filters en arpeggio's, en toch ook kan beginnen met mijn eigen geluiden te programmeren..
3. nog iets anders...

Wat lijkt jullie het verstandigst? Wat zouden jullie doen? Want ik weet het nu ff niet meer namelijk....

Ik koop niets nieuws meer, veel te duur. Ik heb de laatste tijd 1 uitzondering gemaakt, de oberheim OB12 (899 euro). Maar dat is natuurlijk geen workstation. De tritom LE klinkt wel top dat moet ik toegeven.

Tja... het is idd duur maar ik heb veel gezocht maar nog nergens de triton le 2e hands gezien... alleen in de interface bij advertentie van een winkel.. 1275 euro, dat scheelt ook niet veel met de nieuw prijs opzich...

ok, ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt... anders leer je natuurlijk nooit je apparatuur kennen.
wel... laten we het dan even aanpassen:

1. triton le
2. emu xk-6 + evt expansion boards: Techno Synth Construction Yard en Beat Garden (beiden door Rob Papen)

bambam heeft gelijk over de 2ehandse tritons.. Voor ongeveer 3 tot 4 honderd euro meer heb je een volledige triton!! (ps ik ben Tritongeil, kon hem niet betalen anders had ik hem 2 jaar terug ook gehaald;))

een xk-6 en een sampler misschien? ik zeg ook maar wat...

hmm het probleem is natuurlijk bij zovelen het budget, dus daarom wil ik direkt goed kunnen beginnen, en niet achteraf gauw spijt hebben. De Triton Le werkt volgens mij heel erg fijn en heeft goed geluid. Maar de Xk-6 heeft ook goed geluid, uitzonderlijk goeie filters en uitgebreide arpeggiator mogelijkheden, 16 onafhankelijke namelijk (interface magazine). Alleen ziet dat ding er zo ongelooflijk nep uit vind ik..
Maar zou ik niet eerder op de xk-6 uitgekeken zijn dan de triton le? dat is mijn grootste punt en onwetenheid eigenlijk

de XK is meer een synth dan een sample playback-ker. De Triton een sampler en samplerplayback-ker.
Ik zou voor de triton gaan omdat je wel betere synths heb en de triton (op kurzweil na) de beste sounds heeft.

J-Run, ik weet niet waar jij voor 400 euro een Triton plundert hoor. 300 Euro lijkt me al helemaal een sterk verhaal. Maar goed, dat terzijde.

De Triton Le is een workstation. Of de XK-6 dat ook is weet ik niet. Hoe wil je je muziek opnemen. Met de Synth zelf of met de computer. In het laatste geval is een workstation minder belangrijk.
Persoonlijk zou ik voor een Triton Le gaan. Deze kun je afgezien van de effectensectie later opwaarderen tot een volwaardige triton met sampler. Standaard kan een Triton Le overigens niet samplen.

Goed, je zou voor de XK kunnen gaan zodat je geld overhoud tenzij er geen sequencer in die Emu zit. Want dan moet je weer op zoek naar of een soft sequencer, of hardware sequencer.

ik ga sowieso sequencen op de pc, misschien is het voor 'live' spelen wel handig, die sequencer en multimode, etc. De xk-6 heeft volgens mij geen sequencer.
ik heb van verschillende winkels (plebweb, tonika) ook advies gekregen om voor de triton le te gaan, dit omdat ze emu fantastische producten vinden, maar niet om als 'basis' voor een setup. Ook heeft de Triton LE volgens hun ook veel beter geluid.
Ook de reacties hier wijzen veelal naar de Triton toe, en ook mijn eigen 'mening' gaat daar nu inderdaad (mede door de reacties) naar uit. Maar een extra sampling board lijkt me overbodig als ik dat op de pc ook kan doen met bijvoorbeeld Kontakt.

Back