live-act met laptop wordt niet serieus genomen

Re: live-act met laptop wordt niet serieus genomen

Origineel geplaatst door MCBasje303
Beste mensen,

ik heb gisteren voor het eerst een live-act gedaan met mijn laptop met fruity loops en controller. Wat mij op is gevallen is dat veel mensen denken dat je helemaal niks hoeft te doen. Ik vind echter dat er weinig verschil is in de manier van werken als je met hardware werkt. Toch lijkt het alsof mensen je meer serieus nemen als muzikant wanneer je een berg hardware bij je hebt. Ik denk dat het enige verschil is dat het er interessanter uitziet.
Ik hoorde dat iemand had gezegd:Die gozer is gewoon zijn mail aan het checken.

ja & terecht vind ik.
Als je optreedt dan wil je publiek toch geëntertained worden, ze willen je zien spelen. Zouden ze je alleen willen horen spelen, kan je net evengoed een plaatje opzetten terwijl je zit te SMS'en?!:dj:

Origineel geplaatst door fuse
Wat is dan de vergelijking dat je een concert van Wibi opneemt en de midi file met een laptop afspeelt en daar 'beats' onder gaat stoppen?
Je kan het ook vergelijken tussen het verschil van het menselijk geheugen en dat van een mpc.

Lijkt mij dat het 'probleem' tussen de oren zit en de gemiddelde mens qua abstract niet zo snel kan omschakelen naar een ander type 'vormgeving' van de muzikaliteit.
Zit hem de kunst in vanaf bladmuziek (of uit het hoofdje) spelen van voorbedachte muziek dan zit je met je laptopje muziek te bedenken en voor te bereiden voor het optreden.
Neemt niet weg dat tijdens het optreden alsnog voor de improvisatie kan gaan en kan reageren op het publiek.

Wat muziek betreft heb ik zelf liever een laptop act dan een cover band en zelfs een concert van Wibi want die speelt eigenlijk ook niets anders dan covers. ;)

zo denk ik er ook over!

Lijkt mij dat het 'probleem' tussen de oren zit en de gemiddelde mens qua abstract niet zo snel kan omschakelen naar een ander type 'vormgeving' van de muzikaliteit.
Zit hem de kunst in vanaf bladmuziek (of uit het hoofdje) spelen van voorbedachte muziek dan zit je met je laptopje muziek te bedenken en voor te bereiden voor het optreden.
Neemt niet weg dat tijdens het optreden alsnog voor de improvisatie kan gaan en kan reageren op het publiek.

Ik zal vast een vastgeroeste oude lul zijn, maar er gebeurde iets heel anders 'tussen mijn oren' toen ik voor het eerst kennismaakte met een het muzikale concept 'een paar nerdy types die aan blinkende doosjes staan te draaien met voorgeprogrogrammeerde patroontjes' dan toen ik voor het eerst iemand achter een laptop zag staan.

Sterker nog, final scratch dat vind ik weer wel een superidee en leuk om te zien.

Maar zoals je zei, het zit dus tussen mijn oren? :kont:

Origineel geplaatst door bikkel
Maar zoals je zei, het zit dus tussen mijn oren? :kont:

het zit tussen je oren ja, of je nu een voorgeprogrameerde sequence triggert op een laptop of op een x0x oid maakt eigenlijk geen verschil ivm "live" spelen..

hier ben ik ook mee eens, alleen denk ik dat het meer in de 'uitvoerende' techniek zit. Mensen hebben grote waardering voor muzikanten die een instrument goed kunnen bespelen. Een pianist heeft jaaarenlang moeten oefenen om de techniek onder controle te krijgen. WIJ weten dat je ook voor 'ons'soort live acts het een en ander onder de knie moet krijgen om het correct uit te voeren. De grote massa is nooit in aanraking gekomen met dergelijke technieken en kan zich dus heel moeilijk begrijpen dat er wel degelijk enig talent voor nodig is.

Ik denk dat het al helpt om mensen ervan te overtuigen dat de laptop (of ander 'apparaat') die op het podium staat niet dezelfde functie heeft als bij de mensen thuis, in dit geval is het gewoon een muziekinstrument. Een andere optie is ons neerleggen bij het feit dat de meeste mensen het gewoon niet zullen begrijpen ;)

Origineel geplaatst door krachtwerk
het zit tussen je oren ja, of je nu een voorgeprogrameerde sequence triggert op een laptop of op een x0x oid maakt eigenlijk geen verschil ivm "live" spelen..

Toch ben ik altijd weer zo teleurgesteld als een live optreden uit alleen maar een autist achter een laptop betreft. Volgens mij heeft AUX88 ook gewoon twee laptops staan met sequences als hunh basis, en toch is het een redelijk goed live optreden.

Probeer daar eens van te leren, in plaats van je publiek voor gek te verklaren.

Toch ben ik altijd weer zo teleurgesteld als een live optreden uit alleen maar een autist achter een laptop betreft. Volgens mij heeft AUX88 ook gewoon twee laptops staan met sequences als hunh basis, en toch is het een redelijk goed live optreden.

Is het 'liive' aspect van aux88 dat ze af en toe wat over de mic brallen?

Origineel geplaatst door nomore
Is het 'liive' aspect van aux88 dat ze af en toe wat over de mic brallen?

Hey, en zelfs over het podium lopen, "YO YO DETROOOOIT!!!" roepen, en zelfs zelf de accoorden aanslaan op de synthesizer die ze als vocoder gebruiken! Ik zeg niet dat het het meest fantastische electronische live-optreden is wat ik ooit gezien heb, maar ik had wel het idee dat ik naar een optreden zat te kijken, met als basis een (of in dit geval twee) laptop(s).

Kraftwerk doet het volgens mij ook min of meer zo. Geen klachten over gehoord dacht ik.

Er zijn gewoon te veel slaapkamerartiesten die prima muziek maken en denken dat ze er zijn als ze hun Ableton arrangement live aanzetten op het podium en zelfs af en toe met de muis een spoor aan of uit klikken.

Als het mij al geen flikker interesseert, als ik zelf al muziek maak met een computer, wat moet het de gemiddelde feestbezoeker dan interesseren?

Er zijn gewoon te veel slaapkamerartiesten die prima muziek maken en denken dat ze er zijn als ze hun Ableton arrangement live aanzetten op het podium en zelfs af en toe met de muis een spoor aan of uit klikken.

Als het mij al geen flikker interesseert, als ik zelf al muziek maak met een computer, wat moet het de gemiddelde feestbezoeker dan interesseren?

Juist, als de muziek maar goed is die uit het laptoppie komt, of uit de mixer van een hardware freak.
Als het publiek staat te kijken wat je doet....dan gaat het ook niet al te lekker, ze moeten toch dansen en uit hun plaat gaan?

Draag zelf 2 tassen, waar mn hele set inzit, perfect! Kan rustig met de trein, bus of vliegtuig naar een gig.
En ook nog zonder hernia.

Succes

Ik denk dat als je bezig bent met dingen doen op het podium je het voor jezelf ook een stuk leuker maakt en meer interactie met het publiek hebt. Als je een half uurtje naar je laptop aan het staren bent wordt het er ook als artiest niet leuker op.

Dus het gaat er volgens mij niet zozeer om wat je precies doet, als je maar wat doet en laat zien dat je er ook plezier in hebt. ;)

Dus als jij je laptop laat spelen en je gaat lekker mee beatboxen (mits je het goed kan) en daarnaast ook nog met en pamfluit en mondharmonica nog wat dingen toevoegt kan het toch best leuk worden. 8o)

Origineel geplaatst door BananaWorld

Dus als jij je laptop laat spelen en je gaat lekker mee beatboxen (mits je het goed kan) en daarnaast ook nog met en pamfluit en mondharmonica nog wat dingen toevoegt kan het toch best leuk worden. 8o)

Die panfluit werkt als een tierelier :okdan:

volgens mij is het gewoon ook zo dat het merendeel van het grote publiek alleen hoort wat ze zien...

als je als een gek met de muis kanalen aan en uit klikt en virtueel knopjesdraait horen ze een gast die maar wat zit te klikken terwijl zijn pc toch maar gewoon speelt.
sleep je daarentegen een kaduke en niet aangesloten synth het podium op, waarbij je regelmatig eens aan een willekeurige knop draait, dan hebben ze opeens heel wat vet getweak gehoord en heb je een prachtige live performance gegeven.

(ik heb het hier dus niet over mensen die er wat meer van kennen, maar over het grote publiek)

het beste blijft natuurlijk om de mensen wat bekijks te geven (controller, midi-aangestuurde synth of de iets exotischere dingen die hier genoemd werden;) ) en ondertussen die dingen ook daadwerkelijk te gebruiken... en wordt volgens mij voor jezelf dan ook een stuk leuker om je set te geven:)

edit: idee met de beamer hier was ook niet slecht trouwens:)

Ja, mensen willen gewoon wat te zien hebben als je op 't podium staat. Je zou jezelf anders ook als DJ kunnen beschouwen die puur z'n eigen muziek draait. Gaan mensen ook naar 'kijken', maar dan kleed je het uiterlijk dus anders aan (lees DJ-booth?).

Origineel geplaatst door pocketzip
[Bhet beste blijft natuurlijk om de mensen wat bekijks te geven (controller, midi-aangestuurde synth of de iets exotischere dingen die hier genoemd werden;) ) en ondertussen die dingen ook daadwerkelijk te gebruiken... en wordt volgens mij voor jezelf dan ook een stuk leuker om je set te geven:)[/B]

Leuk voor bij je set:

four-british-pole-dancers.gif

laptop? laptop?! Ik heb geen laptop gezien!

-C-

het gaat hier dus om perceptie, er is namelijk geen verschil tussen het starten/muten van sequences/loops op een laptop en . zeg. drumcomputers.
Sterker nog, als je HETZELFDE doet op een mixer (kanalen aan/uit zetten, beetje eqqen, fx aan/zetten) zou dit WEL live zijn terwijl dezelfde handelingen op een laptop (met een muis) dan niet live zouden zijn?

En maakt het laten zien van je handelingen op een groot beeldscherm alles nou zo veel spectactulairder? ik zou er alleen maar 'nuchtigder' van worden, het zou de "magie" van hoe doettie die shit doorbreken.

edit: staat in de laaste SOS nog een leuk verhaal van orbital over hun 'live' optreden bij top of the pops

Origineel geplaatst door nomore
het gaat hier dus om perceptie
inderdaad, ik denk dat dat simpelweg de basis is van live optreden (als je je publiek tvreden wil houden toch)

sja meeste laptop 'liveacts' hebben toch ook gewoon van die controllers? kheb nog nooit iemand met alleen een laptop gezien... kzie ze altijd wel aan de knoppen draaien en hoor ook ckers wel dat er gekke dingen gebeuren... kzie hier niet echt een verschil tussen een mpc met wat gear ofzo... Maarja de ene brengt het wat leuker over misschien dan de ander, net als er ook lompe dj's zijn of ongure suffe liveacts met 'echte' gear...
smash tv zaterdag nog met ableton en ze vocodert, mwoah best wel dik, was net zo dik geweest als ie met een mpc ofzo bezig geweest zou zijn als men begrijpt wat ik bedoel...

ik ben het met je eens dat het aantrekkelijker is om iemand aan knoppen te zien draaien dan aan het muisscrollwieltje.. er zijn genoeg mogelijkheden om het visueel aantrekkelijker te maken,
en het is aan de artiest of dat voor hem een belangrijk aspect van een live-optreden is..
anderzijds blijft het puur een visueel aspect..

..ik blijf erbij dat een sequencer triggeren op een laptop net zo live is als op een x0x..

(ik vind het leuk om met rare zelfgebouwde midicontrollers en joystickachtige apparaten en een koffer vol met pedaaltjes op het podium te staan, dat maakt het voor mij leuker en om te zien ook..)

:koffie:

Origineel geplaatst door comet
sja meeste laptop 'liveacts' hebben toch ook gewoon van die controllers? kheb nog nooit iemand met alleen een laptop gezien...

Ik heb menig, menig laptop liveact mogen aanschouwen waarbij wat spoortjes aan uit geklikt werden en - oh joy - af en toe aan een knopje werd gedraaid van een controller.

Wat voor mij van essentieel belang is is of ik iemand de hele tijd naar een scherm zie kijken of niet, denk ik.

Back