live-act met laptop wordt niet serieus genomen

denk dat t ook wel wat bij draagt of je al serieus genomen wordt voordat je on-stage gaat.. sommige artiesten zouden zelfs met alleen een gameboy nog serieus genomen worden :)

kraftwerk tegenwoordig kun je niet echt vergelijken met een doorsnee live-act .. van kraftwerk weet je wat er komen gaat dus dat je dat publiek niet hoort klagen is logisch..

Origineel geplaatst door bikkel
Ik heb menig, menig laptop liveact mogen aanschouwen waarbij wat spoortjes aan uit geklikt werden en - oh joy - af en toe aan een knopje werd gedraaid van een controller.

Wat voor mij van essentieel belang is is of ik iemand de hele tijd naar een scherm zie kijken of niet, denk ik.
aha okay, nou dat is wat minder dan ja... zelf nooit meegemaakt, of wel maar dat het me niet is opgevallen...

sja ik zelf heb niet zo'n moeite met die gasten die af en toe geconcentreerd naar het scherm turen... maar je hebt van die laptops die je zo kan klappen dat je alleen het beeldscherm op het bureau ofzo neer kan leggen, probleem opgelost zou je zeggen 8~ (de naam van zo'n laptop is me ontschoten)

Origineel geplaatst door resonance
denk dat t ook wel wat bij draagt of je al serieus genomen wordt voordat je on-stage gaat.. sommige artiesten zouden zelfs met alleen een gameboy nog serieus genomen worden :)

kraftwerk tegenwoordig kun je niet echt vergelijken met een doorsnee live-act .. van kraftwerk weet je wat er komen gaat dus dat je dat publiek niet hoort klagen is logisch..

Wil je zeggen dat die optredens verder niks voorstellen? OK, vroeger met dat halve ruimteschip, natuurlijk is dat nog veel leuker, maar ik heb er nu eigenlijk ook niks op af te dingen.

alsof een paar gastjes die gebogen staan over hun x0x etc. interessant is... ook dat show element is helemaal niet zo groot te noemen... (over een d.j. zal ik het maar helemaal niet hebben dan...)
het gaat er uiteindelijk toch om wat er uit de P.A. komt schallen of niet dan? dansen zal je...!

Er is niets mooier dan op een podium staan met het schijnsel van een monitor op je muil , vergeet je zonnebril niet .
Kijk hem eens die muis onder controlle hebben ! en nog rocken ook !!!!!!! :doei:

Btw , wat is er mis met een cd of mp3 speler ?

Origineel geplaatst door 6 trak
alsof een paar gastjes die gebogen staan over hun x0x etc. interessant is... ook dat show element is helemaal niet zo groot te noemen... (over een d.j. zal ik het maar helemaal niet hebben dan...)
het gaat er uiteindelijk toch om wat er uit de P.A. komt schallen of niet dan? dansen zal je...!

idd 6 trak, Gasten met een hoop gear op een tafel ZONDER laptop is ook niet echt "rocken" , maar vind ik dan nog IETS leuker om naar te kijken dan een computerende gozer .

Ik wou hier nog wel ff aan toevoegen dat het somige gasten wel lukt om het boeiend te maken , zoals "Mischa" hier op het forum , die staat toch echt wel goed aanwezig te zijn op het podium.

Laatst gewijzigd:

is ook niet zo heel interessant (voor gearfreax natuurlijk wel weer iets meer ;)) maar dan kom ik terug op wat ik eerder gezegd heb. Voor de meeste mensen komt dit (x0x etc.) meer overeen met het verwachtigspatroon wat ze van een muzikant hebben (persoon x + instrument = muzikant, persoon x + laptop = ordinaire mailcheckert).

Origineel geplaatst door nomore
Voor de meeste mensen komt dit (x0x etc.) meer overeen met het verwachtigspatroon wat ze van een muzikant hebben
questie van wennen dus... net zoals de eerste synthbandjes verschenen stonden de 'echte' muzikanten ook op hun achterpoten... en nogmaals, hoe interessant is een d.j. nou, die maakt al helemaal geen muziek (van zichzelf)...

Origineel geplaatst door bassio
idd 6 , gasten met een hoop gear zonder laptop is ook niet "rocken" , maar vind ik dan nog IETS leuker om naar te kijken dan een computerende gozer .
goed ok, maar da's toch geen nog langer geen show element in de zin van jouw'n rock bandje bijv.? :)

Het gaat helemaal niet om de show. Het gaat om de interactie met het publiek dacht ik... Aanvoelen.. Proberen..

R

Origineel geplaatst door Arv
Het gaat helemaal niet om de show. Het gaat om de interactie met het publiek dacht ik... Aanvoelen.. Proberen..

R

Tja , dus dat zou ook mogelijk moeten zijn met een laptop , Dat lukt ook wel ben ik van overtuigt, MAAR het mist toch die SHOW wat bij een goede live-act hoort .

Maar daarentegen , op een feestje waar iedereen lekker staat te dansen heb je die show mischien helemaal niet nodig , iig niet van die muziekant in kwestie .

Misschien moeten we wel meer onderscheid zien in een house/dance act en live muziek ofzowiets .

Origineel geplaatst door bikkel
Wil je zeggen dat die optredens verder niks voorstellen? OK, vroeger met dat halve ruimteschip, natuurlijk is dat nog veel leuker, maar ik heb er nu eigenlijk ook niks op af te dingen.

nee dat zie je mij niet zeggen :)

maar er werd eerder gezegd dat je nooit mensen hoort klagen over kraftwerk die ook veel of soms alleen muziek op een notebook maken.. wat ik bedoelde duidelijk te maken is dat hun doelgroep dat juist tof vindt en juist daarom komt kijken.. dus die hoor je natuurlijk ook niet klagen achteraf omdat er enkel alleen met notebooks werd gewerkt :)

dat bedoelde ik met ''van kraftwerk weet je wat er komen gaat'' dat mensen verrast zijn als er een redelijk onbekende artiest ineens met enkel alleen een notebook verschijnt kan ik me daarom ook wel voorstellen..

maar goed, tis gewoon het hele plaatje dat kompleet moet zijn .. muziek is de belangrijkste faktor.. maar het draait niet alleen om de muziek .. anders zou je ook gewoon TL verlichtig kunnen aanhouden..

sfeer is toch nog het belangrijkst om mensen in beweging te krijgen, en als artiesten achter een stel synths en andere gear staan te swingen en te tweaken werkt dat gewoon een stuk aanstekelijker als dat t zoals al werd gezegd het lijkt alsof iemand tussen door zn mail staat te checken of op msn zit

questie van wennen dus... net zoals de eerste synthbandjes verschenen stonden de 'echte' muzikanten ook op hun achterpoten... en nogmaals, hoe interessant is een d.j. nou, die maakt al helemaal geen muziek (van zichzelf)...

Sterker nog , de "DJ" heeft toen met de opkomst van house het hele bandjes circuit op zijn kop gegooid , mensen bleven weg , gingen lekker dansen , en dat gaat nu eenmaal beter en langer op een DJ of andere dance-act EN het was de nieuwe muziek natuurlijk.
(Dit is nu nog steeds merkbaar , al heb ik het id dat het bandjes circuit uit het dal aan het kruipen is . )
ikzelf ben ook opgegroeid met house-muziek en veel feestjes, maar echt een goeie performer heb ik daar nog nooit tussen gezien (op de draaikwalieteiten en platenkeus na dan) . Het kippenvel wat ik daar kreeg was dan van een goeie plaat die ze opzetten(of de xtc natuurlijk:))

Heb ook zelf ondervonden dat muziek maken met een bandje veel leuker en "echter" is om te doen dan house maken met een sequenser met wat maatjes , je bent dan veel vrijer . (sorry andere discussie)
Maar goed , de DJ heeft momenteel meer aanhang :)

nee dat zie je mij niet zeggen :)

maar er werd eerder gezegd dat je nooit mensen hoort klagen over kraftwerk die ook veel of soms alleen muziek op een notebook maken.. wat ik bedoelde duidelijk te maken is dat hun doelgroep dat juist tof vindt en juist daarom komt kijken.. dus die hoor je natuurlijk ook niet klagen achteraf omdat er enkel alleen met notebooks werd gewerkt :)

dat bedoelde ik met ''van kraftwerk weet je wat er komen gaat'' dat mensen verrast zijn als er een redelijk onbekende artiest ineens met enkel alleen een notebook verschijnt kan ik me daarom ook wel voorstellen..

Nee maar als Kraftwerk gewoon drie oude knakkers die over een laptop gebogen achter een tafel zouden zijn zou ik er dus geen fuck aan vinden. Ik heb Dopplereffekt een keer zien optreden, iets wat met een gerust hart het saaiste optreden ooit genoemd mocht worden.

Abstracte nummers van gemiddeld tien minuten, en een man en een vrouw die gemaskerd en compleet roerloos tegenover elkaar zitten en alleen een toets aanslaan bij een nieuw element in de sequence. Maar toch: het was een heel goed optreden. Er werd iets gebracht.

maar goed, tis gewoon het hele plaatje dat kompleet moet zijn .. het ''show element'' muziek is de belangrijkste faktor.. maar het draait niet alleen om de muziek .. anders zou je ook gewoon TL verlichtig kunnen aanhouden..

sfeer is toch nog het belangrijkst om mensen in beweging te krijgen, en als artiesten achter een stel synths en andere gear staan te swingen en te tweaken werkt dat gewoon een stuk aanstekelijker als dat t zoals al werd gezegd het lijkt alsof iemand tussen door zn mail staat te checken of op msn zit

Precies, het plaatje van een gast die met een laptop en misschien ook nog een midi-controllertje op het podium een beetje naar zijn scherm staat te kijken vind ik gewoon bagger. Final scratch: wel leuk. Kraftwerk: wel leuk. Ook allebei met laptops.

Op een gegeven moment kun je net zo goed een CD opzetten met muziek van een artiest.

Bij illegale feesten staan artiesten weer achter een net vaak, met het idee dat het om de muziek gaat en niet om de DJ's. Dan maakt het ook echt niet uit. Maar nee, gewoon midden op het podium, lampen op je knar, en dan een potje patiencen.

Origineel geplaatst door Bass

Projecteer wat je doet bv op een beamer ofzo zodat mensen kunnen zien DAT je iets doet...
sluit je laptop aan op een groot beeldscherm...

Nee dat is leuk... met zun allen naar abelton kijken. :biertje:

je moet zo je draai daarin vinden. De eerste keer live is spannend of alles goed gaat. daarna kun je geleidelijk aan wat meer gaan improviseren en proberen; onderzoeken wat jij leuk vind om te doen, maar ook om wat mensen leuk vinden om naar te kijken/mee te maken. Bij de ene muzieksoort blijf je zitten, bij de ander uit je dak achter je gear...

Soms lijkt het wel bij een laptop performance of de artiest er zelf weinig zin in heeft en half op een arm ligt te slapen...

zo live als een band zal het niet snel worden, maar het is wel meer live meniggeen die over een minidisk heen playbacked.

of een DJ :gaap:

Origineel geplaatst door brmzz
Soms lijkt het wel bij een laptop performance of de artiest er zelf weinig zin in heeft en half op een arm ligt te slapen...
inderdaad, en dan is alles om zeep natuurlijk...

klopt wel, bij live spelen is het enthousiasme van het publiek meestal recht evenredig aan dat van jezelf :)

het valt me wel op dat hier vooral de negatieve kant van live spelen aan bod komt...
het is nu eenmaal zo, wat in de studio werkt, werkt niet altijd op het podium... maar het omgekeerde is ook waar volgens mij:)
compleet overdreven getweak, als een gek compleet uit de maat staan te drummen op de pads van je mpc, meer effecten gebruiken dan ethisch verantwoord is, een door je schoonmoeder bespeelde blokfluit door een gaar distortion pedaal halen...

als opgenomen studiotrack zou het compleet de mist in gaan, maar live kan het je publiek compleet gek maken (in de positieve zin van het woord) denkik:)

maar das hoe ik het zie natuurlijk:)

Idd... laptop act is zwaar nep om naar te kijken.. kan er niets anders over zeggen.
Het ziet toch zwaar niet uit.

Net alsof je dan door hebt en ziet waarmee iemand bezig is.

Beter is synths.. ben er kort over doeg whaha.:D

Ik heb altijd een tafeltje met spul bij me en als ik een beetje in het publiek sta of op gelijke hoogte dan heb ik meestal wel veel bekijks. Naast de gearfreaks ook mensen die het leuk vinden dat ik constant allerlij knopjes aan het bedienen ben. En dat gaat soms heel snel van het ene uiteinde van de tafel naar de andere. Achteraf zeggen ze dan, dat het leuk was om te zien en sommige hebben door het kijken helemaaa vergeten te dansen. Nou dat zie ik toch bij iemand met een laptop niet gebeuren.

Origineel geplaatst door sander
Nou dat zie ik toch bij iemand met een laptop niet gebeuren.

Heb ik wel vaak gezien. Mensen die willen weten wat voor software de artiest gebruikt en zitten te loeren hoe jij het live doet.

heb ik ook eens gedaan. Mijn favo artiest gebruikte alleen ableton en speelde daarin zijn nummertjes af. :( ik kon wel janken...

ik herinnerde me net een topic op em411.com over live spelen getiteld "how live is your live set"...
weet nog dat ik het indertijd erg interessant vond:)

blijkt verwijderd te zijn op de site zelf, maar gelukkig staat het grootste deel nog opgeslagen in de google cache:eureka:

http://209.85.135.104/search?q=cach...et"&hl=nl&gl=be&ct=clnk&cd=3&client=firefox-a
http://209.85.135.104/search?q=cach...et"&hl=nl&gl=be&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a
http://209.85.135.104/search?q=cach...et"&hl=nl&gl=be&ct=clnk&cd=2&client=firefox-a

(als die niet werken kun je ook via hier gaan, de pagina's staan in volgorde 2-3-1, 4 lijkt hij niet te hebben)

in ieder geval een goeie quote over live spelen:
my definition of "live" is a set that has the potential for the performer to totally eat shit and trainwreck. if you've put together your material in such a way that it can be played back without the slightest possibility of ever having it go badly, it is no longer a "live" set.

Ik zal de mensen ff voor zijn.
my definition of "live" is a set that has the potential for the performer to totally eat shit and trainwreck. if you've put together your material in such a way that it can be played back without the slightest possibility of ever having it go badly, it is no longer a "live" set.

Laptop kan toch crashen?

Back