Midi naar Din Sync naar CV/Gate met 707 en 202

MonoTron

Initiating Sequence..
Ik zal wel weer een domme vraag stellen, maar ja, ik weet niet zoveel van din sync en cv/gate en kan het ook zo snel niet vinden.

Is het nou mogelijk om midi te sturen naar een 707 en dit signaal verder laten gaan door de 707 bijv op een 202 aan te sluiten via din sync en dit dan verder door te sturen via de Cv/gate van de 202??

Of is de cv/gate van de 202 alleen bedoeld voor inkomend signaal?

Nee...
Din sync en CV/gate zijn verschillende dingen
din sync is voor tempo en start stop syncronisatie voor drumcomputers en sequencers en CV/gate is een analoog sygnaal om synths mee aan te sturen, bv een melodie.

de 707 kan alleen din sync uit sturen als hij de master clock is... hij kan dus geen midi omzetten naar din sync.

wat wil je ermee doen?

Origineel geplaatst door KAOSKAOS
Maar je kunt de sequencer van de 202 wel gebruiken om iets anders aan te sturen>>>>

Dus het antwoord zal zijn ja dat kan

Yep, de MC-202 heeft twee sequencerlijnen: een voor de interne synth en een om een externe aan te sturen. De CV/Gate signalen voor beide worden apart uitgestuurd, dus je kunt twee externe synths een verschillend lijntje uit de MC-202 laten brabbelen waarvan er een identiek is aan die van de 202 (tenzij je een van de twee externe verstemt natuurlijk!) En het geheel kunt je in sync laten lopen met je 707 mits die NIET door MIDI aangestuurd wordt, da's wel weer jammer maar daar zijn andere oplossingen voor.

Ok, daar was ik dus al bang voor.

Ik heb niet echt een precies doel voor ogen, maar zit er veel aan te denken om een 202 aan te schaffen. Maar aangezien ik niet zoveel weet van in sync en cv/gate (heb ik simpelweg nooit gebruikt), vroeg ik me af of je de 707 en de 202 als een soort 'vertalers' kunt gebruiken. Zeg maar de tolk in het midi, cv/gate en din sync verhaal. Jammergenoeg kan dit niet. Daar heb je natuurlijk wel weer doelgerichte kastjes voor, maar die geven ze ook niet weg.

En als ik het goed begrijp kun je dus niet een 707 aansturen via midi (met een sequencer) en deze het clock signaal laten doorsturen naar de 202 waardoor die meeloopt op de midi-clock van je sequencer?

Hehe, weet je wat dan draaien we het gewoon om.

Aangezien de sequencer van de 202 vertraagd wordt als deze zelf geen master is, zal deze moeten aansturen.

Dus de din sync van de 202 gaat naar de sync in van de 707, dat moet lukken lijkt mij, Kan de 707 dan het start/stop signaal doorgeven via midi. Dus als ik bijv. de EA1 of ER1 via midi weer op de 707 aansluit. En dan gaat het alleen om start/stop signaal, zodat ze alle drie in sync lopen.

En hoe zit het dan met de trig. out van de 707. Ik kan toch de trig out op de 202 aansluiten zodat deze in sync loopt met de rimshot?

Of ga ik nu echt te ver?

Wat je kan doen is:

Koop voor een euro of 30 een midi sync kastje.

Maak je electribe master, zodat deze midi clock data verzend en verbind de midi uit
met de midi in op sync box. Midi trhu op syncbox (als deze aanwezig is)
naar 707 midi in. Sync output op midisync kastje naar 202 sync ingang.

Op de 707 stel je in dat deze luisterd naar midi sync.

Druk je op play op de electribe starten alle 3 de machines.

Als je er echt niks bij wil kopen (din sync doosjes zijn niet zo duur):
De 707 kan alleen midi sync ontvangen en tegelijkertijd uitsturen. Din sync kan 'ie alleen ontvangen, of uitsturen. Als de 707 din sync ontvangt, kan 'ie geen midi sync uitsturen. Maar als 'ie din sync uitstuurt, stuurt de 707 ook midi sync, dus je zou alleen de volgende set up kunnen gebruiken:

707 stuurt midisync naar je electribes. 707 stuurt din sync naar je 202.

Volgens mij heeft de MC202 geen trigger input omdat 'ie ook geen arpeggiator heeft, zoals de 101 dat wel heeft.

@ Sander: Doe jij het zelf ook zo? Ik heb eens een filmpje van een optreden van jou gezien, en toen vroeg ik me al af hoe je met je mpc alle X0X's aanstuurde! Of heb je overal een midi-mod opzitten?

Zo'n midi syn kastje kan dus een goede optie zijn!

@ Chinetti: Dat klinkt inderdaad redelijk. Ik weet wel dat de CV/gate in van de 202 vertraging heeft omdat het signaal eerst via de cpu van de sequencer gaat en dat er ivm quantizing een delay ontstaat. Ik weet alleen niet of er via din sync ook vertraging plaatvindt?! De 202 heeft idd geen trig.in.

Maar ik heb toch nog geen 707, dus ik kan het niet gaan uitproberen. Maar ik hou wel mijn ogen open!

@ Sander: Doe jij het zelf ook zo? Ik heb eens een filmpje van een optreden van jou gezien, en toen vroeg ik me al af hoe je met je mpc alle X0X's aanstuurde! Of heb je overal een midi-mod opzitten?

Zo'n midi syn kastje kan dus een goede optie zijn!

@ Chinetti: Dat klinkt inderdaad redelijk. Ik weet wel dat de CV/gate in van de 202 vertraging heeft omdat het signaal eerst via de cpu van de sequencer gaat en dat er ivm quantizing een delay ontstaat. Ik weet alleen niet of er via din sync ook vertraging plaatvindt?! De 202 heeft idd geen trig.in.

Maar ik heb toch nog geen 707, dus ik kan het niet gaan uitproberen. Maar ik hou wel mijn ogen open!

Tja, als je toch geen nog 707 hebt... een 707 kost al snel 150 euro. Daar heb je ook een midi to cv / midi to din sync doosje voor.
Ik weet niet hoe ernstig de vertraging is op de 202 met cv/gate. Van vertraging kun je ook met midi to din-sync last hebben, maar over het algemeen valt het volgens mij wel mee, zolang je maar korte kabels gebruikt.
Ook wil een midi sync doosje wel 'ns beter werken dan een 707. Ik heb zelf wel 'ns gewerkt met een 707 als master clock (die vervolgens een 808 via din sync en m'n RS7000 via midi sync aanstuurde), maar de 808 had dan wel af en toe de neiging om er naast te gaan lopen. Ik ben een groot liefhebber van de 707, maar in dit geval is't niet ideaal. Het meest ideale is toch een midi to din-sync doosje.

Origineel geplaatst door dsil

Ik gebruik een midi-sync kastje om de 808 en 303 te syncen. De 707 wordt via midi gesynct.
De MPC is de master en produceert het clock signaal. De 101 sequencer of arpeggiator wordt getriggert via 1 van de 808 trigger uitgangen.

Origineel geplaatst door dsil

Er is zover ik me kan herinneren een simpele aanpassing mogelijk in je 202 om van de vertraging af te komen. Check ook ff 202hack om midi data om tezetten naar een formaat welke te lezen is door de 202. http://www.defectiverecords.com/202hack/index.html

707 heb ik wel eens van gehoord dat die als master niet al te strak is. Zoets schreef Chinetti net ook.

Origineel geplaatst door sander
Wat je kan doen is:

Koop voor een euro of 30 een midi sync kastje.

Maak je electribe master

Dat zou ik niet doen. Het midi clock signaal van Electribes als master staat niet garant voor goede timing, en converter kastjes hebben hier doorgaans vrijwel zeker weten wat moeite mee.
Zet dan iig. de midi-controller data verzending van je electribe uit, dan heeft het midi sync kastje die "ruis" niet te verwerken.
Dan nog ben je niet zeker van je zaak. Qua starttiming heeft ook de hele MFB range moeite met de midiclock van Electribes... zo ook voor de DSI Evolver, die gelukkig met de hand terug op de goede timing gezet kon worden. Maar veel gear kan dit niet. Je start je Electribe en de rest loopt een paar milliseconden achter... onwerkbaar.

Dit alles heb ik trouwens niet gehoord van anderen, maar ervaren.

ik heb wel een hele lange tijd met de clock van electribes als master gewerkt en nooit problemen mee gehad..
(waren men eerste toestellen)
ook niet met zeer lange daisychains (en vroeger was dat hier het geval in de studio)

Er is zover ik me kan herinneren een simpele aanpassing mogelijk in je 202 om van de vertraging af te komen.

Je kan idd een redelijk eenvoudige mod op de 202 toepassen waardoor de sequencer cpu omzeild wordt. Ik ben geen soldeerheld (denk ik :D ), maar dat zag er niet al te moeilijk uit. Zie ook de Cykong 202 modification Site. Ik kan echter nergens vinden of het sync signaal ook vertraagd wordt en kan dit ook niet testen, want heb geen andere gear met sync. Dus dat moet ik maar even afwachten.

Wat betreft de midi clock van de electribes. Ik heb ze alleen samen gebruikt als slave en master, maar nooit met andere gear. Ik heb nooit problemen ondervonden, maar wellicht dat die er wel zijn zodra je nog meer spullen gaat daisy chainen.

Origineel geplaatst door Chinetti
Tja, als je toch geen nog 707 hebt... een 707 kost al snel 150 euro. Daar heb je ook een midi to cv / midi to din sync doosje voor.

Ik heb zelf wel 'ns gewerkt met een 707 als master clock (die vervolgens een 808 via din sync en m'n RS7000 via midi sync aanstuurde), maar de 808 had dan wel af en toe de neiging om er naast te gaan lopen. Ik ben een groot liefhebber van de 707, maar in dit geval is't niet ideaal. Het meest ideale is toch een midi to din-sync doosje.

De 707 staat er nu bij en ik merk eerlijk gezegd niet veel van de eventuele vertraging. Ik heb al best een tijdje zitten kutten met de 707 als master, din/sync naar de 202 en midi naar ER1 en EA1 en dat ging allemaal prima.

Back