Verschuiving in golfvormen

etaoin

Brodgar Tech
Niet helemaal synth-gerelateerd, maar misschien dat iemand hier snel het antwoord weet.

Ik ben in een nostalgische bui diverse van mijn LP's aan het omzetten voor onderweg, maar merk dat het niet lekker binnenkomt. Links 'trekt' naar boven, rechts naar onder. Zie plaatje (klik voor grote versie). Ik gok dat het met de naalddruk te maken heeft, maar ik krijg het met wat experimenteren niet beter. Iemand een suggestie?

Het lijkt erop dat je kanalen uit fase staan.

Versleten naald? Versleten plaat?

Het is op zich wel te verklaren dat bij een stereo groef zoiets zich toont in spiegelbeeld, de slijtage of de vervorming zitten precies aan de andere kant bij het linkse en het rechtse spoor.

Je weet hoe op platen het stereo signaal wordt 'gecodeerd'?

(Wiki is je vriend, of Google)

Je weet hoe op platen het stereo signaal wordt 'gecodeerd'?

Ja, dat weet ik, dus ik zat al in 3D te bedenken welke verschuiving op de naald ik nodig had om bovenstaande te krijgen (en het dus ook weer recht te trekken), maar ik kom er niet helemaal uit, vooral niet omdat wat ik probeer op de draaitafel geen verschil lijkt te maken.

Origineel geplaatst door renema
Ook even een duit in het zakje doen...

Is dit geen DC offset ?

De 'stiltes' liggen netjes rond de middenas.

De 'stiltes' liggen netjes rond de middenas

? Dat is toch de "grap" van een DC offset ? dat de middenas niet meer in het "midden" ligt ?

'k ben benieuwd naar de voeding van datgene wat het signaal versterkt heeft. Het kost me moeite iets mechanisch voor te stellen dat deze vervorming veroorzaakt. Omdat er steeds maar één zijde van het signaal in het clippen schiet en de zwakkere gedeeltes in het signaal (blokje 4) op zich symetrisch zijn ga ik nog steeds voor de defecte of asymetrische voorversterker.

Origineel geplaatst door renema
? Dat is toch de "grap" van een DC offset ? dat de middenas niet meer in het "midden" ligt ?

'k ben benieuwd naar de voeding van datgene wat het signaal versterkt heeft. Het kost me moeite iets mechanisch voor te stellen dat deze vervorming veroorzaakt. Omdat er steeds maar één zijde van het signaal in het clippen schiet en de zwakkere gedeeltes in het signaal (blokje 4) op zich symetrisch zijn ga ik nog steeds voor de defecte of asymetrische voorversterker.

Nee maar je moet dus niet naar de asymetrische pieken kijken, maar kijken waar het 'midden' ligt van die golfvormen. Het lijkt er meer op dat de toppen ingedrukt zijn dan dat het midden verschoven is.

Omdat er steeds maar één zijde van het signaal in het clippen schiet

Hij clipt niet hoor. Bij links wordt de onderkant van de golf afgevlakt en bij rechts de bovenkant, net dus alsof hij mechanisch ergens tegengehouden wordt en de naald niet verder kan. Ik denk tenminste dat het iets mechanisch is, maar ik zal nog wel even met een ander signaal kijken of de voorversterker inderdaad symmetrisch is.

Back