Muziek uitbrengen in eigen beheer

Cornerman

Ouwe rot
De release van Kratarknathrak zijn Lp in eigen beheer heeft mij een beetje aan het denken gezet.
(Een zeer goed initiatief overigens.)

Hoe zit het traject van zoiets opzetten er nu uit ? In principe begin je een eigen label (naar ik aanneem).

Hoe zit het met de rechten van je muziek?
Hoe doe je de distributie?
Waar laat je je Lp/Ep persen?

en meer van dat soort aanverwante vragen. Kortom alles wat erbij komt kijken.

Het lijkt mij interessant om jullie ervaringen op dit gebied te horen en om te zien hoe jullie het hebben aangepakt.

Kunnen we geen DSF labeltje beginnen ? Iedereen geld inleggen, natuurlijk alleen als de muziek het juiste niveau heeft. Er wordt hier toch genoeg goede muziek gemaakt door mensen die geen contract hebben. Een cd compilatie moet sowieso wel mogelijk zijn Wellicht een goede kweekvijver voor al dat talent wat hier rondkruipt.

Dat lijkt me echt een fantastich plan !!! :okdan:

Ik zou er best wat geld voor in willen leggen als ik erop sta !

Zoeits doen ze ook al een tijdje bij Dutch Breakz, alleen vond ik de kwaliteit van de 2de cd die ik heb gekocht wat minder (op een uitzondering na).

Maar zeker doen !!

Gewoon een contest houden op het forum met soundclips, en dan kijken wie erop komen !

Ik zou het dan wel op cd zetten ipv vinyl......

:dj:

wil geen party-pooper zijn maar als je zo'n DSF compilatie gaat opzetten is het eigenlijk puur voor eigen parochie....ik ben van mening dat als je tracks van voldoende kwaliteit zijn ze ook echt wel geaccepteerd worden door de gevestigde labels in je genre...tenzij je hele freaky/afwijkende/nieuwe dingen doet, maar die hoor ik hier op een paar uitzonderingen na niet echt voorbijkomen....maw, je zal ook niet echt makkelijk een distributeur vinden voor je product omdat die alleen geinteresseerd zijn als er genoeg afzet voor te vinden is...

kan natuurlijk zijn dat je allemaal je top-producties gewoon niet aanbiedt aan de gevestigde labels en alleen op de DSF compilatie zet...dan is er nix aan het handje ;)

Tja. ik denk niet dat het een dumplabeltje zou worden ofzo. Misschien moet je het ook niet zien als een label. Maar ben jij nou echt van mening dat echt iedereen die goed is een contract heeft ? En bovendien zijn er ook mensen die een contract hebben bij een label die natuurlik een bepaalde stijl aanhangen. En ja, bij een ambient label een techno track uitbrengen lijkt me nou niet echt een optie. Gewoon een contest uitsmeren over 2 maanden ofzo en een kleine oplage publiceren is toch niets mis mee. Voor het geld hoef je het niet te doen, voor de lol echt wel.:biertje:

ja ik ben van mening dat iedereen die goed is een release kan krijgen, als je dat wilt en de juiste labels aanspreekt. Er zijn echt genoeg labels op deze planeet. Door de opkomst van goedkopere hardware en audio-software is het voor steeds meer mensen mogelijk geworden om zelf muziek te maken en op te nemen. Dat is een goede zaak. Nadeel(?) daarvan is dat 99% van alle trax gewoon ruk zijn of een regelrechte rip-off zijn, maw niet interessant om te verkopen....9 van de 10 trax die ik hier op het forum hoor zijn gewoon niet goed genoeg....als ik kijk naar het zoveelste hardcore, hardhouse of trance probeersel, waarom zou iemand dat willen kopen als de nummers in die genres die in de platenzaak of CD winkel liggen gewoon nog 1,5 keer zo goed zijn? Dan hoeven de nummers dus op zich niet slecht te zijn, maar ze zijn gewoon niet goed genoeg....ik heb het ook met mijn eigen trax hoor...vind het leuk dat mensen hier behoorlijk enthousiast op elkaars muziek reageren, maar als ik mijn nummers naast de toppers in het house-genre zet denk ik altijd: damn....dat is gewoon niet te vergelijken.....die zijn zeker 1,5 keer zo goed..daar moet je gewoon eerlijk in zijn vinnik..

Olaf

wat natuurlijk niet wegneemt dat het hardstikke leuk is om een DSF compilatie te maken met de beste nummers..dat is gewoon een goed idee..maar verwacht er niet van dat die ineens verkocht gaat worden aan veel andere mensen dan vrienden, familie&bekenden.......als je je muziek aan de juiste labels rondstuurt en ze willen niet happen dan is dat meestal een teken dat het niet goed genoeg is, niet dat je gewoon pech hebt

he, hoe zit het nu met de ins en outs als je een eigen label wilt beginnen zoals eerst gevraagd?

daar zijn geloof ik al een aantal threads aan gespendeerd....ff zoeken

Origineel geplaatst door olafmol
ja ik ben van mening dat iedereen die goed is een release kan krijgen, als je dat wilt en de juiste labels aanspreekt. Er zijn echt genoeg labels op deze planeet. Door de opkomst van goedkopere hardware en audio-software is het voor steeds meer mensen mogelijk geworden om zelf muziek te maken en op te nemen. Dat is een goede zaak. Nadeel(?) daarvan is dat 99% van alle trax gewoon ruk zijn of een regelrechte rip-off zijn, maw niet interessant om te verkopen....9 van de 10 trax die ik hier op het forum hoor zijn gewoon niet goed genoeg....als ik kijk naar het zoveelste hardcore, hardhouse of trance probeersel, waarom zou iemand dat willen kopen als de nummers in die genres die in de platenzaak of CD winkel liggen gewoon nog 1,5 keer zo goed zijn? Dan hoeven de nummers dus op zich niet slecht te zijn, maar ze zijn gewoon niet goed genoeg....ik heb het ook met mijn eigen trax hoor...vind het leuk dat mensen hier behoorlijk enthousiast op elkaars muziek reageren, maar als ik mijn nummers naast de toppers in het house-genre zet denk ik altijd: damn....dat is gewoon niet te vergelijken.....die zijn zeker 1,5 keer zo goed..daar moet je gewoon eerlijk in zijn vinnik..

Olaf

Gedeeltelijk ben ik het met je eens;

Ik bedoel, ik snap dat er mensen zijn die een genre/richting kiezen waarin zoveel uitkomt wat tien keer beter is (en dan heb ik het over trance, hardcore, drum & bass enzovoort) dat het moeilijk is om aan te tippen. Dat komt vooral dat mensen niks nieuws proberen in die stijl en eigenlijk gewoon bezig zijn met muziek maken die op hun grote voorbeelden lijkt. En op die manier val je dan niet op tussen de bergen demo's die A & R managers binnen krijgen.

Maar ik denk juist door een verzamel cd te maken met de beste dingen van dit forum & dat dan naar A & R mangers te sturen je best eens een toonaangevende functie kan krijgen. Mede omdat er beslist is door mede producers welke nr's op de cd thuishoren, bewaar je de kwaliteit.

En dit hoeft dan niet eens een cd te zijn die in een fabriek geperst word, maar gewoon een "online cd" (in een database die alleen toegankelijk is voor leden). Dat wil zeggen 12 tracks op een rijtje die gemastered zijn en die je met een kant en klaar hoesje erbij (die je uit kan printen) op een cd kan branden en dan op kan sturen naar labels !!

Het is maar een idee......

Ow en voor degene die wil weten hoe je iets in eigen beheer uitbrengt, een tip:......bezint eer ge begint (het is een hels karwij, vooral het distributie gedeelte)

Dit soort dingen moet je niet doen om ontdekt te worden. Wie zegt er dat ik of anderen verwachten hiermee beroemd te worden ? Daar geloof ik ook echt helemaal niets van. Maar je maakt je muziek in ieder geval bereikbaar voor andere mensen, en het is toch leuk om dat als DSF te presteren ?

Maar er is nog steeds geen antwoord op de vraag gegeven.

de meeste antwoorden zijn met een search in het forum te vinden....

Origineel geplaatst door Niels
Dit soort dingen moet je niet doen om ontdekt te worden. Wie zegt er dat ik of anderen verwachten hiermee beroemd te worden ? Daar geloof ik ook echt helemaal niets van. Maar je maakt je muziek in ieder geval bereikbaar voor andere mensen, en het is toch leuk om dat als DSF te presteren ?

Tja, het is maar een idee, veel mensen op dit forum zouden graag hun muziek gereleased zien via een label. En ik denk als je het op een originele manier wil doen, zou dat misschien iets zijn.

Maar je zou op die manier ook de cd voor vrienden en kennissen kunnen branden en verkopen/geven, zonder je te wagen aan de rompslomp van het uitbrengen van een cd via een eigen labeltje.

Ik kwam op het idee via het label http://www.musicforspeakers.com die ooit een cd met de grappige titel "cado" hebben weggeven via hun site !!!

Groeten;

C-Code

Origineel geplaatst door Niels

precies, maar daarom hoef je dus ook niet echt een label op te zetten en distributie te regelen......dat scheelt nogal wat, ongeveer 90% van je werk zeg maar ;)

Olaf

Het zal wat planning vergen, maar ik denk dat een initiatief als een maandelijk of
2-maandelijks (ik noem maar iets) cd van het DSF best leuk kan zijn. En idd ook als
promo materiaal richting een publisher bijvoorbeeld.
En sommigen zullen het gewoon leuk vinden om het te hebben.

En idd wat al naar voren kwam, er mag kritisch geluisterd worden, da's gewoon
eerlijk om te doen.

Origineel geplaatst door olafmol
de meeste antwoorden zijn met een search in het forum te vinden....

Ja, das duidelijk, maar we raken een beetje off topic dacht ik zo. En zo ver ik weet is er nergens een fatsoenlijke thread die nou in een keer een antwoord geeft op alle bovengestelde vragen.

Tja ik kan er een kort antwoord op geven;

1. Je gaat naar de KVK om je label te laten registreren.
2. Je gaat een aantal tracks selecteren, en die laat je masteren.
3. Je gaat met deze master naar de perser toe, en geeft hem het artwork, en je laat een oplage persen die jij in gedachte hebt. Vaak krijg je bovenop de oplage nog een 50 tal promo's
4. Met deze promo's ga je proberen een distributiedeal te krijgen.
5. Je betaald voor elk geperst exemplaar buma-stemra rechten (ik meen iets van 40 eurocent per exemplaar in het geval van vinyl).

Tja en dan is het afwachten.

Ik heb een leuke link naar een perser in Belgiƫ:

http://www.disco-press.com

Reken voor een oplage van 500 stuks vinyl ongeveer voor complete kosten die je er aan hebt iets van 2000-2500 euro !!

Hopelijk heb je hier iets aan :halleluja

Zozo het gaat hard hier. Allereerst bedankt voor de reacties.
Ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt maar toen kwam ik niets tegen. misschien doe ik iets verkeerd zou goed kunnen.

Hetgeen hier al aangehaald is dat als je maar genoeg talent hebt je vanzelf wel een keer wordt opgepikt gaat helaas heel vaak niet op heb ik gemerkt.

Ikzelf ben nog lang niet op een niveau dat dusdanig is dat het gereleased zou kunnen worden,
maar dat is een ander verhaal.

Graag zou ik nog wat meer horen van mensen met ervaring op dit gebied of eventueel links naar andere topics waar dit besproken wordt.

Kijk daar heb je tenminste iets aan.

Je hoeft je niet perse in te schrijven bij de KVK, maar als je het profesioneel aan wil pakken (BTW, IB etc) dan is dat wel raadzaam. Dan moet je ook gelijk even langs de belastingdienst om een BTW nummer aan te vragen.

Buma/Stemra rechten hoef je niet te betalen als je als label of waneer je het in eigen beheer doet, de artiest, niet bij de Buma is aangesloten. Betaal je wel deze buma kosten dan krijg je die aan het eind van het jaar weer terug bij de eindafrekening. De kosten voor een 12" 33T is 0.48 euro.

De totale eindkosten bedragen gelukkig geen 2000,- a 2500,- euros maar guldens.

Back