Casio: sustainpedaal

pjeut

Ouwe rot
Ik heb laatst een Hohner KS-49 (= Casio HT-8000) gekocht. Zoek maar op van wie :) .
In ieder geval, ik ben er blij mee. Mijn eerste en enige hands-on keyboard met filter.

Nu doet zich het merkwaardige ding voor dat als ik er een sustainpedaal aan hang, dat deze precies het tegenovergestelde doet van wat ik verwacht en wil. Als je het pedaal los laat neemt de release toe, en als je het pedaal intrapt is de release nul.
Dit kan niet aan het pedaal liggen, dus wat is het wel? Is dit iets specifieks voor Casio, of specifiek voor déze Casio? Is het een instelling in het instrument die ik kan veranderen, en zo ja, hoe? Graag reactie.

Groeten,
Pjeut.

Re: Casio: sustainpedaal

Dit kan niet aan het pedaal liggen

Dat kan het wel. Je hebt zogenaamde "normal open" pedalen en "normal closed" pedalen. De eerste heeft het schakelcontact normaal open en sluit de schakelaar op het moment dat je het pedaal intrapt. De ander is precies andersom. Het ene keyboard heeft graag het ene soort pedaal en het andere weer de ander.

Sommige pedalen zit een schakelaar op waarmee je hem kunt omschakelen, en sommige keyboards kunnen ook beide typen aan, of via een setting of ze kijken gewoon in wat voor stand het pedaal staat tijdens het opstarten en zien dat dan als de 'uit' stand.

Dus de oplossing kan zowel in je pedaal (omschakelen of ander pedaal) als in je keyboard (setting) liggen.

Re: Re: Casio: sustainpedaal

Re: Re: Casio: sustainpedaal

Hoi,

Ik noem het wel een pedaal, maar het is dus gewoon zo'n roland plastic trappertje. ik kan me niet voorstellen dat daar een schakelaartje aan of op zit om dit om te zetten. Of ik zou 'em open moeten maken, dat kan.
En die Casio kent volgens de handleiding ook geen setting-aanpassing.

Ay, misschien zelf de soldeerbout hanteren.

Pjeut.

Origineel geplaatst door etaoin
Dat kan het wel. Je hebt zogenaamde "normal open" pedalen en "normal closed" pedalen. De eerste heeft het schakelcontact normaal open en sluit de schakelaar op het moment dat je het pedaal intrapt. De ander is precies andersom. Het ene keyboard heeft graag het ene soort pedaal en het andere weer de ander.

Sommige pedalen zit een schakelaar op waarmee je hem kunt omschakelen, en sommige keyboards kunnen ook beide typen aan, of via een setting of ze kijken gewoon in wat voor stand het pedaal staat tijdens het opstarten en zien dat dan als de 'uit' stand.

Dus de oplossing kan zowel in je pedaal (omschakelen of ander pedaal) als in je keyboard (setting) liggen.

Re: Re: Re: Casio: sustainpedaal

Re: Re: Re: Casio: sustainpedaal

Ik noem het wel een pedaal, maar het is dus gewoon zo'n roland plastic trappertje. ik kan me niet voorstellen dat daar een schakelaartje aan of op zit om dit om te zetten.

Alles is mogelijk. Ik heb hier een goedkoop vierkant dingetje (zie foto) en die heeft wel een schakelaar,
plus een duur "echt" pedaal en die heeft geen schakelaar. Varieert ook weer per fabrikant.

Attachments

• blokje.jpg
    blokje.jpg
    23,4 KB · Bekeken: 136
Re: Re: Re: Re: Casio: sustainpedaal

Re: Re: Re: Re: Casio: sustainpedaal

Ik zal 'em 'ns open maken, kijken wat er in zit. Maar het blijft raar dat hij voor m'n Hohner precies andersom reageert dat bij elk ander keyboard waar hij aan heeft gehangen. Dat zou suggereren dat die Hohner ook aan te passen zou moeten zijn, anders loop je in 99% van de gevallen tegen dit probleem aan.

Origineel geplaatst door etaoin
Alles is mogelijk. Ik heb hier een goedkoop vierkant dingetje (zie foto) en die heeft wel een schakelaar,
plus een duur "echt" pedaal en die heeft geen schakelaar. Varieert ook weer per fabrikant.

Zo vreemd is dit niet. Yamaha keyboards werken ook precies tegengesteld aan roland. Had dit in het verleden ook vaker met mijn roland sustain pedaal. De enige manier is de schakelfunctie omdraaien. Meestal kan dit softwarematig. Maar bij deze bak weet ik dat ook niet

Soms is het ook mogelijk de werking om te draaien door het pedaal ingedrukt te houden tijdens het aanzetten. Hij werkt daarna precies andersom.

Ik weet dat je het bij de duurder yamaha keyboards in het menu kan veranderen. Maar bij de de goedkopere gaat het vaak al niet. En bij andere merken weet ik het helemaal niet. Yamaha pedaaltjes werken trouwens wel precies tegengesteld aan roland pedaaltjes

Ik kan jullie inmiddels melden dat mijn fijne Hohner een logeerpartij bij twee van mijn kleinkinderen niet heeft overleefd. Zelfs de voeding (toch een stevig blok) is aan boter.

Back