AKG microfoon ?

Gregor

Nieuwkomer
hallo,
ik wou graag weten of de AKG C 414 B XL II goed geschikt is voor opnames van hiphop/rap..
ik ga de mic alleen gebruiken voor de vocals..
Gregor.

Is een erg goede microfoon. Maar vergeet niet dat als je de kwaliteit van de microfoon tot z'n recht wilt laten komen je ook een goede pre-amp zult moeten hebben. Andere goede microfoons rond die prijsklasse of minder:

Rode K2
Neumann TLM 103
SE Electronics Z5600

Origineel geplaatst door Dialect
Is een erg goede microfoon. Maar vergeet niet dat als je de kwaliteit van de microfoon tot z'n recht wilt laten komen je ook een goede pre-amp zult moeten hebben. Andere goede microfoons rond die prijsklasse of minder:

Rode K2
Neumann TLM 103
SE Electronics Z5600

ja ik wil ook een goede pra-amp heb je misschien een paar die je kunt opnoemen die goed geschikt zijn voor rap ?

Rode K2
Neumann TLM 103
SE Electronics Z5600

Er zijn idd meerdere alternatieven. Misschien is het handig je hierin te verdiepen. Maar ik zou nooit de rode K2 of SE Electronics z5600 op één lijn zetten met akg c414... Rode, Se Electronics ed, zijn van andere (geluids)kwaliteit dan een AKG c414... De TLM van Neumann is wel een alternatief voor c414, als je naar een allround mic opzoek ben.

andere zijn oa:
- Gefell
- Brauner
- Neumann

Kwestie van smaak. Maar Brauner is misschien wel vet, doordat hij wat meer hoog heeft

euhmm welke van Brauner ? en wats de prijs enzo ?
kan je me wat meer info geven ? en ook welke mic pre amp er bij kan ?

Origineel geplaatst door Gregor
euhmm welke van Brauner ? en wats de prijs enzo ?
kan je me wat meer info geven ? en ook welke mic pre amp er bij kan ?

Een mic moet echt je smaak zijn hor, anders kun je je aan het geluid gaan storen.... http://www.thomann.de/thoiw7_brauner_phantom_c_limited_ed_silver_prodinfo.html

Een mic pre is misschien nog wel belangrijker dan de mic. Dan kun je nieuwe dure nemen. Maar ook een oude tweedehands siemens ofzow. Zijn SUPER goed en niet zo duur (200 euro)

me mic pre amp mag wel rond de 800/1000 liggen man :D
die is belangrijk toch :P kun je een paar opnoemen die goed zijn rond die prjis ?

Maar ik zou nooit de rode K2 of SE Electronics z5600 op één lijn zetten met akg c414... Rode, Se Electronics ed, zijn van andere (geluids)kwaliteit dan een AKG c414.

Dit is echt onzin. De Rode K2 is op sommige vlakken zelfs "beter" dan de Neumann TLM 103. Dus waarom zou die niet vergeleken kunnen worden met de AKG c414. Er zijn zat mensen die de Rode K2 kiezen boven de TLM103.

Voor pre-amps onder de 1000 euro zou ik eens kijken naar:

TL Audio Ivory II 5051
Mindprint Envoice MkII

ja ik heb ook vaak gehoort dat de neumann TLM 103 niet echt goed is je betaald er te veel voor
alleen voor de naam Neumann, dus ik denk niet dat ik die haal.. of de Rode want ik heb nu ook een
RODE NT 2000 en ik vind em niet echt wat voor rap.. dus daarom ook geen Rode denk ik..
ik heb nu me oogje op die AKG en die brauner..

en voor die pre amps.. heb je misschien een paar links waar ze te krijgen zijn enzo ?

Dit is echt onzin. De Rode K2 is op sommige vlakken zelfs "beter" dan de Neumann TLM 103. Dus waarom zou die niet vergeleken kunnen worden met de AKG c414. Er zijn zat mensen die de Rode K2 kiezen boven de TLM103.

Voor pre-amps onder de 1000 euro zou ik eens kijken naar:

TL Audio Ivory II 5051
Mindprint Envoice MkII

Ik heb zelf een Rode k2 en se electronics 5600 gehad. Ik spreek dus uit ervaring.......... Ik zou dus nooit een Rode k2 boven een neumann stellen.

ow sorry ik had je antwoord verkeerd gelezen..
dus ik zou de AKG kunnen pakken die zou ik perfect kunnen gebruiken voor rap opnames ?

Qua pre-amp zou je ook de SPL Channel One kunnen gebruiken (€975 bij MSK). Ik gebruik hem in combinatie met een AKG 414 TLII voor o.a. Hip Hop en Rap, werkt erg goed. De compressor en de-esser van de Channel One zijn eenvoudig in te stellen, maar zeer effectief.
De headphone monitor (no-latency) is ook erg handig. Tenslotte kan er voor €150 nog een AD omzetter met SPDIF uit ingebouwd worden.

Over de Mic:
Ik heb zitten twijfelen tussen een TLM103 en een 414TLII. Het is de AKG geworden omdat die meerdere richtingsgevoeligheden heeft. Mijn ruinte is niet zo best dus ik gebruik vaak de hypernier karakteristiek. De '8' karateristiek is handig voor twee stemmen in één keer op te nemen.

aha dus jij hebt de AKG en die pre amp.. ?
kan je misschien een audio bestand sturen zodat ik de kwaliteit kan horen?
dat zou ik erg fijn vinden !
Gregor.

Origineel geplaatst door Gregor
aha dus jij hebt de AKG en die pre amp.. ?
kan je misschien een audio bestand sturen zodat ik de kwaliteit kan horen?
dat zou ik erg fijn vinden !
Gregor.

Hier zijn twee voorbeelden:
E.M.A. Beleid
Hollands als een Anjer

De vocals en lyrics zijn van vrienden van mij die af en toe komen opnemen. De mixes zijn nog niet af, met name de tweede.

persoonlijk zou ik geen enkele rode verkiezen boven een neumann of een akg maar miischien ben ik bevoorrecht ofzo.

bij de weg

neumann en microtech gefell zijn het zelfde
althans na de bouw van de berlijnse muur is het bedrijf gesplitst en is in het oosduiste gebied gefell gevestigd en in het westduiste natuurlijk neumann.

maar de kapsels die ze gebuiken zijn identiek
voordeel is dat microtech wat goedkoper is.

ff iets anders ik hoor hier iemand zeggen dat je met een 8 beter twee stemmen tegelijk kan opnemen?
ik zou hier toch echt beter twee mics voor gebruiken een nier of hyper nier heeft veel minder last van rare piekjes in zijn spectrum dan een '8' dit geld ook voor een akg

ik zelf heb 2x een tlm103 deze zijn iets transperanter dan een 414 maar de schakelbare karaketeristiek van een 414 is natuurlijk ook weer erg interresant. zeker voor bijv een m/s stereo opstelling

eh kan je dan misschien een opname ( audio ) ofzo iets sturen wat is opgenomen met de Neumann TLM 103
dat zou ik erg fijn zijn.
Gregor.

Back