AKG microfoon ?

beetje raar al die audio geluidjes man die minder goeie microfoons leken veel op die stukken betere microfoons..
hoe kan dat ?

wat me wel opviel in de snippets is dat als je de neumann TLM103 als ref neemt
de Shure B1 schrikbarend hetzelfde geluid reproduceerd voor 1/10de v d prijs
*D

beetje raar al die audio geluidjes man die minder goeie microfoons leken veel op die stukken betere microfoons..

Wat verwachtte je dan? Een wereld van verschil tussen de mics? Totaal ander geluid?

Als je een goedkope dynamische microfoon van de Aldi gaat vergelijken met bijvoorbeeld een goedkope Behringer B1 condensator micrfoon dan hoor je erg veel verschil. Zodra je condensator mics met elkaar gaat vergelijken is het verschil velen malen kleiner.

Ik weet niet met wat voor boxen (monitoren) je afluistert, maar het verschil tussen die microfoons op die site die ik had gegeven is er wel degelijk. Zet bijvoorbeeld een goede koptelefoon op en luister ze dan eens terug. Je hoort bij de ene mic een wat vollere klank dan de andere. De andere mic klinkt bijvoorbeeld wat meer blikkerig. Let wel op dat je deze verschillen met slechte afluisterapparatuur niet zo heel goed kan onderscheiden. Nogmaals het verschil is vaak echt klein ondanks dat de ene mic bijvoorbeeld 1500 euro meer kost dan de andere.

Wat ook een goede manier is om de verschillende mics te vergelijken is bijvoorbeeld al de audiosamples downloaden en dan in bijvoorbeeld cubase onder elkaar zetten. Door middel van de solo knop kun je snel switchen tussen de verschillende samples waardoor je direct het verschil hoort.

Ik las dat je de Rode NT 2000 hebt. Wat vind je niet goed aan die microfoon? Dat je niet tevreden bent met de kwaliteit van de vocalen hoeft echt niet te liggen aan de apparatuur. Ervaring in afmixen is minstens zo belangrijk!
Ik maak zelf ook hiphop en ben dan al bij verschillende mensen geweest en ik stond af en toe versteld hoe mensen met minimale spullen echt kwaliteit konden brengen.

Origineel geplaatst door Gregor
hoe kan dat ?

Het verschil zit hem in de details. Een mic is namelijk een mic en blijft een mic: of het nou ribbon, condensator of dynamic is. de een heeft meer mid, details, meer 3d geluid, meer hoog, meer bass, ect. Kortom je blijft de externe opgenomen bron terughoren. Chinese-mics hebben bijvoorbeeld erg veel hoog, zodat je erg veel SSSSsss en TTTTttt door je klank krijgt. Vaak hebben ze ook weinig mid en laag/mid. Hierdoor ligt het accent vaak in het hoog.

en als je vergelijkt dan met wav files en geen compressie formaat als mp3 waar het hoog zowieso een vraagteken is als het om beoordelen gaat

die chinese microfoons zijn op zich niet slecht als je de beter modellen pakt, na een kleine modifiatie kunnen ze erg goed klinken, dan is het overmatig hoog ook weg en beter in balans met de rest van het geluid

Ik ben nu sinds een kleine week de trotse eigenaar van een Eventide H8000FW. Ik 'voel' me nu min of meer verplicht ook een erg goede condesator (studio) microfoon aan te schaffen op een beetje gelijkwaardig niveau als de H8000FW. ( het wordt m'n eerste microfoon dan)
In hoeverre is dit nu nodig ?

Het enige wat ik kan vertellen tav. mijn toekomstige microfoon is dat ie eigelijk een alround 'poppie' geluid moet kunnen hebben. Verder zal ik zelden tot nooit gebruik maken van externe zangers,zangeresses,rapper,koren etc... De enige die er mee gaat werken is ik zelf.
Ik zoek eigelijk een gewoon microfoon die zich gewoon enigzins kan meten met de grote namen. Maar die toch een soort ietwat 'goedkopere' gulden middeweg bewandeld.

Zo'n test zegt eigelijk op zich alles en ook weer helemaal niets.

hoe je het ook draait of keert de AKG c414 is een zeer goeie microfoon die zich allang bewezen heeft in het verleden, als je het geld hebt doe je jezelf zeker geen tekort om hem te kopen, kun je wel gaan discusieren over wat er nog meer is , de 1 vind dit de ander vin dat , allemaal afhankelijk van de omstandigheden, deze microfoon is een gegeven, dat kan ik van de meeste ander goedkopere microfoons niet zeggen, ...dus bla

Origineel geplaatst door EDP
persoonlijk zou ik geen enkele rode verkiezen boven een neumann of een akg maar miischien ben ik bevoorrecht ofzo.

Ikke wel. Sterker nog, Ik heb u47's links laten liggen voor goedkopere mics. Het gaat er maar net om hoe de stem is. En iedereen weet dat de TLM 103 niet in het rijtje grote mics van neumann thuishoort.

Ik vind de AKG 414 prachtig. Voor bepaalde dingen. Voor rapvocals zou ik hem niet gebruiken, sterker nog, ik heb met de 414 vaak geen succes op vocals in het algemeen. Ik ben sowieso niet weg van AKG.

Het hangt van de je eigen stem af. Ga ze testen. Ik zou een charter oak checken (de 538 is mijn nieuwe favoriete mic van 2006) een SE electronics gemini (kan vies zijn, maar op sommige stemmen issie prima) een rode K2 (prima allround mic, rode is echt goed qua prijs/qualiteit) die 414 (misschien werktie op jouw stem goed) etc etc etc

Qua preamps: Ja, da's heel belangrijk. Ik zou iets meer uitgeven en kijken naar Avalon, Neve, SSL, Tubetech,thermionic culture,groove tubes etc. Als je het kan betalen that is. Als je onder de rug wil blijven maakt avalon geloof ik mooie, cleane kleine pre's.

Origineel geplaatst door IJsman
Ikke wel. Sterker nog, Ik heb u47's links laten liggen voor goedkopere mics. Het gaat er maar net om hoe de stem is. En iedereen weet dat de TLM 103 niet in het rijtje grote mics van neumann thuishoort.

Ik vind de AKG 414 prachtig. Voor bepaalde dingen. Voor rapvocals zou ik hem niet gebruiken, sterker nog, ik heb met de 414 vaak geen succes op vocals in het algemeen. Ik ben sowieso niet weg van AKG.

Het hangt van de je eigen stem af. Ga ze testen. Ik zou een charter oak checken (de 538 is mijn nieuwe favoriete mic van 2006) een SE electronics gemini (kan vies zijn, maar op sommige stemmen issie prima) een rode K2 (prima allround mic, rode is echt goed qua prijs/qualiteit) die 414 (misschien werktie op jouw stem goed) etc etc etc

de C414 van AKG zou ik ABSOLUUT willen hebben voor mijn acoustische instr. TLM103 of de 149 lijken mij ook erg prettig. Maar ik zou nooit meer zo'n dun geluid met te veel SSSS klank willen hebben, zoals mijn Rode K2 mic. En kwa kwaliteit is Rode ook niet hét merk. Ik heb er meerdere gehad en van enkele waren de capsels kapot. Wat een bekend probleem is - vertelde de importeur. Niet echt kwaliteit, vind ik .....

Back