Cubase,Clicktrackvraag.

denk dat je beter inderdaad gewoon een externe metronoom moet kopen ..
hoe je deze dan gaat gebruiken in je setup of waar je m op aansluit is altijd wel wat voor te vinden..

maar goed, ik dacht dat de drummer juist de metronoom van de band moest zijn :)

Dat is hij ook.

Het is aleen niet de bedoeling dat ik (drummer) niet uit de maat gaat met de midifile. Zonder clicktrack loopt het niet synchroom.

het is vrij simpel
- verwijder alle drums op kanaal 10
- creeer een nieuwe pattern op kanaal 10 ( drum pattern)
- zet hier de 4 noten 1 waarvan je de eerst op je high note zet van je drumsample die je bruikt voor de klik track, en de overige 3 op de low note van de drumsample die je prettig vindt)
- kopieer deze nieuwe pattern over de volledige lengte van de song.
- schuif de hele song daarna 2 maten verder
- kopieer je clicktrack pattern over de vrijgekomen 2 maten zodat je weet wanneer de track start
- save de nieuwe midi file
- kopieer nu de nieuwe midi file naar je keyboard of midi file player
- stel op je keyboard in dat voor de midi file track 10 geroute wordt naar output 2 (ipv de main outs)

klaar

zo stel je eenmalig je hele set samen, en dan kun je er verder live op mee jammen.

ps
als je slim bent maak je eenmalig een clicktrack drum pattern aan van een aantal minuten en die kopieer je gewoon naar midi kanaal 10 in al je midi files, vergeet dan niet de originele drumpatterns die op kanaal 10 (en soms addon drums op kanaal 11) te verwijderen.

Attachments

• clickstation_medium_jpg.jpg
    clickstation_medium_jpg.jpg
    61,5 KB · Bekeken: 95
kijk ook eens naar de yamaha clickstation, tama rythmwatch, boss db90 of de goedkopere maar ook fijn werkende cherub. alleen met midi in.

voor meer info kijk ook eens bij onze buren op t drumforum.nl.

Origineel geplaatst door 6 trak
wat ben jij nu dan in je 4 mans formatie band? de keyboardspeler EN de drummer? ik snap er niets meer van :confused:

Meer zoiets?
multimusik.jpg

:D
Mét zónder midi

midimidimidi .. high Buck!

Origineel geplaatst door 6 trak
goed, wat ik er van begrijp is:
hij is zelf de drummer die met een stokkie op een pad slaat om een midi file te starten en dan mee gaat drummen op de clicktrack? :confused:

das niet vreemd hoor , datkan met bovenstaande metronooms allemaal, cherubb is iets van 49 euro nu bij drumworld ittervoort

zon pad heb je p mp al voor 30 euro met kabel

Origineel geplaatst door MusiQmaN
das niet vreemd hoor , datkan met bovenstaande metronooms allemaal, cherubb is iets van 49 euro nu bij drumworld ittervoort
dat zal allemaal wel kunnen maar ik vind het wel vreemd dat er in een 4 mans formatie een midi file word gestart i.p.v. dat dat door een toetsenist word gespeeld... ben benieuwd wat die andere 3 doen dan...

Ik gebruik hier Ableton Live voor... Gewoon alle audiotracks naar 1 uitgang en de metronoom naar een andere... Mochten er maatsoortwisselingen in de tracks zitten dan maak ik vantevoren een clicktrackje in Logic en importeer ik die naar Ableton (waarom dat prog geen wisselingen van maatsoorten ondersteunt is me een groot raadsel!), en dat kanaal stuur ik weer uit naar de andere uitgang.. Heb er nog een cheapass mixertje tussenstaan om het metronoomkanaal iets op te schroeven aangezien ik vrij hard mep, hehe, maar voor mij werkt dit als een speer!

Bij ons staan alle electronische beats en sounds etc in Ableton, die start ik dan ook zelf en daar drum ik dan ook weer overheen (en met mij een hele band, hehe, NE1), en dat werkt ideaal! :okdan:

wij doen dit in onze band op de volgende manier.

Ik (keyboardspeler) maak alle tracks en samples (audio en/of midi) klaar in Cubase SX3. Ik stuur de audio via 8 uitgangen van mijn geluidskaart naar een mengtafeltje en de midisporen speel ik af via mijn keyboard(s) en modules.

We klikken vervolgens de metronoom van Cubase aan en sturen deze via een aparte uitgang naar de drummer. Onze drummer heeft ook een eigen mixertje (met bassshaker) zodat hij zijn eigen monitoring kan regelen. Voordeel: tempowisselingen, maatwisselingen, ... de clicktrack loopt gewoon steeds strak.

Vrij eenvoudig en werkt prima!

Bedankt!

Ik ga de collega's van het drumforum, nog wat vragen stellen over een externe metronoom.

bedankt voor de reacties!

Wat ik doe in de band is het volgende:
In de midifile maak ik op track 10 (met midichannel 10) eigenhandig een kliktrack (1/4 of 1/8 wat de drummer wilt). Deze midifile speel ik vanaf mijn keyboard welke weer is doorgelust met midi naar een drummodule. Deze drummodule bevat een master out en 2 individuele outputs. Door het geluid (in ons geval een hihat) alleen uit de individuele te laten komen gaan de overige drumgeluiden van de module naar de masterout en de klik naar een mixer van de drummer die daar zijn monitormix heeft en bij gemixt de klik.

Hopelijk kun je hier wat mee, al is de vraag wel 5 jaar oud!

Back