[Yamaha] RS-7000

Hmm, ja daar zit wat in. Maar het heeft ook lang geduurd voordat ik die vage phrases van mijn MC303 doorhad!

happy xmaz

Arv

ah....is dat per song (op de rm1x heet dat een style) opslaan van samples niet wat lastig qua ruimte-gebruik? ik gebruik bv vaak dezelfde drumkits, als ik voor 10 songs 10 keer dezelfde drumkit moet opslaan, zit zo'n smartcart dan niet heel snel vol of gebruik je een scsi disk?

nog even over terminologie die yamaha hanteert, voor de rm1x werkt het als volgt:
je hebt een style (dat is een song), die heeft maximaal 16 sections, elke section heeft 16 tracks, en per track kan je een phrase inspelen.....phrases zijn een soort modules die je over je styles kan gebruiken..verander je phrase01 in section1 dan verandert ie ook in section06....zo kan je heel snel met een aantal phrases een aantal arrangementen maken die gedeeltelijk dezelfde basis hebben maar toch ook anders zijn..

wat ik vooral erg handig vindt is dat alle tracks netjes loopen als ze klaar zijn.....

in de jobs verwijzen ze bijna altijd naar de phrases...daar zit je midi data in....

Olaf

daar ben ik weer

daar ben ik weer

Zo, dat heeft effe geduurd,..

Ach, ja ik ben zeer zoet geweest met de RS7000! Wat een bak..
Dat ding heeft serieus een rotsvaste timing, zonder glitches (tenminste, ik heb er de afgelopen 5 weken nog geen gehoord). Ik bedoel, zolang je niet ineens overaschakelt naar een andere song.

Ik heb ook veel tijd besteed aan het wroeten in andere forums (over natuurlijk de RS) om te weten te komen wat er precies speelt. Een ding is zeker, als Yamaha luistert naar de klachten dan moet de volgende OS echt een kraker worden!

M.a.w ik ben zeeeeer tevereden met mijn RS. Zeer gechikt ook voor progressieve Electro :D

gr
Arv

Doe je er verstandig aan je rm1x in te ruilen tegen een rs7000

en zo ja wat gaat dat grapje dan ongeveer kosten???

volgens mij heeft de rs7000 alleen iets betere sounds, en een sampler. daar betaal je dan 1500 piek (euh 700 euro) voor.
ik denk dat je dan nog beter een aparte sampler kan kopen voor dat geld..

De RS heeft inderdaad betere 'geluiden' en een samper xtra, maar er is meer.. Ook de EQ, de filters en nog wat dingen zijn opgekrikt t.o.v. de RM1X.
Toegegeven, een combi RM1X met een goeie sampler is ook heel aardig, maar de RS is perfect voor als je zonder veel poespas een leuke live-set wilt neerzetten. Je stopt hem in een Technics1200 flightcase en GO!

Maar de RM1X inruilen voor een RS, daar zou ik als ik jou was een paar x lang over nadenken ;) Ik zit namelijk zelfs ook te denken aan (nog is) een xtratje, maar dan een RM1X erbij! Ik gebruik de RS nu in combi met een Korg ET-R (en een Nova), maar dat is niet je-van-het..

gr.
Arv

het gaat volgens mij bij de RS7000 (net als bij de MPC's enzo) niet zozeer om specs maar meer over het idee erachter....ik vind het heel prettig dat alles dat je nodig hebt om een track te maken in 1 box zit, geen geneuzel met kabels, tussen verschillende interfaces heen en weer schakelen etc. maar alles in 1.... dat gevoel heb ik bij reason ook.....

ik heb nu een rm1x maar als ik een RS7000 koop dan zal ik de rm1x in ieder geval niet inruilen/verkopen, een jamsessie met een gesyncede rm1x en rs7000 met 2 personen is gewoon superleuk!

Olaf

Jij een RM1X, ik een RS7000.. Waar gaan we optreden?? ;) ;)

Je hebt gelijk, de RS is een coole all-in-one doos. Dat er daardoor sommige dingen niet helemaal super werken, dat neem ik voor lief.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je voor dat geld (wat de RS kost) weinig andere all-in-one dozen kan vinden..

Kijk, en dat waveform editten dat doe ik lekker toch wel op mijn 21" scherm :D

Hmm, wat ik me nou in 1 x bedenk, de nieuwe MPC heeft toch een monitor uitgang? Waaaarom heeft ie dan nog steeds een LCD scherm? :-)

da's het grappige, volgens mij hep die mpc4000 dus geen monitor uitgang, op de fotos zie je er steeds zo'n computertje bij staan en daar zit die monitor volgens mij aan, op die PC draait dat ak.sys of hoe heet die edit-software......maar ze doen het wel overkomen alsof die monitor aan de mpc4000 hangt..

kan me vergissen natuurlijk;)

Olaf

Oef, dat is een pak van mijn hart! Die MPC heeft dus helemaal niet zo'n optie hahahaa
Ik zie dus ook helemaal nix daarover op
http://namm.harmony-central.com/WNAMM02/Content/Akai/PR/MPC4000.html
staan.
Ook als je je loep pakt en inzoemt op de achterkant van dat ding, geen tekenen van een aansluiting..!

Maar.. dat is toch eigenlijk helemaal geen gek idee.. een monitor-optie! Kan je je plasma-scherm mee nemen naar een gig! (als je die hebt :()

Arv

Gebruiken jullie de rs7000 nou als 'scratchpad' of ook echt als sequencers waar je al je nummers mee maakt? Of is een QY700 hier beter in?
En hoe nemen jullie die lange filter sweeps op? Als je dat in de lineare mode doet kan je toch ze niet / niet makkelijk bewerken?

Ik gebruik de RS nu echt als main sequencer. Hij is erg prettig in gebruik en heeft goed bedachte menu's enzo.
Nee, ik ben voorgoed genezen van die software sequencers..

Arv

Externe Monitor

Externe Monitor

Ik zou het geen gekke functie vinden.. een aansluiting voor een externe monitor. Een pure mirror van het scherm (zoals bij een MPC3000) is nogal zinloos in mijn ogen.. maar een Mackie HDR 2496 achtige toepassing (met muis en toetsenbord.. voor het betere lineaire edit-werk) zou me wel kunnen charmeren.

Aan de andere kant doet Akai er i.m.o. wel goed aan om het MPC concept 'self-contained' te houden. Alles in een doos, zonder verdere rompslomp.

Ik kan niet wachten om z'n MPC4000 eens in het echt uit te proberen.:p

Ik wou effe kwijt dat de RS7000 per SONG een 16-tal tracks heeft die elk 16 SECTIONS bevatten. Nu komt de grap: de 16 SECTIONS kunnen afzonderlijke phrases bevatten -met afzonderlijke geluiden..- Dit is volgens mij iets wat de meeste mensen (nog) niet weten. Je hoeft dus niet per se een bassdrum de gehele sequence aan 1 track te binden, maar mag best vervangen worden door een ander instrument in een andere sectie.

just my 0.02€..

Arv

He, dat wist ik niet!!! Thanxz. Toch ben ik er niet zo blij mee want ik werk nooit in song mode. Eigenlijk alleen in pattern en patternchain mode.

Ik moet wel zeggen dat ik de pattern mode DE meest intiutieve manier van muziekmaken vind die ik ooit ben tegengekomen. Misschien dat FruityLoops nog net ietsje beter is maar het scheelt niet veel.

Maar.. je hoeft noet per se in songmode te zitten om die truc te gebruiken hoor! Het werkt ook in de ander modi.

Ik vind het systeem van de RS (en ook de RM) ook heel intuitief. Is goed over nagedacht. Alleen jammer dat het soms niet zo goed overkomt naar de gebruikers, mede door de slechte handleidingen..
Maar ik heb eigenlijk de handleiding zo min mogelijk gebruikt, en gewoon op de gok dingen uitgeprobeerd! Lang leve de UNDO functie dus.

Arv

Even een tegengeluid...

Ik heb een RM1x gehad - qua sequencer vrijwel hetzelfde als de RS7000 - maar die heb ik na een maand weer doorverkocht. Ik vond het echt een flinke stap terug als je een sequencer als Cubase of Logic gewend bent. Ik edit vaak dingen in de piano roll en schuif noten etc. heen en weer - de RM1x en de RS7000 hebben natuurlijk maar een klein schermpje en geen piano roll - handig editen van afzonderlijke midi events is er niet bij (imo). Verder waren er nog flink wat andere "onhandigheden" in het OS waar ik me aan irriteerde.

Als je eenmaal wat patterns had geprogrammeerd kon je verder wel leuk tracks muten en op de maat switchen tussen sections maar dit was niet genoeg voor mij om de prijs van het apparaat te rechtvaardigen. De handleiding was ook niet geweldig trouwens, ik hoop dat de RS7000 manual beter is.

Bij een kennis heb ik ook even gespeeld met een RS7000 en het geluid en de filters zijn behoorlijk beter dan de in dit opzicht nogal middelmatige RM1x. Nog steeds niet echt mijn smaak trouwens maar ik hou dan ook vooral van vieze analoge geluiden.

Mijn advies: probeer eerst of de sequencer je aanstaat. Neem wat noten op, probeer ze te bewerken, etc. Als je de sequencer niet gebruikt is de RS7000 nl. wel een heel prijzige sampler.

de sequencer is inderdaad een hel als je cubase gewend bent. het is zelfs zo erg bij mij dat het mij belet nieuwe melodiën maak omdat het zoveel werk is, dus blijf ik maar wat door spelen met mijn bestaande sequences. dat is dus een grote min-punt als productiviteit je belangrijkste doel is (de profs dus onder ons).
maar als je eenmaal iets leuks gemaakt heb kan je er niet vanaf blijven omdat het gewoon leuk is... en daar gaat het bij mij om.

de meeste mensen die ik ken gebruiken een RS7000 of een RM1x puur als "sketchpad" ...dus het snel uitwerken van ideeen/nummers.....het echte arrangeren gebeurt vervolgens uiteindelijk meestal in software...

Olaf

Back