Synth solo´s

PietjePieter

pieterend lid
Hum ik ben nog maar net lid op dit forum maar kijk hier al een behoorlijk tijdje rond.
Nu is het mijn opgevallen dat de meeste "draden" over de machines gaan, de techniek enzovoort.
Nu is daar natuurlijk niets mis mee het is tenslotten ook een synth forum en synths zijn techniek(dat maakt ze ook zo leuk). Maar ik dacht mischien is het ook wel is leuk om een treat te openen over het daadwerkelijk bespelen van synths en dan voornamelijk het spelen van solo´s. In de rock muziek vindt je voornamelijk gitaar solo´s en in de electronisch muziek vindt je voornammelijk euuhhhh geen solo´s. Nu dacht ik waar zit em dat nou in. Ik bedoel de synth is toch het hulpmiddel maar het doel is toch spelen, of zien mensen dat anders? Dus dacht ik het zou leuk zijn als er wat mensen zijn die net zoals ik wel is een solo verwerken in muziek en daar eventueel tips over hebben of ideeen.

Hum ik gebruik als ik een solo speel heel vaak mn pitch bender, voor modulatie en het glijden naar noten. Stel de pitch bender omhoog in op 2 halve noten en naar benden op 2 oktaven. Daarmee kan je echt te coole dingen doen. Gebruik eigenlijk geen portomento, vindt ik lastig in heele snele stukjes.

Okee kom maar op met de brute idee, lijk me leuk

:biertje:

je kunt een aantal leuke solos vinden in een thread die ik ooit gepost heb
Synth gitaar solo's

een aantal leden hebben hier hele leuke synth solos in gepost.

Dat is nu net iets wat ik wel dikwijls probeer te doen. Nog een overblijfsel van mijn 'live-periode' met rockgroepjes waar de gitaar een prominente rol speelde.
Maar het lukt niet altijd.
Vaak zijn het gewoon improvisaties die, door mijn niet slechte maar toch beperkte speeltechniek, goed genoeg zijn om te behouden. Inderdaad de bender is een quasi noodzaak om zulke solo's interessant te maken. Opzij voor glissando's, naar voren voor wat vibrato. Op de V-synth komt daar dan nog de d-beam bij die nog andere parameters kan besturen.

Net effe geluisterd naar de solo's zitten zeker vette dingen bij.
Zal hier zelf ook is wat posten als ik mn cubasic weer aan de praat heb :S

Over die joystick op een roland, ik snap echt niet waarom roland die nog steets niet vervangen heb.
Ik geef toch zeker de voorkeur aan twee "wielen". Ik gebruik eigenlijk het modulatie wheel nooit voor
modulatie omdat ik die vaak te snel vindt, mijn voorkeur gaat uit naar moduleren gewoon met et pitch wheel
kan je er denk ik toch net een beetje meer gewoel in legen, wel is et leuk je mod wheel, als da mogelijk is
aan bijvoorbeeld een filter te kopelen.

Origineel geplaatst door PietjePieter

Over die joystick op een roland, ik snap echt niet waarom roland die nog steets niet vervangen heb.
Ik geef toch zeker de voorkeur aan twee "wielen". Ik gebruik eigenlijk het modulatie wheel nooit voor
modulatie omdat ik die vaak te snel vindt, mijn voorkeur gaat uit naar moduleren gewoon met et pitch wheel
kan je er denk ik toch net een beetje meer gewoel in legen, wel is et leuk je mod wheel, als da mogelijk is
aan bijvoorbeeld een filter te kopelen.
Helemaal mee eens, wat betreft die joystick. Je kunt er niet echt mee werken, vooral omdat ie in de modulatie richting terug springt, terwijl modulatie wielen dat niet doen. Natuurlijk is het leuker als je met de modulatie wiel meer kunt doen dan alleen de LFO diepte(of is het LFO snelheid?). Ik gebruik de modulatie wiel van mijn Kawai K4 meestal om het filter mee te beinvloeden. Dan wordt het pas een leuke controller. Vet wordt het als je dat via MIDI kunt koppelen aan een externe synth's ander CC. Krijg bijv. een dichtgaande filter van de K4 sound bij een toenemende LFO snelheid van een Rm1x sound, :dj:

Yoonchi

Back