Midi, PC en Roland DINSYNC24, bij wie probleemloos?

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Ik word er gek van. Zo'n 6 jaar geleden was mn midi niet zo denderend strak (midisport 2x2)
met de aanschaf van een audiophile pci ging alles weer beter, ik heb nog een paar opnames van toen met een 303 in enzo en dat klinkt allemaal relatief strak.
Dan, enkele jaren later, kocht ik een M-audio Firewire 1814.; Timing OK. Behalve dan een extreem raar reagerende DINSYNC.
Schakelde ik over op Emagic AMT-8.. Timing hier stukken beter, toch vind ik dat er verschil is tussen de MBC (midi beat clock) en hetgeen uit mn midisync komt.
Onlangs ook nog een MOTU Ultralite in combi met DP5 aangeschaft.. Sample Acurate Midi Timing dmv timestamping.. zo wordt toch beweerd.. Maar ook hier ben ik niet tevreden, alles loopt inderdaad superstrak. maar alles die aan de dinsync convertor hangt dan weer niet.

Ik begrijp het niet, als ik de clock van bvb. mn machinedrum gebruik loopt alles wonderbaarlijk strak.
En als ik rondvraag binnen de kennissenkring die ook dinsync gebruikt met pc (en meestal 303's ofzo eraan hangen hebben) hetzelfde probleem: dinsync en midibeatclock lopen niet mooi samen.
Degene die beweren dat ze geen problemen hebben, als ik dan hun opnames beluister hoor ik zelf wel dat het niet strak is..
Bij een vriend van me is het Pro Tools.. ook hij beweerd dat het strak is..
Ik hoor/weet beter.

Ik begrijp het niet, heb OSX, altijd laatste software, gebruik AMT-8 in combi met logic, UltraLite in combi met Digital Performer.. EN TOCH loopt het niet strak.
En atari is echt geen optie. Ik wil vooral audio gaan multitracken op de computer.

Dusszzzz,

Wie o Wie, heeft Dinsync hangen aan zen computer-midi setup en durft mij te bewijzen dat het WEL strak kan???
gelieve ook bij te vermelden welke convertor.

Laatst gewijzigd:
ik heb hier vaak poblemen mee gehad, ook dat de din sync strak meeloopt en na een aantal maten precies bij het begin van een volgende maat stopt. ik vermoed dat het iets te maken heeft met het signaal dat de midi poort uitstuurt, en het voltage daarvan. en dat in combinatie met een sync converter die vast een bepaald voltage van de midi input nodig heeft en dat daar ergens een probleem zit. ik werk sinds een tijd niet meer met een computer die midi uitstuurt maar met een akai MPC. retestrakke midi clock, maar met din sync heb ik ook af en toe wat problemen.

ik had een doepfer msy-24, en een drumstation met ingebouwde sync box. die laatste liep toch strakker mee. nu heb ik een Dtronics syncbox. niet al te stabiel, maar kan wel beide richtingen op converteren.

Maar welke MIDI-DINsync converter gebruik je dan nu Rvooh? Ik lees alleen verhalen over je MIDI interfaces nl.

Origineel geplaatst door elektrovolt
ik heb hier vaak poblemen mee gehad, ook dat de din sync strak meeloopt en na een aantal maten precies bij het begin van een volgende maat stopt. ik vermoed dat het iets te maken heeft met het signaal dat de midi poort uitstuurt, en het voltage daarvan. en dat in combinatie met een sync converter die vast een bepaald voltage van de midi input nodig heeft en dat daar ergens een probleem zit. ik werk sinds een tijd niet meer met een computer die midi uitstuurt maar met een akai MPC. retestrakke midi clock, maar met din sync heb ik ook af en toe wat problemen.

ik had een doepfer msy-24, en een drumstation met ingebouwde sync box. die laatste liep toch strakker mee. nu heb ik een Dtronics syncbox. niet al te stabiel, maar kan wel beide richtingen op converteren.
bij mij kwam dat door dat ik 2 midi outs gebruikte uit mijn 909. als ik er een gebruik doet hij het wel vreemt genoeg. wellicht helemaal niet vreemd maar voor mij wel :D

koop anders een retro 777

Origineel geplaatst door Hanz
Maar welke MIDI-DINsync converter gebruik je dan nu Rvooh? Ik lees alleen verhalen over je MIDI interfaces nl.

Excuseer.
Ik heb een Philip Rees Din Sync.
Die perfect werkt met eender welke hardwarematige midi clock.

@ Dr Dré
Ja, van de 909 met 2 poorten is dat normaal, bestaat een fix voor trouwens.

Origineel geplaatst door rvooh
Excuseer.
Ik heb een Philip Rees Din Sync.
Die perfect werkt met eender welke hardwarematige midi clock.

.
doepfer een keer proberen ?????

Origineel geplaatst door dr.DRé
koop anders een retro 777

Nee, die andere van FR: Mobius. Midi +CV/Gate + DIN-sync en retestrak.

Origineel geplaatst door dr.DRé
doepfer een keer proberen ?????

nog niet persoonlijk geprobeerd hier thuis.
maar wel al gehoord bij vrienden en kennissen..
nu, de clock signalen zijn altijd wel regelmatig, maar er is een aantal ms verschuiving tussen de apparaten die met sync werken en apparaten die met midi beat clock werken.
Het verschil is nog best te merken met een TR-606 vind ik

nu, moet je begrijpen (als je mijn verhaal in het begin leest) dat ik dus al een grote weg afgelegd heb naar "constante klok" en "strakheid", telkens met verbeteringen.. maar perfectie (zoals ik ervaar met eender welke hardware-klok) komt niet voor.
dit zou volgens mij dankzij midi time stamping enzo toch niet meer mogen..

ik zie het ook niet zitten om mijn computer te syncen aan externe midi clock. dat zie ik gewoon niet goed aflopen (kwestie van latency als ik audio sporen van de pc naar mn mixer wil sturen.)

bedankt voor reacties enzo; maar loopt het dan bij jullie wel strak? (atari, mpc, etc- users please shut up)

Een goede test: neem een paar maten uit syncgear+midiklokgear op met je pc, en een paar zonder, en vergelijk.

(atari, mpc, etc- users please shut up)

Je wil toch audio multitracken op je pc ? Waarom is midi uit een atari sturen dan geen optie ?

Origineel geplaatst door Franz.K.
Je wil toch audio multitracken op je pc ? Waarom is midi uit een atari sturen dan geen optie ?

ik zie het ook niet zitten om mijn computer te syncen aan externe midi clock. dat zie ik gewoon niet goed aflopen (kwestie van latency als ik audio sporen van de pc naar mn mixer wil sturen.)

daarom dus.

nee, bij mij loopt m'n tr808 ook niet helemaal strak met een dtronics midisync kastje... dat los ik nu meestal op door delaycompensation aan te doen, in ableton live kun je dit in de midipreferences instellen. meestal iets van 9ms ofzo voordat het allemaal wel in sync loopt. Misschien toch een vertraging door het omzetten van midiclock naar dinsync?

Origineel geplaatst door GnarlyBarf
dat los ik nu meestal op door delaycompensation aan te doen, in ableton live kun je dit in de midipreferences instellen. meestal iets van 9ms ofzo voordat het allemaal wel in sync loopt.

-9ms of +9ms?
is idd een oplossing om bepaalde timing problemen op te lossen (alg.), maar die delay is globaal en dus ook op de gewone midi clock (=zelfde situatie, maar 9ms later ;) )

waar ik ook al aan dacht is aangezien de amt-8 vele outputs heeft, op 1 ervan de klok wat +/- enkele ms te zetten, maar dat lukt dus niet (amt-8 cloont het kloksignaal naar alle outputs.; als je dus een delay op 1 track zetten zal je gewoon een dubbele clock op je outs krijgen - tenzij dit een instelling is?)

Een vertraging door de omzetting midi->dinsync is logisch, maar mag niet hoorbaar zijn (want, ik herhaal, met hardware only werkt het namelijk perfect!)

waar ik ook al aan dacht is aangezien de amt-8 vele outputs heeft, op 1 ervan de klok wat +/- enkele ms te zetten, maar dat lukt dus niet (amt-8 cloont het kloksignaal naar alle outputs.; als je dus een delay op 1 track zetten zal je gewoon een dubbele clock op je outs krijgen - tenzij dit een instelling is?)

Je kunt instellen naar welke poorten midiclock gaat op je amt-8. Via het "Unitor8 Control3.0" programmaatje, werkt ook voor de amt-8, kun je aanvinken voor welke input en/of output poort de zg "Realtime" messages, dus ook midiclock, gefilterd moeten worden.

Ik weet niet welk sequencer programma je gebruikt maar voor Ableton Live kun je in de preferences voor elk midikanaal apart bepalen hoeveel milisecondes vertraging of versnelling je wilt... Met een AMT zullen dan al je 8 aparte outs te zien zijn in de midipreferences. Ik heb zelf een midisport 4x4 en de vierde out is voor de dtronics met een ingestelde latency van -9ms. Je kunt dan dus ook per midi output bepalen waar midiclock naartoe gaat.

@bronswerk: welja dat weet ik dus allemaal wel,...
@GnarlyBarf: de apps dat ik gebruik heb ik vermeld in begin van deze topic
mijn enige probleem hiermee is dus zoals ik al zei de amt-8 die het kloksignaal kopieert naar ALLE outputs..
en ik weet niet (uit het hoofd en kan ook niet testen want heb de studio-computer net verkocht ;) ) of dit een instelling is.
in ableton bvb. staat de SYNC enkel aan op port1, maar de amt cloont het signaal naar alle 8 ports.
zomaar een filterinstelling zal niet helpen, want er moet ook midi beat clock over die dient om midi gear in sync te laten lopen(dit gaat wel strak)

Maar ik vind het dwaas om 'het probleem' op deze wijze op te lossen.
de combi Logic/amt en DigitalPerformer/ultralite zou moeten superstrakke timing geven (in tegenstelling tot Ableton waar strak theoretisch onmogelijk is)

Is er tussen alle x0x-gear eigenaars op dit forum niemand met een vergelijkbare setup (ttz: philrees, 606 of dergelijk, pc/mac) ??

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door bronswerk
Begrijp het niet. Is het clonen van midiclock over alle 8 poorten nou een probleem of niet?

dat is niet het "HET" probleem, maar wel een probleem.
als ik zowel een gedalayede beatklok (voor dinsync) en niet gedelayede (voor midisync) eruit wil krijgen,
dan kloont hij beide signalen naar alle outputs en krijg ik waarschijnlijk een klok van +300 BPM lol.. (de som zeg maar van beide kloksignalen)

Wie durft.. een opname posten waaruit duidelijk blijkt dat de klok strak is???

verder, wat wel strak kan gemaakt worden:

pc + midi OK
pc + midisync OK
pc + dinsync OK
pc + midi + dinsync OK
hardware + midi + midisync + dinsync

wat niet kan strak gemaakt:
pc + midi + midisync + dinsync
pc + midisync + dinsync

Hoop dat ik nu eindelijk duidelijk ben/

Back