Enkele bedenkingen...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

ano220424

in de ban
in de ban
Omdat ik al 20 jaar als professional meedraai durf ik af en toe op dit forum mijn mening spuien over de tracks die worden gepost. Met alle respect, maar heel vaak kunnen deze tracks mij niet boeien, en daar zijn een aantal reden voor. De laatste 10 jaar hoor ik steeds maar weer tracks die flauwe doorslagjes zijn van hetgeen al 1000x gemaakt is. Als ik in de platenzaak naar vinyl ga luisteren, kom ik tot hetzelfde besluit. Het is niet omdat je een mooi setje synths hebt staan, dat de rest vanzelf volgt. Soms presenteren mensen mij demo's die ik zo goed vind dat ik hen vraag waar en hoe ze dit op hebben genomen. Het antwoord is soms verbijsterend. "Oh, thuis...met 1 JV1080 en een PC.
Zij besteden daarbij wel maximum aandacht aan het maken van 'MUZIEK'(in welke stijl dan ook), waar erg goed gewerkt is op 'compositie', 'arrangement', 'harmonie'...enz.
Voor de jonge, beginnende mensen die hun hobby iets ernstiger nemen heb ik deze hint. Luister naar alle stijlen muziek, en tracht enkel naar de echte Meesters te luisteren.
Even een kleine 'persoonlijke' opsomming: ACDC, Madonna (ttz al haar producers) France Gall, Celine Dion, Jeff Beck, Zappa, Leftfield, alles van Trevor Horn (Propaganda, Art of Noise,...)U2, Simple Minds(het oude werk) Yellow,M Jackson (ttz alles van Q Jones) Kraftwerk, Prince en veel van het Paisley label ( luister maar eens naar zijn dance mix van The future...) Toto, Pink Floyd, The future sound of Londen, Moby, Underworld, Prodigy, Bjork, Massive, Aphex, maar ook Fusion Jazz op het GRP label, ouwe jazz, bigband,Dvorjak, Mendelssohn, Beethoven, Mozart(Prince van toen) Weather Report, A Certain Ratio, Cabaret Voltaire en ga zo nog maar even door. Er is zo veel echt goeie muziek. Niet het dikwijls hopeloos gedreun dat ik maar steeds weer hoor in disco's. Let op, ik kan ontzettend genieten van Techno a la Planetary Assult, Black Dog of Derrick M, maar ik vind dan ook steeds weer dat er ook in Techno of Dance in het algemeen maar enkele grootmeesters rondlopen. (Sash, Moby of Leftfield bv) Niet onterecht zitten deze mensen dan ook bij Major labels.
Dus jongelui, veel naar echte 'MUZIEK' luisteren en trachten te begrijpen dat 'compositie', 'arrangement', 'harmonie' erg belangrijke ingredienten zijn. Het is vaak een jarenlang rijpingsproces vooraleer sommigen voldoende maturiteit bezitten alvorens ze echt goeie dingen gaan maken...anderen hebben dat al heel jong begrepen, en zo zie je produkten als Krezip verschijnen...of mensen als CJ Bolland (met wie ik bv persoonlijk heb gewerkt) en die als 12 jarige bestaande nummers speelde op een huiskamer orgel en op zijn 18de exact wist waarvoor alle studioknopjes dienden...logisch dat deze jongen later ook kon tekenen bij een Major en intussen zijn eigen platenfirma (Mole Industries) heeft. Ik zou hierover nog uren kunnen doorgaan, maar ik wil ook graag jullie mening, voor 1 keertje zonder rekening te hoeven houden met 'smaak'
Want net zoals iedereen friet of patat kan bakken, zijn er ook culinaire grootmeesters en moet je echt in de leer (of veel zelf proberen) wil je fatsoenlijk kunnen koken...in die trend zie ik vaak ook 'Kunst' waar ik mij van afvraag waar de "kunst' in het werk zit...wie is hier mee ?
Graag jullie mening!

Laatst gewijzigd:
Ik kan aan deze uiteenzetting niet veel aan toevoegen dan deze mening bij te treden en wil ik er nog als volgt aan toevoegen;

Ikzelf heb zoveel tijd versleten met het zoeken naar "Hoe?" je het kan maken op technisch gebied qua geluid, het kopen en leren kenne van gear, omdat ik dat persè wou kunnnen, dat ik bijna vergeten was de dingen te maken waar het eigenlijk allemaal bij mij mee begonnen was en dat was namelijk; de dingen maken die in je hoofd spelen en de kunst om het dan ook ten gehoren te brengen. De vertaling van die bepaalde emoties in geluid.
Nu vooral dit is iets dat samen moet smelten tot èèn geheel en dat is dan dat zo genaamde rijpingsproces dat jij hier opnoemt voor allen hier onder ons, ook voor mij.

Ik ben mezelf een tijdje geleden tegengekomen en heeft men mij dit werkelijk ingegeven als pap in de mond! Omdat ik niet meer ten dienste van mezelf dingen uitwerkte maar eerder naar een soort van maatstaven die er her en der in de lucht hingen. Zand erover. I've learnt my lesson well now!

En dan is jouw laatste zin werkelijk van toepassing bij mijn verhaal :

in die trend zie ik vaak ook 'Kunst' waar ik mij van afvraag waar de "kunst' in het werk zit...wie is hier mee ?

Heb ook l.l. de expressie gezien van deze emotie in de vorm van een gezicht, die jullie miss wel zullen kennen en die ik toch even wil laten zien, weten jullie wie dit is?

Attachments

• exprssion.jpg
    exprssion.jpg
    29,8 KB · Bekeken: 162
Tja dat klinkt allemaal wel heel mooi en zo maar bedenk het volgende: het opsommen van muziek van gister zegt misschien niet alles over de muziek van de toekomst. Zelfs termen als 'compositie', 'arrangement', ja zelfs 'harmonie' zouden wel eens op de schop kunnen gaan in nieuwe stromingen. Dat compositie en arrangement niet nodig is bewijst de natuur. Geluid in de natuur kan als muziek in de oren klinken, en niemand heeft daar een compostie of arrangement voor geschreven. Met harmonie ligt het wat moeilijker, ons oor heeft nu eenmaal een voorkeur voor harmonische geluiden. Maar dat kan je ook weer relativeren. Ons octaaf systeem in het westen is heel anders dan de arabische muziek of indische muziek, en we heben allen dezelfde oren. Blijkbaar is het ook een stuk gewenning. Tenslotte, ik ben het er helemaal mee eens dat mooie muziek gemaakt kan worden ja zelfs met maar 1 apparaat. En nu :koffie:.

Dekzster, daarmee ben ik het maar half eens. Elk jaar loopt er in Frankrijk een internationaal festival in experimentele muziek (ARS Musica) Dit zijn topprodukten in hun genre en ik heb geweldig veel respect voor deze mensen in die zin dat zij exact weten wat ze aan het doen zijn. Heuse composities met arrangementen, harmonie enz... zij het dan erg experimenteel met sounds en hi end mixages (geen refreinen en toestanden)
Vaak zijn de muziekanten of makers afgestudeerden in de hogere klassieke studies, of zijn het echte ingenieurs in de akoustica. Als je, of zelfs ik, hier naar luisterd geloof ik mijn eigen oren soms niet en heb ik het gevoel dat ik maar beter koekjes kan gaan bakken. Dit is echt state of the art, op alle gebied. Muziek van de toekomst, onwaarschijnlijk sterk van produktie, arrangement, harmonie, etc etc etc.
Muziek hoeft bij defenitie inderdaad niet alleen een geordende structuur te zijn, opgebouwd uit arrangementen met meer traditionele instrumenten. Daarom ook zei ik, laat de smaak even in het midden. Ik bedoel maar, muziek maken, in welke stijl ook is een kwestie van kennis en talent, en vooral beseffen dat het leerprocess nooit ophoud. In die optiek kan ik na 25 jaar 'rijpen' gerust stellen dat mensen mij kunnen vragen een stevige dancetrack in elkaar te gooien, net zo goed als ik in staat ben heavy metal te schrijven of R&B, of meer klassieke arrangementen met strijkers of een 30 minuten durende track voor een modeshow van ...
Maar helaas heb ik daar letterlijk studies voor moeten volgen en betalen en heb ik ook te veel dure tweeters opgeblazen tot op het moment dat iemand mij vertelde waarom...lol.
Goh, op mijn 16de kocht ik mijn eerste synth...een SH 1001 van Roland. Zo een veredeld half orgel-halve synth met grote gekleurde knopjes.Dit ding kostte mij toen een been. En ik had ook een Daytone elec gitaar met ingebouwde ritme box. Cha cha en rumba en zo...tja, dat waren nog eens tijden.

heb je die werkelijk allemaal geteld goose ?

Ga ik ook dadelijk doen. Wil er iemand al mijn kapotte midi kabels kopen ?

@skelet:

Een electrische gitaar met ingebouwde ritmebox??? whoeehaaa, das pas lachen!:D :D :D

Bovendien Dekzster...Underworld ...Aphex, D May muziek van gisteren ? Eminem is ook hot, maar ik denk niet dat het een blijvertje wordt zoals Madonna of Prince. (zijn laatste concert in Sportpaleis was trouwens DE MAXX !!!=lekker veel jazzen met C Dulfer) Sorry voor de fans maar ik vind Eminem hopeloos geblaar al moet ik toegeven dat het goed is gebracht. Die artiest drijft trouwens meer op zijn imago en de hype dan wat anders, toch?
Sash is wellicht ook geen blijver, maar die man wist wel exact wat die aan het doen was, niet ? Dat bedoel ik maar. Kwaliteit en orginaliteit is vaak ver te zoeken in vele 'demo's' die ik uit 'nieuwsgierigheid' beluister.

Helemaal meeeens met Skelet. Luister maar eens naar de eerdere werken van de Beatles. Zij maakten zelfs geen gebruik van een computer of de laatste Vsti.
De heersende (verkeerde) overtuiging is:" Oh, een nieuwe synth, of oh, een nieuwe Csti, die moet ik eerst hebben, dan kan ik pas muziek maken."
LOL, maar dan kan je ook zeggen, aha, ik wacht wel tot de release van Logic 10 of cubase tripleX, dan pas kan ik mooie muziek maken.
KOrt: sad but true, synths en apparatuur zijn geen substituut voor talent of gevoel voor een mooie melodie.
Maak iets wat jezelf ontroert, dan is het altijd goed.

:)

Ja Eternal! Man hoe kon ik nou de Beatels vergeten ????
En Jimi Hendrickx ??? Nou zullen velen zich afvragen wat JH in godsnaam met synthesizer-muziek heeft te maken.? Kijk dan inderdaad naar oa de foto hierboven en wie kent bv Joe Zawinul ? Yeah. Soul. God, er zijn zoveel klassieke grootmeesters en grondleggers die je haast moet kennen om huidig tot goeie resultaten te komen, los van elke stijl. J. Brown, Elvis ( kijk maar naar die laatste mix door XL junkies )
We kijken intussen al tegen 50 jaar popmuziek he...
Moby gaat al van bij zijn start in het verleden de mosterd halen.
Net zoals Liam van Prodigy, met wie ik in het verleden gezellig heb kunnen kletsen=lol)
Nogmaals, die orginaliteit en inventiviteit mis ik vaak in dingen die ik hoor.

Helemaal mee eens. Met muziek van gister bedoelde ik niets negatiefs verder. Underworld, Aphex zijn top. Ik ben ooit begonnen met atari falcon+notator logic 1.7. Ik kwam erachter dat midi mijn stijl niet is. Ik koppel zeg 20 apparaten aan elkaar (geen modulaire synths overigens) stuur er "gewone" geluiden en ritmes in aan de voorkant, alles interfereert met elkaar (geheim van de smid), en dan neem het resultaat op aan de achterkant. Dit lijkt soms best op die experimentele muziek (ken ik wel) waarvan skeletvm tot koekebakker zou worden! Idereen zijn eigen weg zou ik zeggen. Do it your own :walker:

tja.. beetje kromme gedachte vindt ik.
ten eerste: de tracks die hier worden gepost. er is hier een grote diversiteit aan mensen qua wat ze kunnen wat ze doen. de een is al jaren bezig en maakt de mooiste dingen . de ander is dagen zoet met een hihat tussen een kick te plaatsen en als hem dat dan lukt is ie blij en wilt ie dat aan iedereen laten horen. (bij wijze van spreke)

ten tweede is uziek voor een hoop mensen gewoon geld verdienen. ze moeten eten, ze hebben een hypotheek en weet ik veel wat nog meer.

die groep gaat absoluut niet een geweldig vernieuwend stuk maken, die door een kleine minderheid wordt beluisterd. die groep gaat dus gewoon iets commercieels maken(lees iets bekends herhalen). de kans is dan natuurlijk veel groter om het grote publiek te bereiken, en meer inkomsten.

en die hele rij namen die je opnoemt zijn uiteraard gewoon mensen die geluk hebben gehad, dat zij met hun muziek succes hebben gehad.

Re: Enkele bedenkingen...

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
"Oh, thuis...met 1 JV1080 en een PC.

Het is een beetje te vergelijken met (bas)gitaar spelen. Velen hebben een gitaar, maar weinigen kunnen er ook echt muziek mee maken. Dat is moet computers en synths niet veel anders.

Voor de jonge, beginnende mensen die hun hobby iets ernstiger nemen heb ik deze hint.

Deze hint is ook handig voor veel "gevorderden" of zelfs "professionals".

Luister naar alle stijlen muziek, en tracht enkel naar de echte Meesters te luisteren.
Even een kleine 'persoonlijke' opsomming: ACDC, Madonna (ttz al haar producers) France Gall, Celine Dion, Jeff Beck, Zappa, Leftfield, alles van Trevor Horn (Propaganda, Art of Noise,...)U2, Simple Minds(het oude werk) Yellow

Ik neem aan dat je bedoelt "Yello" .. of bedoelde je soms het "Yellow Magic Orchestra"? Natuurlijk is zo'n opsomming subjectief. Madonna, ongeacht producer, vind ik helemaal niks (die stem alleen al). En in plaats van AC/DC geef ik de voorkeur aan wat intelligenter werk a la Steely Dan.

Niet het dikwijls hopeloos gedreun dat ik maar steeds weer hoor in disco's.

Ik neem aan dat je niet warmloopt voor stijlen als "Dark Techstep" :D

Let op, ik kan ontzettend genieten van Techno a la Planetary Assult, Black Dog of Derrick M, maar ik vind dan ook steeds weer dat er ook in Techno of Dance in het algemeen maar enkele grootmeesters rondlopen. (Sash, Moby of Leftfield bv)

In iedere stijl, ware het country, funk, bebop of jungle, zijn er altijd maar een paar echt groten. Dat wil niet zeggen dat de rest niet interessant is. Trouwens, ik zou persoonlijk "Moby" niet tot de groten willen rekenen. Ik vind zijn muziek vreselijk suf. Heel veel groten zijn ook niet zo bekend bij het grote publiek.

Niet onterecht zitten deze mensen dan ook bij Major labels.

Dat is volstrekt irrelevant. Het gaat major labels om de poen, niet om de muzikale prestaties van hun artiesten. Volgens jouw redenatie is dan ook "Boyzone" een wereldband. Een heleboel toppers zitten juist bij de wat kleinere labels, die hun artiesten meer tijd en aandacht geven

Dus jongelui, veel naar echte 'MUZIEK' luisteren en trachten te begrijpen dat 'compositie', 'arrangement', 'harmonie' erg belangrijke ingredienten zijn.

Dat ligt aan het genre en aan de persoonlijke stijl. Sommige genres moeten het meer hebben van stemmingen, andere van harmonieen en melodieen. Heel veel muziakle ballast kan zelfs tegen je werken, zoals ik soms merk als ik gewoon een lekkere jungle-track wil maken. Maar inderdaad, een bepaalde muzikale basiskennis is wel handig.

Het is vaak een jarenlang rijpingsproces vooraleer sommigen voldoende maturiteit bezitten alvorens ze echt goeie dingen gaan maken...anderen hebben dat al heel jong begrepen, en zo zie je produkten als Krezip verschijnen

Krezip???? Die gasten kunnen geeneens spelen. Dat bandje is puur een produkt van hun platenmaatschappij, erg in de stijl van K-Otic. Dus ik vind dat geen goed voorbeeld.

...of mensen als CJ Bolland (met wie ik bv persoonlijk heb gewerkt) en die als 12 jarige bestaande nummers speelde op een huiskamer orgel en op zijn 18de exact wist waarvoor alle studioknopjes dienden...logisch dat deze jongen later ook kon tekenen bij een Major en intussen zijn eigen platenfirma (Mole Industries) heeft.

Er zijn heel veel mensen die al vroeg beginnen en al doende heel veel kennis vergaren. Dat wil niet zeggen dat al die mensen ook ver komen. Bolland is een redelijke producer, maar in mijn ogen zeker geen topper. Je moet ook gewoon een goede dosis geluk hebben.

Ik zou hierover nog uren kunnen doorgaan, maar ik wil ook graag jullie mening, voor 1 keertje zonder rekening te hoeven houden met 'smaak'
Want net zoals iedereen friet of patat kan bakken, zijn er ook culinaire grootmeesters en moet je echt in de leer (of veel zelf proberen) wil je fatsoenlijk kunnen koken...in die trend zie ik vaak ook 'Kunst' waar ik mij van afvraag waar de "kunst' in het werk zit...wie is hier mee ?
Graag jullie mening!

Je kunt muziek zien als kunst of ook als produkt dat je kunt verkopen. Jij schijnt die twee een beetje met elkaar te verwarren, vandaar je fascinatie met 'major labels'.

Tja, Eminem, dr Dre die achter de muziek zit is al stiekem een jaar of 15 aan de top van de hiphop bezig, ooit begonnen met NWA, later solo, later Snoop Doggy Dog, en de meeste beats die hij maakt zijn gewoon altijd een klasse beter dan die van de rest.

Re: Enkele bedenkingen...

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Omdat ik al 20 jaar als professional meedraai durf ik af en toe op dit forum mijn mening spuien over de tracks die worden gepost.

wie is u dan?

een individu dat zich niet in een house nr. kan uitdrukken kan het ook niet in een welk soort andere stijl.

Daarom is het luisteren naar andere stijlen niet nodig, naar mijn mening: want het karakter kan zich ook uitdrukken in een house nr. met slechts sinus tonen, de 'compositie', als vaststaand 'gietsel' , met regels als freqs/'harmonie';;wat een verouderde term!! is al lang verouderd!

Ik heb zelf een conservatorium opleiding gevolgd, ben afgestudeerd in de richting compositie/electronische muziek, heb veel kennis van allerlei stijlen e.d. en het zegt allemaal niks.

Het individu kan zich uitdrukken op een keuekenraam en een pollepel, en ook een dancenummer, een een avant garde stukje.

Wie oren heeft, die hore!

oke, laat ik even een andere kant aan het verhaal toevoegen.

Stel je eens voor: willekeurig feest, je hebt het naar je zin, opeens overkomt het je: je voet begint een eigen leven te leiden, en daarna je andere voet. Voor je het weet denk je: "he dit kllinkt lekker". Moet ik me op dat moment gaan afvragen of ditveroorzaakt wordt door geweldige melodien, harmonien of het arrangement?

Dat doe ik dus niet. Ik ga er gewoon voor. FEEEEEEEEESSSTT.
Het standpunt van SkeletvM is naar mijn mening veels te veel een standpunt van een aanbieder en niet die van de consument. Hiermee zeg ik niet dat alle wetten van de muziek aan de kant gegooid moeten worden. (hetgeen SkeletvM impliciet naar verwijst met zijn opsomming lijkt mij). Juist heel vaak is het creatieve gebruik van deze wetten de veroorzaker van mijn elastieke benen.

Wat betreft het rijpingsproces: Jij vindt de kwaliteit van de treks op dit forum niet boeiend. Kan ik me iets bij voorstellen, maar er gebeurd hier wel iets heel anders dan 20 jaar geleden. Door dit forum wordt het wel een stuk makkelijker om te rijpen. Mensen hoeven het nu niet meer allemaal in hun eentje uit te vogelen. Snel feedback en ze kunnen weer verder met hun trek. Zoals jij het doet overkomen is alsof alles wat hier gepost wordt een release is. Ik zou het meer HET rijpingsproces zelf noemen.

Zo ongeveer dus, zeg maar.

Ik ben het wel een beetje met Skeleton :D eens.. Ik denk dat er wel veel jongeren zijn die zich blindstaren op synths en randapparatuur en zich er niet van bewust zijn dat het slechts muziekale hulpmiddelen zijn en niet de grondslag vormen voor een muziekstuk. ik bedoel, een top artiest maakt nog een mooi nummer met enkel een pakje lucifers.

Maar... ik denk dat veel mensen nog zoekende zijn (inclusief mijzelf) en niet precies weten welke kant ze op willen. En wat is er dan leuker om weer wat ideeen op te doen met een nieuwe synth! Als je goed luistert naar bv Plaid (helden) dan hoor je dat ze elke keer weer andere geluiden/synths gebruiken.

Eerlijk is eerlijk, een berg synths en apparatuur is geen garantie voor een top productie, maar een getrainde muziekus + een berg synths wel!

O ja, en die foto is van Janis Joplin!

gr
Arv

Ja hoor Kat, ook groot gelijk wat Boyzone betreft. Dit staat op een Major, en heeft inderdaad niet veel te betekenen. Dat bedoel ik nou ook. Dat is de wegwerpcultuur waarin dan ook veel jongeren trappen. Maar Majors hebben nog steeds oor voor 'goeie songs', of Krezip nou kan spelen of niet...ze hebben wel een heeeeel mooie en gevoelige song geschreven die terecht een degelijke plaats in de charts verdiende, toch?
In die zin is een groep als Radiohead de maxx. Zij schrijven niet alleen die muziek, maar kunnen het nog op het podium vertolken ook, en hoe ???? Ik was daar niet goed van joh!
En CJ is wel de top, want ik ken veel van zijn onuitgegeven werk dat waanzin is. Het is soms zo vernieuwend dat ik begrijp dat het voor majors een risico inhoud, rekening houdend met de deals die hij hiervoor wil sluiten. Daarom is hij ook zijn eigen label begonnen... see?
En ja hoor, muziek maken kan ook een puur ontstressende functie hebben. Jouw uitlaatklep. Alleen is de vraag aan de hand van wie en wat je de demo's op het forum toetst, en wat is de motivatie van de maker om ze te posten?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back