click syncen met song

MusiQmaN

Drummer, tech.
Hey guys en girls

Een vraagje.

Stel ik heb een nummer. Hiervan wil ik een clicktrack maken (zodat ik live de click heb bij het nummer) in een soft prog als bijv. cubase of ableton.

Dus ik open een bestaande song (na dat ik de song heb geconverteerd heb in een passend audio formaat zodat het het soft progje het herkent, als inkomende audio track/ bestaand opname spoor) in 1 track

en wil op een andere track een metro patern syncen.

Kan dit, hoe sync ik het click patroon, hoe sla ik het click patroon alleen op?

Alvast dank.

Als de metronoom goed in sync loopt met de track, kun je het geluid van de metronoom opnemen.
Dus een mixdown met alle sporen op mute, en enkel de metronoom bouncen.
Als bouncen niet wil, kun je het metronoom geluid invoeren in je geluidskaart en opnemen.

Als je altijd 2 maten (of een andere vaste waarde zoals 1) vooraf doet, kun je het geluid van de metronoom gebruiken als klik trak.

Of is dat je vraag niet?

Als het nummer electronisch is, of met een metronoom is opgenomen dan kan dat, anders kun je het vergeten.. Dan gaat het zweven en ben je de strakheid kwijt! Wat je wel kan doen is gewoon handmatig een klik aanmaken, gewoon op gehoor.. Als je nummer geen tempo-maatsoortwisselingen heeft is het een koekje natuurlijk, en anders even meetellen en gewoon op de juiste maten de tempo/maatsoortwisselingen invoeren..

Tip: Zet een cheapo mixertje tussen je headphones en de Ableton Click, daar ik (als mede-drummer zijnde) de click van Ableton nogal zacht vind uitsturen! :okdan:

In theorie is dit met beatdetective mogelijk. Zit standaard in Pro Tools. Hij maakt een template aan, aan de hand van de orginele track. Met die template kan je een click, beat, enz "quantizen"
Deze tool is gebaseerd op hetzelfde principe als Recycle. Het zou daarmee dus wellicht ook kunnen. Daarvoor ken ik het programma echter niet goed genoeg

gr,
Marc

Origineel geplaatst door Ethereal
Als het nummer electronisch is, of met een metronoom is opgenomen dan kan dat, anders kun je het vergeten.. Dan gaat het zweven en ben je de strakheid kwijt! Wat je wel kan doen is gewoon handmatig een klik aanmaken, gewoon op gehoor.. Als je nummer geen tempo-maatsoortwisselingen heeft is het een koekje natuurlijk, en anders even meetellen en gewoon op de juiste maten de tempo/maatsoortwisselingen invoeren..

Tip: Zet een cheapo mixertje tussen je headphones en de Ableton Click, daar ik (als mede-drummer zijnde) de click van Ableton nogal zacht vind uitsturen! :okdan:

ik werk met ableton live

nah met zelf in toetsen werkt het ook niet echt top, maar er zit idd niks anders op.. (dan kan je dat hele gedoe van mixdown laten zitten)

dat beatdetective is trouwens wel handig zeg :D

Vroeger kon je op de Atari ST met Cubase 1.0 de maat meetappen op de spatiebalk, zo kon je on the fly de tempomap vullen. Helaas is vanaf Cubase VST deze optie eruit gesloopt.
Als je de orginele groove van de track wil behouden, moet je de tempotrack handmatig instellen. Zoniet dan zoek je een tempo in de buurt en doe je de rest met audiowarp. Dit alles in Cubase SX trouwens.

Back