Wat gebruiken jullie op de eindmix ?

zorkanz

Ingeburgerd
Ik maak al eninge tijd dance muziek samen met een maatje van me.
We proberen al jaren verschillende paketten en plugins.
En als het om de eindmix gaat lopen we altijd nog te zoeken naar een goed resultaat.
We hebben diverse plugins geprobeerd izotope, uad plugins mastering paketten van timeworks , T-Racks ....

Sommige geven een te helder resultaat sommige zijn weer te dof.

In deze post zou ik eens aan de tand willen voelen wat jullie ervaringen hier mee zijn.

Wat stoppen jullie op de eindmix in jullie producties ?
En wat doen jullie om de boel lekker te laten klinken ?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties !

:dj: happy producing !

Je kan de spullen allemaal wel hebben maar dat betekend nog niet dat je er daadwerkelijk iets mee kan.

Het is vak waar je gewoon feeling voor moet hebben en ook moet weten waar je mee bezig bent. Dus lezen, leren en heel veel uitproberen.

We hebben diverse plugins geprobeerd izotope, uad plugins mastering paketten van timeworks , T-Racks ....

Daar zou het toch mee moeten lukken. Misschien is het waardevol om wat van de prinicpe's en ervaringen van anderen te lezen zodat je wat meer uit je hard of software haalt.

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Ik gebruik mijn oren. De rest is bijzaak.

:okdan:

hardware. Plugins kunnen werken, maar headroom is bij de eindmix heel fijn.

Ik gebruik haast standaard de GML 8200 op de mixes die ik doe. Voor de rest soms een beetje mixbus compressie, maar dat hangt er van de track af, soms werkt het wel, soms niet.

en je eigen dingen niet zelf masteren is ook waardevol, extra set goeie oren!

Tube-Tech SMC2B als mixbuscompressor. Al haal je alleen maar je signaal erdoor zonder hem te laten compressen word ik al blij :D

Het maakt niet uit of je dure of goedkope spullen hebt, je moet ermee leren werken en het kennen om er het beste resultaat uit te krijgen. Oja gebruik met mate !

Alleen al met izotope moet je goede resultaten kunnen halen.
Het is idd gewoon een kwestie van oefenen.

Het is natuurlijk wel zaak dat je mix vooraf al goed klinkt, want ''shit in = shit uit''

er worden nu allerlei dure apparaten genoemd, maar als je de basis niet kent en niet weet hoe dingen als compressors limiters etc. werken, begin daar eerst eens mee. je kan nog zulke dure plugins / apparaten in huis halen maar als je er niet mee oevrweg kan...

Het is ook afhankelijk van je eindmix, als die al niet echt koosjer klinkt, zal een masteringtool hem niet mooier maken.
Streven naar een punchy eindmix is natuurlijk okay, vergeet echter niet dat "grote"artiesten een masterings technicus
over hun eindmix laten gaan die doorgaans zijn sporen heeft verdient.
Daar komt nogeens bij dat die gasten over hele goede oren beschikken, en state of the art apparatuur gebruiken.
Voor House en techno muziek is het zoiezo minder belangrijk, er zijn hele vette techno platen uitgekomen begin jaren 90
die gemasterd zijn op een cassettedeck, en toen zo op vinyl zijn geknald.

Koop gewoon een oudtapedeck en neem daar je shit mee op, dan hoef je je nergens meer druk over te maken...zo een ding doet alles automatisch voor je.

Origineel geplaatst door IJsman

en je eigen dingen niet zelf masteren is ook waardevol, extra set goeie oren!

Wat zijn de gevestigde namen in dance land qua mastering en wat ben je ongeveer kwijt voor zoiets, je moet soms ook niet alles zelf willen doen. Ik zit wel eens er aan te denken om zelf een keer een stapeltje platen te laten persen maar ik vertrouw mezelf niet qua afmixen en het is zonde als je muziek OK is maar het komt niet over omdat je gewoon ervaring mist om te kunnen inschatten hoe iets op een PA systeem klinkt.

Ik heb eens bij een vriend van me aams(auto mastering software) gehoort en dat beviel ook goed en het voordeel/nadeel is dat het helder blijft. en je hebt totaal geen kennis van zaken nodig om met het programma te werken!!!

In het aams programma zitten goede presets voor alle stylo's zelfs de nederlandse paling sound zit er als preset in! En je kan audio bestanden analyseren zodat je de gegevens over eq/compressie ed over kan zetten naar je eigen mix.

Het is natuurlijk geen wondermiddel en het processen duurt lang, maar ik ben er te spreken over.....en het klinkt meteen goed over de meeste speakers!

tapedeck, oude bandrecorders zijn master zoals eerder gezegt....

Origineel geplaatst door plieuw

tapedeck, oude bandrecorders zijn master zoals eerder gezegt....

Sja en de master fader op me mixer is ook de "master", iets meer uitleggen misschien ?

dikke thnx

dikke thnx

Allereerst dik bedankt voor jullie reacties.

Masteren blijft een erg moelijk proces ik ben het er inderdaad mee eens dat het in de eerste instantie al goed moet klinken.
Ik loop zelf ook gigantisch te kutten met de akoestiek in mijn kamer , vierkante kamer een bas dat er gegenereerd wordt door staande golven gek wordt je er van.

Ga ik naar m'n maatje klinkt het voor geen meter bij hem op de zelfde Tannoy's.
Terwijl bij hem alles heerlijk droog klinkt trillen bij mij de kopjes op het aanrecht.

Ik dacht misschien dat jullie bijvoorbeeld wat trucjes hadden om de boel een beetje compacter te laten klinken.
Limiter voor 0 db compressor etc..

Nogmaals bedankt voor de reacties

Dit is echt weer zo'n voorbeeld van iemand die op zoek iets naar iets wanneer hij gewoon de schouders eronder moet zetten en aan de slag moet de problemen die voor z'n voeten liggen.

Als je akoestiek niet in orde is dan lukt het je ook niet om een goede eindmix te maken. En dan heeft masteren ook geen zin. Zelfs niet als je 'magische' apparaten of programma's gaat gebruiken.

Als je qua kennis vast komt te zitten zijn er legio mogelijkheden om het aan te vullen.

echt nie lui ofzo hoor !

echt nie lui ofzo hoor !

Ik maak nu 10 jaar muziek en spendeer elke avond aan het maken van dance vanaf de atari st loop ik al te kloten.

Ik ben zeker niet op zoek naar een makkelijk antwoord ik ben op zoek naar tips loop al vet lang te hannesen om een goeie eindsound te krijgen that's all :L

En geloof me lezen en kloten it's my second name !

Laat anders eens een stukkie horen. Misschien dat je dan wat duidelijker kan maken wat je dwars zit.

Back