Wat gebruiken jullie op de eindmix ?

Re: Wat gebruiken jullie op de eindmix ?

Origineel geplaatst door zorkanz
Ik maak al eninge tijd dance muziek samen met een maatje van me.
We proberen al jaren verschillende paketten en plugins.
En als het om de eindmix gaat lopen we altijd nog te zoeken naar een goed resultaat.
We hebben diverse plugins geprobeerd izotope, uad plugins mastering paketten van timeworks , T-Racks ....

Sommige geven een te helder resultaat sommige zijn weer te dof.

In deze post zou ik eens aan de tand willen voelen wat jullie ervaringen hier mee zijn.

Wat stoppen jullie op de eindmix in jullie producties ?
En wat doen jullie om de boel lekker te laten klinken ?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties !

:dj: happy producing !

Helemaal niks ! Laat ik over aan de masteraar.

Wel plug ins per spoor, over je eind mix is zonde, als je een beetje een goede masteraar daar op los slaat, is het resultaat shocking (positieve zin)
Heb voor 75 euro in hilversum bij iemand laten masteren, die er voor een ton al spullen heeft staan, plus 20 jaar ervaring en die 8 uur per dag niks aan doet dan masteren. Kan ik echt iedereen aanraden, vooral een must als je iets wilt uitbrengen...

Re: Re: Wat gebruiken jullie op de eindmix ?

Re: Re: Wat gebruiken jullie op de eindmix ?

Origineel geplaatst door PrinsJan
Helemaal niks ! Laat ik over aan de masteraar.

Wel plug ins per spoor, over je eind mix is zonde, als je een beetje een goede masteraar daar op los slaat, is het resultaat shocking (positieve zin)
Heb voor 75 euro in hilversum bij iemand laten masteren, die er voor een ton al spullen heeft staan, plus 20 jaar ervaring en die 8 uur per dag niks aan doet dan masteren. Kan ik echt iedereen aanraden, vooral een must als je iets wilt uitbrengen...

wat zijn de contactgegevens van die masteraar? ik zoek dus ook zoiets en 75 euries is zeer goed te doen

Origineel geplaatst door anoniempje
Sja en de master fader op me mixer is ook de "master", iets meer uitleggen misschien ?

masterlijk goed in wat ze doen, dus ze halen de onnodige frequenties uit je mix, pleuren er wat ruis over(dithering achtig)waardoor het wat relaxster gaat klinken. ook zal je merken dat je muziek minder gaat pieken. Ander voordeel is dat het een beetje de computer bits uitsmeert zodat het wat minder steriel klinkt.

Des te duurder het tapedeck/bandrecorder des te beter natuurlijk, maar met een van de kringloop winkel moet het al lukken.

Wat je ook even kan proberen is een impulse van een analoge tape te downloaden(of mij pm-en) en deze in een impulse plugin knallen (voxengo boogiex zonder de oversturing, of in wat mindere mate sir.) bijde gratiz......misschien wil een ander forumlid met een echte bandrecorder eer eentje maken(dan alvast bedankt)

Maar een echte doet het natuurlijk beter...(zoals altijd)

Ik ben al jaren UAD fan

op de master een pultec, voor vet laag en een mooi hoog randje tevens haalt deze iets van de "computer sound" weg en het lijkt warmer te klinken

daarna een goede eq uit de uad met een hi pass filter ( alle rommel in het laag er uit) en evt wat mid correctie's en dan een LA2 voor wat compressie.

Hiermee heb je snel een goed resultaat voor een lage prijs.

Als ik meer tijd heb dan een culture vulture er tussen voor een vette sound en dan een 747 van avalon.

Ook een extern laten masteren is erg fijn de resultaten zijn vaak erg goed, maar let op dat het dan geen software "mastering expert is" maar iemand die dan ook echt de leuke analoge spullen heeft staan.

Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat ;)

Origineel geplaatst door stricktly will
Ook een extern laten masteren is erg fijn de resultaten zijn vaak erg goed, maar let op dat het dan geen software "mastering expert is" maar iemand die dan ook echt de leuke analoge spullen heeft staan.

volledig mee eens,
als je extern laat masteren ga dan voor een goeie outboard masteraar. Dat is tegenwoordig echt niet duur meer. rond de 200 tot 250 euro voor een compleet gemastered album is goed haalbaar tegenwoordig en dan heb je echt wel een professional met hele goeie (voor de hobbieist niet betaalbare) outboard apparatuur die je mix gemasterd heeft.

als je per se goedkoop wilt heb je in engeland heel veel software mastering bedrijfjes die voor rond de 20 tot 30 euro je track volledig masteren op een uad systeempje. Ik zelf zou het niet willen omdat ik vind dat je dat net zo goed zelf kan doen dan, maar voor de mensen die echt helemaal niet kunnen afmixen is dat misschien dan nog een optie.

Re: Re: Re: Wat gebruiken jullie op de eindmix ?

Re: Re: Re: Wat gebruiken jullie op de eindmix ?

Origineel geplaatst door dennisb
wat zijn de contactgegevens van die masteraar? ik zoek dus ook zoiets en 75 euries is zeer goed te doen

Studio Hilversum, en vragen dat je je track wilt laten masteren door Hay Zeelen (www.studiohilversum.nl)
Ok ?

Als je informatie over mastering wil hebben kan ik je aanraden om het met een echte mastering engineer over te hebben. Die kan je heel goed uitleggen wat je kan verwachten van mastering.

Er zweven hier wel een paar rond. (En toevallig ikzelf ook.)

Re: Re: Re: Re: Wat gebruiken jullie op de eindmix ?

Re: Re: Re: Re: Wat gebruiken jullie op de eindmix ?

Origineel geplaatst door PrinsJan
Studio Hilversum, en vragen dat je je track wilt laten masteren door Hay Zeelen (www.studiohilversum.nl)
Ok ?

thanks, check ik uit

Origineel geplaatst door fuse
Als je informatie over mastering wil hebben kan ik je aanraden om het met een echte mastering engineer over te hebben. Die kan je heel goed uitleggen wat je kan verwachten van mastering.

Er zweven hier wel een paar rond. (En toevallig ikzelf ook.)

wat ik verwacht van mastering is dat het gelijkmatiger gaat klinken over verschillende systemen. En dat het wat ruimtelijker wordt. Ik ben vaak behoorlijk tevreden met me mixen maar als ik dan een reeds geproduceerd plaatje beluister (vooral over de koptelefoon) dan zakt de moed toch weer in de schoenen, ik zit er dan tegenaan maar het is het net niet. Ik kan prima uit de voeten met de manier waarop en waarmee ik nu werk. Ik heb geen geld en geen zin om nog allerlei ruimte in beslag nemende apparatuur erbij te kopen om te finalizen terwijl er mensen zijn die dat als beroep hebben. Ik zou wel eens gewoon bij je langs willen komen met een cd vol losse audio sporen en dan eens horen wat jij ervan kan maken, mag wat kosten hoor. Verder heb ik nogal wat in de herrie gestaan en volgens mij is er onderhand ook behoorlijk wat hoog verpest in mijn oren, doodzonde maar gedane zaken nemen geen keer.

Ik wil geen pleidooi houden voor goedkope mastering en/of plugin mastering, maar ik denk dat wanneer een paar extra, verse, ervaren oren even tijd nemen om goed naar je muziek te luisteren dat al enorme winst is. Dat staat dan los van of het megamega euri's heeft gekost. Ik hoor/lees altijd de stelregel: 90% ervaring/oren, 10% spullen.

Ik denk dat het iemand kunnen vertrouwen eigenlijk belangrijker is. Twee jaar geleden heb ik iets laten mixen/masteren op multiband buizenhardware van een luxueus merk -- ben ik vergeten, maar ik was domweg niet tevreden, maar realiseerde me dat pas een tijd later. Heb me eigenlijk laten ringeloren en zand in de oren laten strooien door dat prachtige outboardgedoe. De knoppendraaier was wat gehaast, want had net de studio verbouwd en moest projecten inlopen, en ikzelf had m'n kritische houding laten varen omdat ik dacht in goede handen te zijn.

Mijn advies: probeer met een ervaren engineer die tijd voor je neemt vertrouwen op te bouwen maar blijf kritisch naar zijn/haar werk.

Back