Distortion

bikkel

Everything is on the One
Een van de dingen die ik eigenlijk nooit ergens tegen kom is (hardwarematige) distortion. Waarschijnlijk ook omdat 99% van de producers er alles aan doet om distortion juist te voorkomen, behalve bij gitaren.

Ik werk nu nog compleet met PC qua drums, ik gebruik veel distortion, alleen heb ik geen idee welke apparatuur ik daar voor zou moeten gebruiken.

Ik kom termen tegen als clip (duidelijk), overdrive(?), saturation(?) en rectify. Vooral rectify en saturation gebruik ik veel, en af en toe clipping als het echt ranzig moet zijn.

Hoe bereik ik die effecten 'in het echt', en met welke apparatuur? Moet ik dan gitaarpedalen hebben, of mijn mengpaneel oversturen?

Met stomp boxes heb je zeer goede distortions tot je beschikking.
Vooral die van Boss kan ik erg aanraden, die dingen zijn gebouwd om de eeuwigheid te trotseren.
Sla alleen de Metal Zone over, die geeft veeeeeeeeel te veel distortion.
Andere goede pedalen zijn de tube screamer van Ibanez en de Proco Rat.

De Boss pedalen (de analoge dingen zoals chorus, reverb, overdrive en distortion) kosten over het algemeen tussen de 200 en 300 piek.

De Ibanez Tube Screamer is er net in een reissue (de TS9) voor 265,= en de Ratt kost ook iets in die omgeving.

Maar je kunt het ook altijd tweedehands proberen.
De goede gitaareffecten zijn praktisch onslijtbaar, je kunt er zeker geen buil aan vallen.

Zou ik dan gewoon met mijn synth of drumcomputer naar een speciaalzaak moeten gaan en luisteren welke het beste klinkt? Want ik neem aan dat ze alleen maar gitaren er op aangesloten hebben.

Vergeef me voor mijn domheid, ik ben echt een groentje wat betreft hardware effecten =]

Oh ja en ik ben erg benieuwd hoe ik dat 'rectify' effect ga bereiken met hardware, ik heb geen flauw idee wat het precies is maar het klinkt erg vet op basskicks, het lijkt op een hele andere manier nieuwe harmonischen op te wekken.

Laatst gewijzigd:
Ik ben ooit in Utrecht bij staffhorst een distortion wezen kopen..
Ik kwam net van MusicHouse af in Nieuwegein en had mijn 303 bij. Hij zo: "Wat is dat voor een apparaat?" Ikke: "Een 303". Hij: "Nee, die zien er anders uit.", wijzend naar MC-303.. Lachen...

Hij vond het wel erg vreemd klinken!

Stomp boxes kunnen net zo goed gebruikt worden voor andere instrumenten dan gitaren.

Air heeft bijvoorbeeld een heel arsenaal van die dingen gebruikt op Moon Safari.

Gitaarpedaaltjes zijn te gek, en niet alleen voor distortion. Vaak wel noisy as hell, dus als je het schoon wil houden heb je ook 'n gate nodig. Veel top producers met multi fx bakken van f10.000,- gebruiken pedaaltjes voor het betere ranswerk. Lees de SoS interviews met Mark 'Spike' Stent (Bjork, U2, Massive Attack) of Eric Persing (van de spectrasonics sample cd's), of die gast van Moloko, of verder elke stoere producer die je kan bedenken.

Mijn $0.02:

- Vermijd distortion uit digitale multi-fx bakken (maar dat wist je al geloof ik).
- Neem inderdaad je synth mee. Of sluit ter plekke 'n soortgelijke synth aan.
- Pedalen zijn ook zeer goed tweedehands te krijgen, vaak voor de helft van de nieuwprijs.
- Overdrive is 'n soort lichte distortion. Voor synths & drums is dit meestal al genoeg. Volgens mij komt dit ook omdat het 'line-level' signaal van 'n synth heter is dan een gitaar signaal. Metalzone is inderdaad way over the top.
- Probeer in ieder geval de hele Boss lijn, 'n tube screamer, 'n big muff en de ProCo Rat (laatste heb ik).
- En je kan natuurlijk ook altijd de inputs van je tafel oversturen (wel oppassen!).

de inputs van je tafel oversturen (wel oppassen!).

kanje ook zeggen waarvoor je moet oppassen ?

Oversturen..

Oversturen..

Oversturen van je inputs heeft een aantal nadelen. Ten eerste lekken de overstuurde kanalen als de ziekte.. ook bij erg goede mixers. Ten tweede kan ik me niet voorstellen dat je maar ongelimiteerd voorversterkers kunt oversturen.. zonder dat deze daar schade van oplopen. Ten derde moet je erg uitkijken met je main-mix.. als je niet uitkijkt knal je alles wat achter je mengtafel zit binnen no-time aan gort.

Met een beetje uitkijken is het allemaal wel te doen.. maar misschien heb ik dan toch liever een dedicated distortion pedaal om deze klus te klaren.

PS: een Metal-Zone is wel degelijk erg vet om achter een 303 te hangen.. :p

Een metal zone is alleen maar bruikbaar als je de distortion dicht draait.

Anders gaat het distortion geluid een eigen leven leiden.

Ja oppassen dat je niks molt dus. Als je per ongeluk 'n fader omhoog tikt (afplakken!) mol je zo je oren of je monitors. En te lang 'n kanaal te hard oversturen kan inderdaad nooit goed zijn. Ik doe het eigenlijk alleen als ik iets met 'n ranzig randje wil resamplen. Het geeft namelijk wel 'n unieke distortion, die ik tot nu toe nog niet uit 'n pedaaltje gehoord heb.

Die metalzone overstuurt alles zo ver dat de distortion weer heel regelmatig en dus glad wordt. Dan is het dus niet meer ranzig en grillig, zoals bij overdrive. Als ik mijn RAT helemaal opendraai heb je dat ook. Het meest bruikbare gedeelte zit in de eerste 25% van de distortion-knop.
Ik heb geen 303, maar ik kan me voorstellen dat die af en toe juist wel goed klinkt als je de distortion-knop op "are you nuts?" zet.

Het zou dus handig zijn om 2 of meer pedalen te hebben en af en toe je mengpaneel te gebruiken om verschillende soorten distortion te bereiken.

Ik wil nu eerst een distortion hebben voor mijn Six-Trak, da's een analoge bak met een goed resonerende filter, en met een beetje distortion heb ik vrijwel zeker een soort 303-achtig geluid, wat toch weer net ff anders klinkt.

Welke kan ik hier het beste voor gebruiken denk je?

En welke zou het beste werken voor basskicks?

Laatst gewijzigd:
weet iemand hoe die DS1 klinkt in vergelijking met de distortion in de SE70?

Olaf

Heb je hem ook in de winkel?

Dan kom ik denk ik morgen ff langs, ik neem aan dat je hem wel op een van de grooveboxen kunt aansluiten zodat ik het effect op drums en synths kan horen.

Back