Richtlijnen voor het plaatsen van nieuws

Svart Rose

Stamgast
Hoi allemaal,

Ik weet niet of het al eens eerder gezegt is, maar mij lijkt het goed om het nieuws op de voorpagina wat netter aan te bieden. En dan doel ik vooral op het vermelden van wat je precies laat zien. Uit sommige posts wordt totaal niet duidelijk waar het over gaat. Als je aangeeft waar het over gaat, dan begrijpt iedereen het, ook de leken.

Hoe denken jullie daarover?

Edit:

Een voorbeeld:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=36885

Lang niet iedereen weet wat een Creamware Scope is bijvoorbeeld. Je kan natuurlijk de link bekijken, maargoed, het zou mooi staan als het in de post staat, vind ik.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat jullie meer waarde hechten aan de laagdrempelighied van het posten van nieuws en de eenvoud van de website.

Inderdaad, dat kan soms wel wat professioneler ja.
Van mij mogen ook die grote pix wel weg, een linkje volstaat toch..

R

Het nieuws zou idd wat serieuzer gebracht kunnen worden (zonder smileys, uitwijdingen of non-info). Aan de andere kant, het geeft wel het vrije karakter van de site aan dat iedereen items op de hoofdpagina kan plaatsen. Het is maar waar je de nadruk op wil leggen en hoe je synthforum wil potitioneren: als nieuwssite of als gemeenschappelijk forum, of allebei.

De plaatjes erbij vind ik overigens een belangrijk pluspunt. Die moeten zeker niet weg. Ik zou eerder zeggen: verplicht die illustratie! Het houdt de frontpage juist levendig.

Wat ik wel een beetje heb is dat het wel heel gearlust-gericht is. Ik moet de eerste foto van een levend mens nog tegenkomen. En dat terwijl een instrument zonder de muzikant alleen maar een dood ding is.

Ben ik het wel mee eens, maar ik vind zo een lange voorpagina, waarbij je eindeloos scrolt echt helemaal nix. De mooiste homepage's vind ik die die klein zijn maar toch genoeg info geven. Iedereen kent toch wel die sites waar je helemaal scheel word van de plaatjes en bewegende flash shit enzo? Nouw, daar heb ik een pleurishekel aan! :D (het valt hier wel mee hoor..)

Ik vind het vooral een taak voor de melder van het nieuws zelf.

Wij zijn moderators, geen editors... Compleet engelse teksten halen we vaak ook weg en we editen de nieuwsitems vaak zodat ze wat sierlijker zijn, maar we hebben daar niet altijd tijd voor... En ik weet bijvoorbeeld ook niet wat Creamware Scope is.. Ik kan dat ook niet gaan onderzoeken in mijn baas zijn tijd.

En over plaatjes.. Daar zijn verschillende meningen over. Ik vind te veel tekst ook niet echt duidelijk. Te grote plaatjes ook niet. Ergens er tussen in is fijner. Ik wil bijvoorbeeld best wel snel door een plaatje zien of het over een softsynth of over een geluidskaart gaat.. of misschien zelfs over een hardware synthesizer.

Iedereen moet zich vrij voelen om nieuws te plaatsen, dat vind ik sowieso!

Ook ik vind dat het een taak is van de melder. Maar waar ik naartoe wil is dat gestimuleerd wordt dat de melder het wat netter doet. Misschien volgens bepaalde richtlijnen?

ik ben het in zoverre wel met je eens idd...

zie bijv. het bericht van Maks over de M-audio Ozonic, er staan niet alleen spelfouten in maar ook termen als "em" als men "hem" bedoeld... en "Kus nu m'n frak.", wat mag dat nu weer betekenen?!
de zogenaamde popie jopie taal op de frontpage vind ik dus helemaal niet kunnen eigenlijk...

als starter van een nieuws-thread moet je wel erg op je taalgebruik letten, duidelijk doeltreffende zinnen dus...
een smiley vind ik nog wel enigsinds kunnen als de text er maar niet onder gebukt gaat doordat het bezaaid is met die dingen...

Origineel geplaatst door 6 trak
ik ben het in zoverre wel met je eens idd...

zie bijv. het bericht van Maks over de M-audio Ozonic, er staan niet alleen spelfouten in maar ook termen als "em" als men "hem" bedoeld... en "Kus nu m'n frak.", wat mag dat nu weer betekenen?!
de zogenaamde popie jopie taal op de frontpage vind ik dus helemaal niet kunnen eigenlijk...

als starter van een nieuws-thread moet je wel erg op je taalgebruik letten, duidelijk doeltreffende zinnen dus...
een smiley vind ik nog wel enigsinds kunnen als de text er maar niet onder gebukt gaat doordat het bezaaid is met die dingen...

wel sorryyy hoor...

Ik zou het wel handig vinden als reacties op nieuws-threads gewoon ook op de voorpagina tussen de Active Topics terecht komen. Is dat wat?

Richtlijnen voor het plaatsen van nieuws

Lid mono-poly gaf in deze thread al aan dat het storend is als te grote afbeeldingen worden geplaatst op de frontpage.

Is het handig ten behoeve van het plaatsen van nieuws een setje richtlijnen op te stellen en die bijvoorbeeld in een sticky post te plaatsen?

Ik denk zelf aan dingen als:
- Plaatjes resizen als ze te groot zijn;
- Plaatjes liever niet linken maar hosten via een host als bijvoorbeeld imageshack.us;
- Zorg dragen voor een zoveel mogelijk informatieve post. Dus niet alleen een plaatje, maar wanneer beschikbaar ook een stukje aanvullende tekst, specificaties etc. en natuurlijk vermelding van de bron/website;
- Voorkomen van te lange stukken (onvertaalde) teksten/citaten.

...etc..

Goed idee, volgens mij noem je de belangrijkste dingen wel zo'n beetje.
Wat erg belangrijk is voor de nieuws-sectie (dus frontpage) is dat het hier echt GEAR-nieuws betreft. Dus niet allerhande vraagjes / updates / lollige dingen etc.
Gelukkig snappen verreweg de meeste mensen dit wel.

Misschien binnenkort effe in een sticky threadje samenvatten.

voorpagina nieuws

voorpagina nieuws

Ok nu ga ik weer mensen over de zeik brengen.
Zou het niet wat fijner zijn als er voorpagina post gepost word dat dit niet aan wat voorwaarden kan doen?
Ik vind het persoonlijk prettiger als er meer staat dan alleen een twee regels met een link.
En een afbeelding zou imho toch ook wel een verplichting moeten zijn.
En natuurlijk wel met een size die acceptabel is door het gebruik van bv imageshack als picture host.
Wat vind de rest hier van?

Een plaatje erbij is wel altijd handig, maar het is niet altijd mogelijk een plaatje bij te voegen, bijv bij nieuwe gear in ontwikkeling. Een verplichting is dus erg moeilijk.

Twee regels tekst en een linkje vind ik persoonlijk juis beter. Aan het onderwerp en de twee regels zie je snel genoeg of het de moeite waard is om verder te klikken. Zodra je hele lappen tekst op de voorpagina gaat zetten, wordt het weer zo groot en overzichtelijk, dus niet echt wenselijk.

Ik vraag me dus af of het zin heeft zulke verplichtingen te stellen aan frontpaginanieuws.

Oeps, my bad, ik had 'm per ongeluk op de plaat gelegd

Attachments

• collo3e.jpg
    collo3e.jpg
    46,9 KB · Bekeken: 167
Origineel geplaatst door dione
Ik kon geen plaatje vinden...;)

Ik bedoelde niet speciaal op jou.
Jij heb nog de moeite genomen om een verhaal te schrijven.
En met een screenshot had je mischien wel een plaatje van de site kunnnen trekken.
Maar goed blijkbaar ben ik weer die ouwe zeur want er reageerd verder niemand.

Origineel geplaatst door mono-poly
Maar goed blijkbaar ben ik weer die ouwe zeur want er reageerd verder niemand.
Nee helemaal niet, het idee is goed :). We hebben het liefst een mooi verhaal met plaatje op de voorpagina natuurlijk. Het is alleen (technisch nog) niet haalbaar om zoiets verplicht te stellen. En soms is er idd niet altijd meteen een afbeelding beschikbaar. Wij (de mods) voegen wel vaak een afbeelding toe aan 'kale' berichten op de voorpagina.

Back