Ik zal proberen een korte duidelijke uitleg te geven in het nederlands:
Meestal kom je de term tegen, 24 kanaals, 8 bussen. De kanalen zijn duidelijk, nu de bussen nog. Als je 8 bussen hebt kun je per kanaal dmv knopjes kiezen naar welke van de 8 bussen je het signaal wilt routen. Je kunt het dus feitelijk zien als een subgroep. Bijvoorbeeld alle drumsignalen naar een stereobus, en die weer door naar de LR uitgang. Je kunt dan met de 2 faders het gehele drumstel harder danwel zachter zetten. In dit voorbeeld gebruik je de bussen dus als subgroep. Live spreekt men meestal over subgroepen, in de studio over bussen.
In de studio worden bussen echter niet gebruikt als subgroep. In 99% van de gevallen zijn de busuitgangen aangesloten op een interface naar je HD/Tape recorder. Stel dat je een 8 kanaals interface hebt, dan sluit je de 8 bussen daar op aan.
Nu ben je aan het opnemen, en je wilt de vocaal naar ingang 7 van je interface...dan stuur je de vocaal via je kanaal naar subgroep 7 en voila. In feite kun je het dus benaderen als het aantal individuele (en altijd aanwezige) paadjes naar je computer vanuit je mengtafel.
In de echte studiosituatie zal 8 nooit genoeg zijn, en zie je meestal minimaal 24 of meer bus-mengtafels. Bij bijv. 24 bussen kun je dus 24 signalen (al dan niet gecombineerd) tegelijk naar aparte ingangen van je opname systeem sturen.
In mijn persoonlijke geval had ik de luxe over 48 ingangen op mijn compu systeem en 48 bussen op mijn mentafel. Die zaten dus permanent met elkaar verbonden. Als ik zang aan het opnemen was, dan stuurde ik die bijv naar kanaal 25. De volgende take van dezelfde zanger wilde ik dan op kanaal 26. Ipv om te steken en te patchen hoefde ik alleen maar het knopje op het kanaal van 25 naar 26 te veranderen en op record te rammen!
Hoop dat je hier iets wijzer van bent geworden.