Bus?

Foetus

Ouwe rot
kan er iemand even zeggen wat dit is verstaanbaar nederlands??

x-aantal channels, y-bus ?? wat bedoelen ze daarmeen??

haha, niemand weet het antwoord :D

maargoed, het volgende staat in een boekje over studio techniek dat ik ergens in een kast had liggen:

A bus is basically a path in which you can route one or more audio signals to a particular destination. Destinations can include groups, auxiliary sends, stereo mix, foldback or monitor. Commonly busses are used to route channel signals to a master group fader, a multitrack recorder, or the main stereo master fader (or all).

In live sound applications it is favourable to have a number of busses available to use. This is due to the fact that as audio channels can be bussed together and controlled by one group fader, it frees up the hands of the engineer and gives him/her less faders to have to control on the fly. It should be noted that although the master group fader does have control over the level of the summed audio in the group, the individual levels will remain with the offset set on the channel fader.

In Studio applications, busses can be used to group signals together for recording when there are too many channels of audio for them all to be sent to your multitracker/interface/soundcard. Busses are also commonly used to create a foldback headphone mix for the musician(s) to listen to. If you are using a smaller mixing desk for home recording there is not great need for a great number of busses - although it is good to have an auxilliary send and/or in built effects.

Ik zal proberen een korte duidelijke uitleg te geven in het nederlands:

Meestal kom je de term tegen, 24 kanaals, 8 bussen. De kanalen zijn duidelijk, nu de bussen nog. Als je 8 bussen hebt kun je per kanaal dmv knopjes kiezen naar welke van de 8 bussen je het signaal wilt routen. Je kunt het dus feitelijk zien als een subgroep. Bijvoorbeeld alle drumsignalen naar een stereobus, en die weer door naar de LR uitgang. Je kunt dan met de 2 faders het gehele drumstel harder danwel zachter zetten. In dit voorbeeld gebruik je de bussen dus als subgroep. Live spreekt men meestal over subgroepen, in de studio over bussen.

In de studio worden bussen echter niet gebruikt als subgroep. In 99% van de gevallen zijn de busuitgangen aangesloten op een interface naar je HD/Tape recorder. Stel dat je een 8 kanaals interface hebt, dan sluit je de 8 bussen daar op aan.
Nu ben je aan het opnemen, en je wilt de vocaal naar ingang 7 van je interface...dan stuur je de vocaal via je kanaal naar subgroep 7 en voila. In feite kun je het dus benaderen als het aantal individuele (en altijd aanwezige) paadjes naar je computer vanuit je mengtafel.

In de echte studiosituatie zal 8 nooit genoeg zijn, en zie je meestal minimaal 24 of meer bus-mengtafels. Bij bijv. 24 bussen kun je dus 24 signalen (al dan niet gecombineerd) tegelijk naar aparte ingangen van je opname systeem sturen.

In mijn persoonlijke geval had ik de luxe over 48 ingangen op mijn compu systeem en 48 bussen op mijn mentafel. Die zaten dus permanent met elkaar verbonden. Als ik zang aan het opnemen was, dan stuurde ik die bijv naar kanaal 25. De volgende take van dezelfde zanger wilde ik dan op kanaal 26. Ipv om te steken en te patchen hoefde ik alleen maar het knopje op het kanaal van 25 naar 26 te veranderen en op record te rammen!

Hoop dat je hier iets wijzer van bent geworden.

Vergeten te vermelden, bij tafels met meer dan 8 busuitgangen zul je zelden faders aantreffen voor de bussen. Ze zijn in dat geval alleen als aansluitingen achter op de mengtafel te vinden.

Ook kan het zijn (bij 8 bus meestal zelfs) dat je niet 8 aparte knoppen hebt met 1-8, maar slechts vier knoppen nml: 1-2, 3-4, 5-6, 7-8. Wil je nu iets naar bus 6 sturen, dan druk 5-6 in en zet je de panning van het kanaal naar rechts. Het signaal komt dan uitsluitend in bus 6 terecht.

Nog simpeler: In het algemeen wordt met een Bus een plaats bedoeld waar signalen worden samengevoegd.

Zo kun je dus spreken over een Groep-bus, een Aux-bus en een Master-bus. Je kunt een bus zien als een lange éénrichtings straat waar allerlei zijstraten op uitkomen. Al het verkeer dat uit de zijstraten komt (bijv. alle signalen die naar een groep of een aux worden gestuurd) komen samen aan het eind van deze lange straat (de groep -, danwel aux-bus uitgang).

Snappie?

this is me.
IMG_2918.JPG

Maar ik ben ermee gestopt, werk nu met andermans spulletjes 8)

bus

bus

Dit is mijn bus:D
Drive's me to one or more destinations !

Attachments

• busje klein.jpg
    busje klein.jpg
    45,1 KB · Bekeken: 96
Back