Surround mix naar DVD

meesha74

Muzikant
Ik ben een beetje aan het experimenteren om mijn muziek in surround te mixen en op DVD te zetten. Ik ben een beetje in de weer geweest met Wavelab waar het mogelijk is om DVD-A (DVD Audio) te branden.

Ik heb een simpel testje gemaakt en dit kon zonder problemen gebrand worden op een DVD. Echter mijn DVD speler (Philips) gooit het schijfje meteen terug. (speelt het niet af)

Ik weet dat DVD-A niet op alle spelers is af te spelen. Ik weet alleen niet zeker of dit in dit geval het probleem is of dat ik iets over het hoofd zie in Wavelab. Ik wordt wat dat betreft niet echt veel wijzer uit de handleiding.

Heeft iemand ervaring met het maken van een surround mix en deze op DVD te branden zodat het op een normale DVD speler is te beluisteren? Moet ik daarvoor evt. een ander programma hebben? Kunnen consumer DVD spelers uitsluitend 5.1 / dolby / DTS of andere normen afspelen of kunnen ze ook bijv. een 4.0 mix (quadra) afspelen?

Wellicht niet helemaal Synthforum gerelateerd maar ik hoop dat er mensen zijn die er iets meer over kunnen vertellen. Ik zou het graag met Wavelab doen.

je zou eens ac3 formaat kunnen proberen..

weet t zelf eigenlijk ook niet, maar in ieder geval zou ik dat nog eens proberen als mn dvd speler de dvd-a niet wil lezen..

Re: Surround mix naar DVD

Ik weet dat DVD-A niet op alle spelers is af te spelen.

Zeg maar gerust: op vrijwel geen enkele. Er moet expliciet "DVD-Audio" op de speler staan anders doet hij het niet. Een DVD-Audio speler herken je ook aan 6 analoge uitgangen, omdat het DVD-A signaal (MLP) niet digitaal uitgevoerd wordt uit je speler. Komt nog bij dat als hij het kan er waarschijnlijk ook delay-compensatie en bass-management in het menu van de speler zitten. Heb je dat allemaal niet, dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Ik wil je DVD-A trouwens wel testen voor je als je nieuwsgierig bent. Ik heb een DVD-Audio speler.

Kunnen consumer DVD spelers uitsluitend 5.1 / dolby / DTS of andere normen afspelen

Ja, waarbij die "andere normen" MPEG multichannel en uncompressed PCM zijn.

of kunnen ze ook bijv. een 4.0 mix (quadra) afspelen?

Officieel moeten ze (denk ik) alles tussen 2.0 en 5.1 kunnen afspelen, maar het zal waarschijnlijk van de kwaliteit van de decoder afhangen of ie dat ook snapt. Maar je kunt natuurlijk altijd 4.0 encoden als 5.1 met een lege center en sub. Ik heb hier nog ergens een 4.0 DTS track liggen die gewoon met de 5.1 encoder gemaakt is.

Volgens mij moet je het Dolby (Dolby Digital) of DTS encoden.
En daarvoor heb je software nodig. En daar hoort een licentie bij. Dus die is peperduur. Meer als € 900.

De enige optie is Minnetonka SurCode CD-DTS, die kost $ 99 bij hun online shop. Dat is dus een versie voor je CD speler.
Kun je misschien ook wel in een muziekzaak in NL bestellen.

Over dit onderwerp ben ik nl. ook zoekende geweest, omdat ik ook met surround wil gaan hobbyen (zodra ik een 5.1 speakeropstelling heb). Maar om het dan ook te kunnen branden kom je niet om de licentie software van DTS of Dolby heen. En de DVD versies zijn dus peperduur. En hardware decoders kun je vergeten, die kosten nog 3x meer!

Kijk maar even op: www.surcode.com

En daarvoor heb je software nodig. En daar hoort een licentie bij. Dus die is peperduur. Meer als € 900.

De slimme en "goedkope" truuk is iets als Vegas van Sony. Daar krijg je een ac3 encoder bij en dat pakket kost "slechts" $500.

Overigens gok ik dat als Wavelab MLP kan maken, hij ook wel ac3 kan produceren. Of niet? Is ook geen goedkoop pakket tenslotte...

Maar inderdaad, voor huis-tuin-en-keuken gebruik: Surcode. En de meeste moderne apparatuur snapt DTS-op-CD ook prima. Diverse labels brengen ze ook gewoon uit (zoals DMP).

Hartelijk dank voor jullie tips. Ik heb ook van anderen vernomen dat lang niet elke dvd speler overweg kan met DVD-A. Ik denk dat ik eens ga kijken of ik iets met AC3 kan doen. Heb nog niet gevonden of dat standaard met Wavelab kan. (heb nu wavelab5 en was zeker niet goedkoop!)

Ik hou jullie op de hoogte...

Ik heb dat gedaan met een demo van Adobe Première! Was inderdaad even klooien met instellingen, maar uiteindelijk is het gelukt om alle 6 audio sporen (gewoon 44.1 24bit waves) naar alle kanalen te sturen en gewoon af te spelen met -een normale DVD-speler! Had er wel een x-aantal nieuwe onderzettertjes bij in het proces, maargoed ;)

Ik wou dat ik je de precieze instellingen kon vertellen, maar het is al goed lang geleden.. Maar probeer Première eens! Succes! :okdan:

Back