soundshaping op grootmoeders wijze?

microelectronic

machine
Zijn er nog freaks die amper MIDI of een PC/apple in hun setup gebruiken en dus echt ambachtelijk met synthese bezig zijn? Of ben ik echt de enige loser die nog prehistorisch aan de knoppen draait en zo tracht een geluidsatmosfeer te creëren/programmeren? ... :stupid

ik gebruik veel midi en ook veel knoppen. Ik zie het dan ook niet zo zwart wit als jij het voorstelt?

Re: soundshaping op grootmoeders wijze?

Origineel geplaatst door microelectronic
Zijn er nog freaks die amper MIDI of een PC/apple in hun setup gebruiken en dus echt ambachtelijk met synthese bezig zijn?

Hoe kom je erop dat je op een pc & met midi geen ambachtelijke synthese zou kunnen doen ?

Bestaan er dan Ambachtelijke & Virtueel-Ambachtelijke synths ?
Hippe grootmoeder heb jij,.. de mijne wist zelfs nog niet wat een synth was.

Zijn er nog freaks die amper MIDI of een PC/apple in hun setup gebruiken en dus echt ambachtelijk met synthese bezig zijn? Of ben ik echt de enige loser die nog prehistorisch aan de knoppen draait en zo tracht een geluidsatmosfeer te creëren/programmeren? ... :stupid

Realtime knoppen draaien zo hoort het ook...

niks software niks editors

Of ben ik echt de enige loser die nog prehistorisch aan de knoppen draait

Ben jij dan bvb ook nog die ene loser die zijn motor zelf nog aanzwengelt zoals grootvader? :D
(Misschien heb je geen auto, maar als je morgen er een zou gaan kopen voor dagelijks gebruik, ga je toch ook niet direct naar "vintage cars" lopen zoeken?)

Waarom afkerig staan tegenover verbeteringen ivm gebruiksgemak/luxe? Mij lijkt die hele "vroeger was het beter" opinie vooral ingegeven door nostalgie. Op zich is nostalgie niet fout, maar dat mag je er niet van weerhouden om de goeie dingen van het heden ook mee te pakken. Je beslist uiteraard zelf wat je goed vind en wat niet maar iets nieuws kan toch niet per definitie iets slecht zijn?

Er gaat niks boven een zelf gemaakte fluit van bamboe hout. Al die voorgebakken elektronische rommel...:frons:

Ok OK ... alles blijkt weer erg relatief ...
twee stenen tegen elkaar slaan is nog puurder ...

kwou gewoon weten of er nog mensen zonder teveel PC, of andere appartuur dan de synth zelf bezig zijn ...
dit houdt geen standpunt in van voor of tegen computers als deel van electronische muziek ... ik denk trouwens dat de PC op zich een instrument is bij muziekproductie ...

wie is er enkel met 'zuivere' (dus niet betere) geluidsynthese ... amabachtelijk in de zin dat er geen scherm van een pc met parameterinfo tussenzit ... enkel synths ...

dus geen discussie over wie er nu echter is de analogen, de digitalen, de PC'ers, de softwaremensen enzoverder als het gaat over electronische muziek ... het komt toch steeds op hetzelfde neer of het nu via 0/1 gaat of via voltages ...

als ik live speel met de band heb ik de nordleads 1 & 2 bij, waarbij ik dikwijls helemaal gecontroleerd loos ga met de knoppen.

m.a.w. tijdens de intros & solos een harmonisch geluids-landschap neerzetten en verandering aan te brengen in textuur door ook nog bewust aan andere knoppen te draaien dan cutof & resonance.

Ja hoor :D

studio.jpg

Maar zo een PC is wel handig om je audio op te nemen en het op een CDtje te branden ;)

niks nostalgie, MIDI & softsynths zijn voor mietjes :D :P

Hierzo, Smackos heeft zelfs nog een fototoestel uit grootmoeders tijd! :D

Ik vind juist de keuze tussen verschillende manieren om klanken te maken heel leuk. :)
De ene keer ben ik wat aan het jammen op een hardwaresequencer, soms ben ik druk aan het 'sound designen' met de Nord Modular, dan weer ben ik gericht muziek aan het maken in Cubase, de andere keer loop ik wat te pielen met cv/gate, en weer een andere keer ben ik gewoon live iets aan het spelen.

Voor mij is het juist de verscheidenheid aan mogelijkheden (en het eventueel combineren ervan) die het leuk en interessant maakt. Elke werkwijze geeft weer haar eigen resultaat. :W

waarom zou je met virtuele knoppen geen 'geluidsatmosfeer' weten te creeeren??? :stupid :stupid

uiteraard kan je net zo goed virtueel als reëel knoppen draaien en lekker geluidenmanipuleren ... nog een keer, ik ben echt niet pro of contra ... de technologie is maar een medium ... de output telt ... . tis maar omdat ik amper (eigg geen) mensen ken die zonder PC electronische muziek maken ... Ik ken er zelfs een paar die nog maar alleen een PC (of n Mac) voor handen hebben :halleluja

ikzelf vind het leuk om nietgesynchoniseerd, met erg veel (menselijke) fouten aan de knoppen te draaien ... 'a human touch' ... en ja, nostaligie naar 60-70 sounds heeft er veel mee te maken ...

tis net een beetje zoals het verschil in 'timbre' tussen digitaal en analoog ... digi klinkt killer vanwege de foutloze 1-en en O-nulllen die de chips lezen en vertalen naar geluid, terwijl de warmte van de analogie komt van de minimale fouten die in de electr(on)ische circuits zitten (waardoor er meer overtonen in tgeluid zit) ... vaak beetje disharmonischer, maar menselijker ...

dus, pleeze, ik wil geen polaristie tussen de nostalgische soundengineers en de moderne computergeeks ... ik hou meer van het postmoderne subjectivisme waarbij iedereen zijn eigen waarheid creëert (met geluid en zijn favoriete tool)

dus, voorlopig enkel smackos die af en toe de PC uitlaat? ;) :geslaagd:

Re: Re: soundshaping op grootmoeders wijze?

Re: Re: soundshaping op grootmoeders wijze?

studio.jpg

ah, THE MACHINERIES OF JOY!?
:{

soundshaping op grootmoeders wijze?

met een blik bruine bonen kom je een eind :D

-C-

Back