M-tron vraagjes

aestrid

Stamgast
Heeft er iemand deze soft emulatie/synth?

Zo ja hoe hebben jullie het draaiende?
Welke geluidskaart? En hoe hebben jullie de interface/kabeltjes van en naar de computer en midi/usb keyboard?

Ik wil er ook graag eentje aaschaffen en moet compact zijn om makkelijk mee te nemen voor optredens.
Ik wil alleen dit als soft emulatie gaan gebruiken , kan ik dan ook gewoon een oude laptop nemen die voldoet aan de eisen van M-tron?
Lijkt me een redelijk goedkope actie, niet?

wie weet en kan mij meer vertellen hierover,

bo-

Mellotron geluiden :luv:

Als je een laptop neemt, moet je er wel een goede geluidsinterface bij kopen zodat je realtime kunt spelen met een goed geluid. Daarnaast heb je live een grote behoefte aan stabiliteit en is het misschien niet aan te raden om een oud systeem te gebruiken. In ieder geval zou ik geen systeem nemen dat slechts aan de minimumeisen van m-tron voldoet, omdat je dan waarschijnlijk toch af en toe last krijgt van haperingen en dat wil je ècht niet live.

Je masterkeyboard sluit je op je computer aan via usb of midi, dat hangt van het soort keyboard af. Vervolgens sluit je de uitgang van je geluidskaart aan op een mengtafel zodat je de m-tron kunt horen.

dank je wel voor je reactie.

Wat voor een geluidskaart heb jij dan?
En stuur je dan usb of midi aan?

Waar je voor moet opletten is dat de laptop iig liefst 2 usb poorten moet hebben en dat deze USB 2.0 poorten moeten zijn. Aangezien je de M-Tron direct gaat aansturen en zo min mogelijk latency wil hebben. Dan kan je via USB een audio interface eraan hangen. Behringer heeft er een van een paar tientjes. Aan de andere USB poort hang je een midi interface waar je een midi keyboard kan hangen om de M-tron aan te sturen.
Een andere oplossing is om een usb/midi keyboard met audio interface in een te kopen. Behringer heeft er ook een genaamd de U-CONTROL UMX25 voor 98 Euro bij Thomann. Dan ben je in 1 keer klaar.

Qua laptop kan je kiezen voor een Windows of een Mac. Mijn voorkeur gaat naar het laatste uit, want ik vind het gewoon stabieler werken en dat wil je denk ik ook op het podium. Ik heb laatst met een band opgetreden die de M-tron op een Windows laptop had draaien en die viel uit omdat er de virus scanner nog aanstond. Maar als je voor een laptop gaat van Mac moet denk ik wel minstens een G4 hebben, aangezien een G3 powermac (desktop) wordt aanbevolen als minimum eis en laptops altijd langzamer zijn.
Of je nu een Mac of een Windows laptop neemt zorg iig dat je genoeg RAM er in hebt zitten. Zeker een 1 Gig aangezien Mac OSX en Windows XP aardig wat vragen aan RAM.

Het zal niet echt goedkoop worden om het allemaal te draaien.

Ik denk dat je rond 300/400 kwijt bent voor een fatsoenlijk laptop en dan nog rond de 100 Euro in het geval van de UMX25 en dan nog 111 Euro voor het pakket. Dus dan zit je tegen de 500/600 Euro aan.

Ik hoor het graag als mensen andere ervaringen en betere/goedkopere oplossingen hebben.

Groet van de Naut

de ram kan je zelf toevoegen op je laptop, harddisk ook maar is duurder(dus meer letten op snelheid cpu en harddisk)....en geen virusscanner e-mail internet e.d. op je optreed laptop zetten draait ie gewoon stabiel op windows.
even daw tweaken en batterij bespaar software uitzetten.
en wel boven de minimum eisen zitten want een laptop is nog steeds geen echte pc!!!!

Sinds vorige week heb ik ook een M-Tron.
Prima als stand-alone te gebruiken zonder latency onder Windows xp.
Overigens ging het in gebruik nemen van die M-Tron nogal moeilijk en gelukkig kreeg ik online support van de firma G-Force. Twee bestanden krijg je later per email en dan moet je ook nog een ASIO-driver downloaden en installeren.
Als je Sonar gebruikt moet je de optie "use as DX-synth" gebruiken tijdens de scan op VST's omdat ie hem anders niet kan vinden.

Voordeel ten opzichte van een echte Mellotron is dat je deze aan kunt sturen met midi ; )
Zelf gebruik ik een gewone standaard geluidskaart die bij de pc zit (cd-kwaliteit) met een Edirol toestenbord waarbij je gratis Cakewalk Sonar LE krijgt. Overigens zijn Edirol en Cakewalk onderdeel van Roland en kwaliteit haal je zo zeker in huis.

De M-Tron gebruikt weinig of geen CPU-rekenkracht en heeft als voordeel dat ie geen "tikken" of drop outs veroorzaakt in je VST-host.

Vraagje voor echte Mellotron kenners:
Maakte de echte Mellotron loops van de opnames? De M-Tron laat de samples nogal abrupt stoppen na een seconde of 8. De echte Mellotron kon de tapes toch onhoorbaar door laten klinken? Of niet?

die bandjes duren inderdaad 8 sec. met spelen moet je daar ook steeds rekening mee houden
ik heb mijn mellotron een jaar of 15 geleden verkocht omdat er toen geen tapes meer voor te krijgen waren

Back