Je eigen Vst synth maken.

Origineel geplaatst door mc_kwok
Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat zal niet vlug gaan als je niet wat ervaring/affiniteit hebt met deze of andere taal. Begin eens met eerder genoemde pakketjes en bezie daarna hoeveel je bereid bent te investeren in een programmeertaal als c++

Vergeet ook niet dat ook al beheers je C++ heel goed, dat je er dan nog niet bent.
Je moet ook nog eens een hoop DSP kennis hebben; hoe ontwerp je filters,
hoe maak je oscillators, hoe houd je aliasing problemen onder controle,
minimalisatie van delay en processing power, etcetera....

Origineel geplaatst door 6 trak
ik denk dat je een Comperator moet gaan gebruiken (Modifiers menu), 1 extra ENV en een LEVEL ADJUST.

je neemt een ENV en de uitgang sluit je aan op de 'A' ingang van de Comperator.
in de properties van de Comperator stel je ingang 'B' in op bijv. 7 (dit is de tijdseenheid)

wat er nu gebeurd is het volgende:
pas als 'A' groter is dan 'B' zal er 5 Volt worden uitgestuurd, deze (virtuele) 5 volt word gebruikt als GATE signaal voor de LFO DELAY ENV.

dus de attack (de volts) neemt toe totdat deze de 7 zijn gepasseerd en dan treed de GATE pas in werking.

vervolgens neem je een LEVEL ADJUST waar je de LFO op aansluit EN de DELAY ENV.
je hebt dus nu een FLAT-LINE die gevolgt word door een ATTACK van de LFO DELAY ENV :eureka:

dus:
GATE ---> TIMER ENV ---> COMPERATOR ---> DELAY ENV + LFO ---> LEVEL ADJUST ---> PITCH OSC

Hmmmm.... maar dan nog: op het moment dat je de noot los laat schiet die delay weer naar 0 evt met een Release tijd terwijl die aan moet blijven iig. tot het einde van de delay....
... volgens mij heb ik het: ik ga het eens proberen met een geinverteerde ADSR waarbij ik de delay tijd aanstuur met de Decay (A S en R op 0) :
bij een note on schiet het voltage naar 0 (geen LFO mod. dus) en zwelt aan tot 10 (maximale modulatie) ipv. vervalt langzaam tot nul bij niet-geinverteerd. :eureka:
ja volgens mij moet dat werken

Origineel geplaatst door loveyourjunos
... volgens mij heb ik het: ik ga het eens proberen met een geinverteerde ADSR waarbij ik de delay tijd aanstuur met de Decay (A S en R op 0) :
bij een note on schiet het voltage naar 0 (geen LFO mod. dus) en zwelt aan tot 10 (maximale modulatie) ipv. vervalt langzaam tot nul bij niet-geinverteerd. :eureka:
ja volgens mij moet dat werken
yep dat zei ik dus ook o.a. al, lijkt me ook de makkelijkste weg :)

Laatst gewijzigd:

Attachments

• inv_env.jpg
    inv_env.jpg
    8,6 KB · Bekeken: 95
maar wacht ff... de release time moet gelijk zijn aan de decay time nutuulk! :eureka:
is dit nl. niet het geval dat zal de lfo niet verder infaden als je een toets loslaat voordat de decay time is voldaan
het zal dan ineens 10 worden in dit geval dus... en dat wil je toch ook weer niet lijkt me :D
de release start nl. niet vanaf het Sustain level maar altijd vanaf het punt waar de envelope op dat moment qua niveau is...

dus:

A,S = 0
D,R = time

in principe is Release niets anders dan een Decay van het Sustain level mits het Sustain level ook daadwerkelijk is bereikt,
als dit niet het geval is word er gestart vanaf het punt waar de Envelope op dat moment qua niveau is...

dus bij een niet afgemaakte Decay (dus een note-off voordat Sustain is bereikt) zal de Release het verder afmaken:

Attachments

• inv_env2.jpg
    inv_env2.jpg
    14,2 KB · Bekeken: 98
Origineel geplaatst door 6 trak
maar wacht ff... de release time moet gelijk zijn aan de decay time nutuulk! :eureka:
is dit nl. niet het geval dat zal de lfo niet verder infaden als je een toets loslaat voordat de decay time is voldaan
het zal dan ineens 10 worden in dit geval dus... en dat wil je toch ook weer niet lijkt me :D
de release start nl. niet vanaf het Sustain level maar altijd vanaf het punt waar de envelope op dat moment qua niveau is...

dus:

A,S = 0
D,R = time

Hé ja daar heb je n goed punt :)
Maar... het is een keuze: als je de release t zelfde als de decay maakt, dan worden je nieuwe noten gespeeld met de modulatiediepte waar de release naar terug gevallen is in de tussentijd. Niet per se 0 dus, en meestal is het niet mooi als je een delay wilt dat je noten al getriggerd worden met pitch modulatie.
-> Of wordt een nieuwe envelope standaard vanaf 0 getriggerd? Anders is dit probleem aan de orde iig. in mono-mode.

Als je R op 0 houdt heb je dus inderdaad een sprong als de Delay nog niet op 10 (0 dus...) staat voor je de noot loslaat en je op de VCA ADSR release gebruikt.
Keuzes...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fourier
Echt komplete onzin. Ik ontwerk en programeer al jaren pluggo's en heb daar nooit last van gehad. Het fijne van max/msp pluggo's is dat je GRATIS de pluggo runtime kan downloaden en je honderden gratis pluggo plugins kunt downloaden. Je kunt ze ook zelf maken met maxmsp en eventueel verkopen. Het leuke van pluggo's is dat je ze met elkaar kan linken en daardoor complexe setups kan maken. De parameters zijn te automatiseren en presets kun je gewoon opslaan. Door de pfft~ of poly~ kun je de interne samplerate verhogen van de pluggo waardoor je zeer nauwkeurige processing kan doen maar da's duur voor je processor.

niet???? probeer het maar eens in een host zonder pdc (plugin delay compensatie) of ben jij zo goed en de andere max gebruikers zo slecht?

alleen in max zelf doet ie het zonder buffer.....:doei:

ik heb die screenshots gezien op die pluggo site maar het gros is nu niet echt apetietelijk om naar te kijken...
vond het een beetje amiga style achtig (staat nutuulk los van hoe het klinkt maar goed)
mijn eerste indruk was niet echt overweldigend om het zo maar ff te zeggen...

Origineel geplaatst door plieuw
of ben jij zo goed en de andere max gebruikers zo slecht?

Ik weet niet of ik zo goed ben maar zowel in Logic pro 7 en 8 als Protools heb ik nog nooit problemen gehad met latency, zowel fx als synth plugins. Ik moet wel toegeven dat het optimaliseren van pluggo's een klus is waar je moet weten wat je doet en wat je kunt doen. O.a. de interne samplerate verhogen waardoor de buffersize kleiner wordt die per klokcyclus wordt berekend is een truuk.

Kijk, als je met delays werkt of met buffer recording werkt kan het zijn dat je vertraging hebt maar zelfs daar zijn oplossingen voor. Ik heb net een stutter gebouwd die perfect werkt zonder latency maar daar heb ik wel de record~ moeten aansturen zodat deze dmv controllers direct reset op het moment dat deze in freeze wordt gezet.

Nou, daar is er weer eentje. :)

Reclamepraatje:
Compromisloos was het uitgangspunt =)

* Drie x volledig onafhankelijk instelbare oscillators (met golfvormen sinus, triangle, pulse, saw, noise en pink noise), tune, finetune, multimode filters (LPF, HPF BPF en BR) ADSR en LFO
* per stem pulse width modulation met manual, LFO en envelope modulatie
* Aanslaggevoelig
* portamento, unisono en retrigger opties
* Clipper voor vuile distortion leads
* Env -> pitch mod, voor de betere jaren 80 leads en sputterende Brass
* VCA GATE switch voor dikke bassen
* Stemknopje 440 Hz

En dat alles overzichtelijk gerangschikt op één scherm met alleen maar met alleen maar dedicated knoppen :verkoght:

In de pipeline: switch LFO - normale OSC, delay, chorus.

Bekijk m eens zou ik zeggen :biertje:

Attachments

• juno-6e.zip
    771,5 KB · Bekeken: 122
hij's leuk bedacht die 3 osc synth maar ik vind het nog wel wat aan overzichtelijkheid ontbreken. ook is de layout vrij bombastisch, het stemknopje is dan wel geinig maar of ie ook echt nodig is is de vraag, neemt nu extra space in beslag.
bij de LFO's zit soms een lange text achter een andere text van de knop er naast, gooi trouwens ook eens al die nummerieke labels er af, dat bespaart al een hoop ruimte. ik snap wel dat het makkelijk is voor de ontwerper om maar gewoon een paar reeds klaar hebbende modules opnieuw er bij naast te gooien voor een nog dikker geluid maar of dat voor de eindgebruiker ook wel in alle gevallen zo optimaal is betwijfel ik. ik had, als ik jouw was, gekozen voor een andere synthese, het scala aan geluiden is nu toch al snel beperkt tot slechts het stapelen van. '

voor de rest functioneerd ie wel zoals ie bedoeld is, opzich niet moeilijk te doorgronden aangezien je toch 3x dezelfde kan instellen. ik zou hem persoonlijk niet meer 'juno' noemen :)

Laatst gewijzigd:
Nou ik ben nou eindelijk eens aan de slag gegaan met synthmaker.
(Draait nou eindelijk een beetje stabiel)

Mn doel is om een vuile (digitale) bass synth te maken.

Wat voor functies zitten er volgens jullie op een synth speciaal voor bassen ?

Er komt nu zulk geluid uit: http://www.sendspace.com/file/yph56m

en hoe klinkt dat o.a.?

zo dat klinkt prima hè! :)

Ik lees jou commentaar dus net pas, zal m nog één keer reviseren dan, krijg ik ook echt zin in als ik je mp3 tje luister en het screenshotje bekijk. Denk dat ik de LFO's -10 tot +10 doe en er een key tracking switch op zet, zodat je ze voor FM kan gebruiken :D
ik had ergens een lijstje met meer puntjes maar... waar is dat nnu.....
Bedankt voor je commentaar alsnog :)

Back