Je eigen Vst synth maken.

Negative Plus

This is bat country !
Ik had bedacht dat ik wel een eigen drum computer in elkaar wou knutselen.

Nou vroeg ik me af wat een goed programma is.

1 voorwaarde is dat het je je project kan opslaan als Vst.

Kan iemand me hier in adviseren ?

Gr Daan

C++ en Delphi worden het meest gebruikt volgens mij. En je wel een VST SDK oid nodig hebben.

Ik kan idd niet programmeren.
Volgens mij is het ook niet echt de moeite waard om het te leren, in verband met de synth maak software die er al is.

Origineel geplaatst door Negative Plus
Volgens mij is het ook niet echt de moeite waard om het te leren, in verband met de synth maak software die er al is.

Hehe ik had t al gewijzigd ;) Maar neemt niet weg dat je zonder programmeren erg gelimiteerd bent lijkt me.

De 2 programma's die ik ken die het resultaat als vst laten opslaan zijn SynthEdit en Synthmaker.
Synthedit heeft de naam een ziek beestje te zijn (alles zou hetzelfde klinken), maar anderzijds zijn er kwaliteit instrumenten als drumatic, mr ray en Glaceverb mee gemaakt. SynthEdit is donationware (of zoiets)

Synthmaker is nieuwer op de markt en en is te betalen. Eén synth die met synthmaker is gemaakt was 2e in de KvrDeveloper Contest. http://www.kvraudio.com/developer_challenge.php

http://www.synthedit.com/
http://synthmaker.co.uk/index.html

Is het je bedoeling om die drumcomputer sample-based of synthesis based te maken?

Is het je bedoeling om die drumcomputer sample-based of synthesis based te maken?

Het liefst een combi van deze 2.

Heb idd gehoord dat Synthedit een bepaalde sound heeft.
Hier zit ik natuurlijk niet op te wachten.

Denk dat ik Synthmaker maar eens ga proberen.
Ziet er wel goed uit, goede reviews gekregen ook.

Dank

Dan zou ik eerder aan zoiets als Reaktor denken.

En een VST programmeren doe je niet zomaar eventjes. Zelfs niet met synthedit of andere soortgelijke progjes.

En een VST programmeren doe je niet zomaar eventjes. Zelfs niet met synthedit of andere soortgelijke progjes.

Daar was ik me al bewust van.
Vandaar dat ik wat advies vraag voordat ik aan een programma begin.
Niet dat je na een maand denkt "dit is eigenlijk best wel een k*t programma"

In feite doen al die programma's hetzelfde, ze gebruiken gewoon andere "eenheden", of stellen de routings op een andere manier voor, of de ene heeft een betere geluidskwaliteit van de audiomodules dan de andere.
Daarom kan het geen kwaad om gratis ervaring met synthedit op te doen, een drumcomputer te maken en eens je weet hoe het allemaal in elkaar zit is het een makkie om het op een ander platform te maken. Ik weet niet of Synthedit samplemodules heeft.

Met reaktor kan je nooit fout doen. Zowel de sample- als de audiomodules zijn top. Reaktor kan niet als Vst saven, maar draait vlot onder elke Vst Host.

Voor dit soort programma's is er toch een minimale leertijd van 1-2 jaar nodig:mexico:

Origineel geplaatst door JugJug
Ik weet niet of Synthedit samplemodules heeft.

Heeft ie. Ik heb ooit eens een deels sample gebaseerde kick generator gebakken (die is helaas kwijt).

Origineel geplaatst door fuse

Idd, met Reaktor kom je een heel eind zonder heel moeilijk te moeten gaan doen. Ik zou zeggen check de demo.

Origineel geplaatst door fuse

Als je de nodige kennis van synthese hebt is het in Synthedit toch wel heel makkelijk hoor.
Plus dat SE erg veel extra modules en vooral help info heeft.

Er zijn een aantal samplemodule mogelijkheden. Een soundfont oscillator (eigenlijk is dit de enige manier in SE om een "sample bank" te gebruiken, de rest is vrij lastig.)
De DH Waveplayer module is ook een leuke (kun je je startingpoint/loop/pitch/reverse moduleren per wav sample, ook 24bit).
Zo had ik onlangs iets gebakken waarbij de velocity van de MIDIcv het starting point van de sample regelde.
Leuk om te spelen, net als m'n lego van vroeger.

De "sound" van SE is wel wat beter geworden sinds er een aantal nieuwe (3rd party) oscillators en filter modules beschikbaar zijn.

Een GOEDE VSTi bouwen blijft natuurlijk best lastig. (geen bugs, lage cpu, goede presets etc).

dan blijf je dus altijd een stukje karakter van het programma horen of zien dat je hebt gebruikt. Ik zou eens naar de bibliotheek gaan en een cursus C++ doen. Ik doe het nu een paar jaar voor school en als je er genoeg tijd in steekt ga het prima.

wat je nodig hebt:

- een c++ compiler

- de VST sdk (2.4 is de meest recente versie)

Hoe lang duurt het dan ongeveer voordat je in C++ een redelijke VST kan programeren ?

Origineel geplaatst door Negative Plus
Hoe lang duurt het dan ongeveer voordat je in C++ een redelijke VST kan programeren ?

Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat zal niet vlug gaan als je niet wat ervaring/affiniteit hebt met deze of andere taal. Begin eens met eerder genoemde pakketjes en bezie daarna hoeveel je bereid bent te investeren in een programmeertaal als c++

Back