Masteren: waarom blijft het volume zo laag?

ik vind masteren zeker een vak (net als mixen trouwens)! en heb al vele vele vele :Z nachtjes zitten klooien, op weg naar de perfect sound (in mijn oren dan). en die nog niet bereikt :stupid ;)

het is natuurlijk als met alles: oefenen en nog ns oefenen. leren en weer toepassen. ik heb goede oren denkik. een aantal tips zal ik ns mee aan de slag gaan.
Thanx voor de tutorial! ik ga denk ik ook dat boek kopen van what's his name, die godfather of mastering. ben even zijn naam kwijt.

Voor de mensen van de waves bundel..

is hier nog een tutje te vinden. Ik snap alleen niet waarom hij de bass wegknipt want dat doe je bij die geluiden waarbij dat moet toch al in de kanalen zelf? :confused:

Origineel geplaatst door fuse

Ik wordt altijd kriegel als mensen denken dat een mastering engineer een of andere tovenaar is die alles goed kan laten klinken (lees hard).

Ik vindt het veel belangrijker dat mijn tracks overal semi hetzelfde klinken, dan dat ze boxen uit knallen.....en een masteraar luisterd objectief(het zelfde geld voor een goede mixdown natuurlijk)

maar nu wat tips voor K.A.R.S.......van de mastering guru's hier a.u.b. (want mijn tips zijn nog niet zo goed)

p.s. die is handig leendert die link:W

Waarom vind iedereen dat boek van Bob Katz nou zo interessant?
Heb het zelf ook wel en het is wel interessant enzo.
Maar als n00b heb je er niet zoveel aan want het is behoorlijk technisch.

Maar voor dit soort klusjes zou ik veel eerder een mixboek adviseren.
Dat van Bobby Owinsky bijvoorbeeld.

Origineel geplaatst door fuse
Waarom vind iedereen dat boek van Bob Katz nou zo interessant?
Heb het zelf ook wel en het is wel interessant enzo.
Maar als n00b heb je er niet zoveel aan want het is behoorlijk technisch.

Maar voor dit soort klusjes zou ik veel eerder een mixboek adviseren.
Dat van Bobby Owinsky bijvoorbeeld.

Ja Fuse, ik heb dat boek van Bob Katz ook en hoewel die man duidelijk een autoriteit is op zijn gebied vind ik het niet altijd even leesbaar moet ik zeggen. Inderdaad erg technisch (maar daar valt natuurlijkl niet aan te ontkomen) en het is maar de vraag of je er echt veel van opsteekt. Bovendien is die man met heel andere muziek bezig dan 80% van het forum als je het mij vraagt en dat moet je ook niet vergeten.

Origineel geplaatst door plieuw
Ik vindt het veel belangrijker dat mijn tracks overal semi hetzelfde klinken, dan dat ze boxen uit knallen.....en een masteraar luisterd objectief(het zelfde geld voor een goede mixdown natuurlijk)

maar nu wat tips voor K.A.R.S.......van de mastering guru's hier a.u.b. (want mijn tips zijn nog niet zo goed)

p.s. die is handig leendert die link:W

Hehe ooit gevonden op google toen ik op waves zocht, is altijd bij me gebleven. ;)

metselen en timmeren is ook een vak zijn ook een hoop mensen die het kunnen zonder dat ze metselaar of timmerman zijn.

masteren is voor mij met name iets dat op het corrigerende vlak ligt. het afmixen doe ik tijdens het produceren. ik denk als je dat niet gelijk doet ben je zo wie zo al verkeerd bezig( lees niet handig bezig). rest ons een goed luisterend oor:)

dat ontwikkel je niet in een weekje maar in de loop van jaren.

ik ben ooit is op 'excursie' geweest bij een masteraar in hilversum. wij kwamen daar binnen met zo'n dertig man audiodesigners van het hku. graving voor achtergrond info. maar bij ongeveer elke vraag die iets te technisch was werd het zelfde antwoord gegeven: uhmmm ja dat is nu eenmaal zo...

wat ik er mee wil zeggen dat ook voor proffesionele vakmensen het oor belangrijker is dan een hoop info.
zei zijn er waarschijnlijk ook maar in gerold omdat ze het een paar keer hebben gedaan voor andere mensen.
in mijn optiek is masteren voor veel mensen een schimmige grijs gebied dat door tovernaars en magiers word beoefend.

gewoon goed leren luisteren, dan kan men een hoop zelf. en iets wat je kan is leuk om te doen(meestal)

Om maar gelijk bij compressie te beginnen. Roger Nichols heeft in het voorwoord van het boek van Bob Katz iets geschreven. Een vrij vertaald stukje voorwoord.

Waarom je projecten thuis masteren? Omdat je niet de producers hebt welke werken met top engineers!

Limiters en compressors moet je beschouwen als geladen vuurwapens en dat je ze alleen ergens op richt waar het echt nodig is.

Wat hij ook zegt is dat het eerst stukje gear wat je aanschaft, het boek Mastering audio the art and the science van bobke, is.

ISBN 0-240-80545-3

Origineel geplaatst door Negative Plus
Nou het het word altijd maar geroepen''masteren kan je niet zelf''.
Maar dat is natuurlijk niet zo. Het is aanteraden om een vers paar oren nog een keer wat aanpassingen te laten doen.
Maar met goede tools en oefening moet je echt wel een goed resultaat kunnen bereiken.

Wat volgens mij het meest lastig is afstand nemen van je mix en objectief er nog een keer naar te luisteren.
Maar ja ik ben dus van mening dat alles wel te leren valt.

De meeste mensen hier hebben toch ook zelf leren mixen ?

Leren ja, maar ik wil het maximum er uit laten halen.
Zelf heb ik al iets van 20 jaar ervaring met masteren bij derden, ben er vaak bij geweest.
Zie de apparaten staan, zie de knal dure speakers in de muren, en hoor de ervaringsdeskundige bezig met de tracks.
Als je het denkt het allemaal zelf te kunnen, dan loop je zo binnen, masteren is niet goedkoop.
Ik ken maar een handjevol echt goede masteraars.
Hoe wil je zonder die getrainde oren en apparaten komen tot het resultaat wat hun kunnen bereiken ?
Als je het net zo goed kunt als Herb powers, Simon bij the exchange, of desnoods masterpiece EN een stukje goedkoper ben ik je eerste klant :D.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door trash

Zelf heb ik al iets van 20 jaar ervaring met masteren bij derden, ben er vaak bij geweest.

Als je het net zo goed kunt als Herb powers, Simon bij the exchange, of desnoods masterpiece EN een stukje goedkoper ben ik je eerste klant :D.

Als ik jou zo hoor kan ik maar beter goed gaan sparen. :D

Moet trouwens 17 zijn ipv van 20 :engel:
Dat ter correctie.

Idd goedkoop is het niet, maar heb dat vaak niet zelf hoeven te betalen, dat deden de maatschappijen.
Je zou eens een dagje moeten kijken in een mastering studio, het is echt heel interesant.
Het is wel klote als je dan weer naar huis gaat waar al die mooie spullekes niet staan :D8o)

Heb zelf wel eens bij Masterpiece laten masteren, daar ben ik niet bijgeweest, maar voor dat geld kunt je het zelf niet doen :D
Je levert iets aan en krijgt iets mooi afgemasterd terug
Me oren klapperden toen.

Moet trouwens 17 zijn ipv van 20 :engel:
Dat ter correctie.

Idd goedkoop is het niet, maar heb dat vaak niet zelf hoeven te betalen, dat deden de maatschappijen.
Je zou eens een dagje moeten kijken in een mastering studio, het is echt heel interesant.
Het is wel klote als je dan weer naar huis gaat waar al die mooie spullekes niet staan :D8o)

Heb zelf wel eens bij Masterpiece laten masteren, daar ben ik niet bijgeweest, maar voor dat geld kunt je het zelf niet doen :D
Je levert iets aan en krijgt iets mooi afgemasterd terug
Me oren klapperden toen.

Cool, kan niet wachten tot mijn eerste plaat gemasterd word! :D

Het is wel zo dat ik het zonde vind om vaak analoog bron materiaal te laten verpesten door plugins.
Vandaar mijn keuze de externe is.
Toch liever een vakman met diens aangepaste hardware tools.
Bron wat al digitaal is, vind ik niet erg om dat dan ook digitaal te laten mastern met plugs.

Geheel persoonlijk

Het is wel zo dat ik het zonde vind om vaak analoog bron materiaal te laten verpesten door plugins.
Vandaar mijn keuze de externe is.
Toch liever een vakman met diens aangepaste hardware tools.

Maar die doen dan ook de afmixing dus?

Origineel geplaatst door Leendert
Maar die doen dan ook de afmixing dus?

Nee masteren is niet afmixen.
Afmixen doe je zelf, en levert de beste mix aan waar ze nog wat mee kunnen.
De final mix, zonder rare toestanden, niet zelf aan klooien op het einde.
Das frustratie voor de masteraar, of hij moet graag geld belangrijker vinden dan zijn liefde voor geluid.
Dan ben je bij de verkeerde:D

Nee masteren is niet afmixen.
Afmixen doe je zelf, en levert de beste mix aan waar ze nog wat mee kunnen.
De final mix, zonder rare toestanden, niet zelf aan klooien op het einde.

Haha nee oke ik vond t al raar, maar jij hebt dus EQ's en alles thuis staan? :)

Ja, jij waarschijnlijk ook, al dan niet in je pc

Juist wel in mn pc toch? Ik wil ook zoveel hardware als dat nodig is, Maar opt moment moet ik t maar gaan doen met een MicroKorg, Mixertje, Tube en een wat software. :D (Ik ga binnenkort beginnen met het kopen van die hardware spullen.)

Origineel geplaatst door Leendert
Juist wel in mn pc toch? Ik wil ook zoveel hardware als dat nodig is, Maar opt moment moet ik t maar gaan doen met een MicroKorg, Mixertje, Tube en een wat software. :D (Ik ga binnenkort beginnen met het kopen van die hardware spullen.)

Je kunt ook binnen je digitale domein blijven, is niks mis mee

Back