knopjesfreak en synth aanschaffen

amon

Nieuwkomer
Hey, ik ben nieuw hier, dus zal me een beetje voorstellen: Jasper, 19 jaar, 2e jaars audio engineering (SAE), speel heel wat jaren gitaar en drums en nu wil ik de wereld van de synths ontdekken. Ik ben een paar keer in Worm (Delftshaven) en in die nieuwe studio van hen gekeken/geluisterd naar de aparaten. Voorheen was ik altijd al gefascineerd door die grote jaren 60/70 bakken met honderden snoeren, maar na het zien van die dingen in het echt moet ik ook zoiets hebben :D.

Maargoed, qua budget zit dat er zeker niet in en moet ik me koesteren met een aparaat uit een lagere prijsklasse... Ik heb zo'n 300 euro te besteden en ervaring leert dat je daar 2dehands mooiere dingen mee kunt dan nieuwkoop. Ik ben dus op zoek naar mijn eerste eigen synth. Ik weet wel wat van synths, hoe signalen opgebouwd worden en blablabla, maar heb nog nooit echt mijn handen op een synth gelegd en ermee gespeeld (op een handjevol middagjes met een Korg Microsynth na).
Dus, 300 euro te besteden, kunnen niet genoeg knopjes en i/o's op zitten, en een mooie ouderwetse look. Geluid moet natuurlijk ook goed zijn, maar ik heb te weinig ervaring om een voorkeur te hebben, ik wil gewoon lekker kunnen rondkutten met dat ding en vage geluiden maken. Ik weet niet wat er allemaal voor 300 euro te halen valt, dus hopelijk kunnen jullie wat merken/types opsommen?

PS. what about de Korg MS2000 voor E340,-?

bedoel je draai- of drukknopjes?

een Yamaha DX-7 heeft veel (druk)knopjes :)
en kan behoorlijk veel vage geluiden produceren

Origineel geplaatst door amon
Het liefst tastbaar en draaibaar....

Dan valt een dx-7 zeker af. Die is niet bepaald makkelijk te editten enzo.

maar in die prijsklasse is er niet heel veel met veel knopjes.

Korg Electribe serie is leuk

MFB Synth lite is een optie

Sommig novation synths.

Ik zou zeggen google eens wat op de volgende namen.

Origineel geplaatst door loveyourjunos
ik zou voor een juno 6 60 of evt 106 gaan :D

Komt idd ook aardig in de richting :D

DIK,Analoog, en knopjes :{

bedankt voor de suggesties.

Ik ga eens wat googlen en nu ik wat types weet kan ik ook gemakkelijker hier op dit forum zoeken.

juno 106 idd

Misschien is het een idee om een (quasi) analge racksynth te kopen en die aan te sturen met een goedkope knopjesconroller a la BCR, om maar iets te noemen.

Ik heb zelf ook ervaring met een BassStation, die je wel echt dat no-nonsense, straight forward, analoge gevoel geeft, maar deze is wel vrij beperkt qua scala aan geluiden die je er uit kan halen (kan aan mij liggen, overigens).

Success ermee in ieder geval.

Voor dat geld haal je een K-station en hou je denk ik nog geld over ook nog :) Veel synth voor zijn geld, hoop knoppen, duidelijke interface...

Of misschien dat je voor je budget (of net iets erboven) een Virus A op de kop kunt tikken? Te gekke bak!
De MS2000 waar je het over had is ook een erg prima aanschaf, lekkere klank en wederom bakken met knoppen :)

Mogelijkheden genoeg! Ik was persoonlijk niet voor de Juno 106 gegaan (maar that's just me), ik vond hem vrij eenzijdig...
Maar maak voor jezelf anders even een lijstje met wat je ABSOLUUT wel en wat je niet wil/wat je niets uitmaakt... Inputs? Multiple outputs? FX? Multitimbraliteit? Wil je hem specifiek voor leads/pads/... gebruiken of zoek je een allround bak? Arpeggiator? Noem maar op... Als je zo'n lijst voor jezelf maakt (en die lijst liefst nog wat uitbreidt) blijven er vaak niet heel veel keuzes meer over :)

serieus een ms2000 is erg ok lijkt
zelfs ik [wilde]m
nu staat bv een microwave/dsi evolver weer hoger op mn rang lijst

ik denk dat asje de ms2000 begrijpt ,..en ok vindt je beter zelfs bv een nordlead [rackook goed ] scheelt weer 150.-
model 1 is ok en 2 nog veel beter qa poly 16 voices
ronde de 350. rack model 1
en 550.- model keys moet lukken

er zijn zat synths die nog meer kunne heb je t nodig ,..sanpje t ?
microwave is ook fat kan zeer analoog klinken waves ,...diverse filter maar in een rack
wel 300.-
sc6

Die MS2000 is inderdaad een leuke keuze als eerste bak! Lekker veel knoppen, genoeg (maar niet teveel) functies, prima sound en nog lekkere looks ook. Sowieso is voor jouw budget een VA (virtueel analoog) aan te raden, maar dat zei BananaWorld ook al: Clavia Nord Lead, Korg MS2000, Alesis Ion, Roland JP8000, Access Virus etc.

Ik zou sowieso wel iets met een keyboard nemen. Rackunits worden pas leuk als je ruimtegebrek (en 'n prima controllerkeyboard) hebt.

Een andere optie is trouwens de Korg Legacy Collection met MS20-controller. Da's een software synthesizer (wel pc/mac nodig dus) met een dedicated controller. Erg goedkoop (100-150) als je 'm tweedehands kunt vinden. Zorg wel dat je de versie met Polysix en Wavestation te pakken krijgt. Dan heb je in totaal 3 goedklinkende synths, en een controller met een berg knoppen.

Origineel geplaatst door R-ond
serieus een ms2000 is erg ok lijkt
dsi evolver weer hoger op mn rang lijst

Dave Smith mono evolver... is ietsje duurder dan je budget maar dan heb je (volgens mij) ook heel wat!

mssn dak in de verre toekomst een poly evolver scoor... als t modulaire virus niet toeslaaaaaaatttttttt 8D

nordlead, iedere functie heft en knop. what you see is what you get!

Back