Die vette Ed Rush & Optical bass

Nolet

verkeerd in goede staat
Ik probeer al een hele tijd die vette agressieve Ed Rush & Optical bass na te apen. Het lukt me echter niet. Voor de mensen die niet weten wat ik bedoel: Het is een ontzettende raspende lage bass die de ene keer door een hi-pass filter gaat en dan weer door een lowpass (misschien een bandpass?). Met een SH101, distortion en een externe effecten bak moet het lukken...maar het lukt niet. Tips graag!

ik heb et eens uit een jupiter 6 horen komen zonder verder andere effecten (dacht ik)

Uit de Jupiter en de Juno bakken komt meer die 2-step, jungle subbass. Die is toch echt anders. Het geluid wat ik zoek pomp en zuigt meer. Het raspt op hele een hele onregelmatige manier wat het juist zo vet maakt.

Volgens mij is 1 VCO niet genoeg om het geluid wat raspender te maken. Ik heb ooit een tutorial gevolgd voor het maken van een drum'n'bass bass (jaja :)) voor een soortgelijke bas, en volgens die tutorial moest ik twee (ik dacht) zaagtanden detunen.

De tutorial stond op deze site:

http://www.spinwarp.com/

Ja, ik wil niet uit de hoogte doen, maar als het zo simpel was dan had ik de vraag niet gesteld.8)

Ik ben redelijk onderlegd in analoge synthese en de truc van de gedetunede (leuk woord voor nationaal dictee 2002) zaagtanden is ongeveer les 1.

Toch is dit geluid meer. Ik ga ff een sample zoeken en die plaatsen zodat iedereen kan horen wat ik bedoel.

Ingredienten voor de neurofunk bas:
Ten eerste zijn er meerdere bassen gelayerd. Meestal een erg lage en een erg tweakende (goed luisteren). Ten tweede moet je een nogal flexibel filter hebben of meerdere filters gebruiken.
Ik heb het iemand horen doen met een Virus. De Virus heeft dan ook een erg flex filter. Interessant feitje: Edje & Opt hebben ook een Virus en hun label heet Virus Recordings... Maar wat weet ik ervan, ik maak alleen Reecebassen, die doen ten minste pijn in je maag.

Neurofunk??? Reecebass??? Ik wist niet eens dat die dingen een naam hadden?
Neem nou het nummer slipthru (een krakek en zekere vloervuller) van het Wormhole album. Die bass is zo dwingend en stuwend en goor. Hmmm.....

Wat is de benadering ?

Wat is de benadering ?

Ik begrijp het niet.. wil je nu graag die bassline na-maken.. om zelf te gaan gebruiken.. of is het pure interesse ?

Na-maken van een bepaalde (of iemand's specifieke) stijl lijkt me overigens vrij zinloos. Dan kun je misschien wel trots zijn op het feit dat iemand roept "Hee.. dat is vét, precies vader Abraham", maar is het niet leuker om je creatieve brein volledig z'n gang te laten gaan.. tot je een sound gevonden hebt die je goed bevalt (en wat dan meteen jouw eigen sound is) ?

Dit neemt overigens niet weg dat leren van een ander er zeker bijhoort. Het bovenstaande verhaaltje is dan ook meer algemeen dan dat het direct bedoeld is als reactie op jouw (Nolet's) vraag!

Laatst gewijzigd:
Mag ik een beetje terugkrabbelen..

Mag ik een beetje terugkrabbelen..

Die bas is wel rete-vet ! Doe mij heel erg aan een ATC denken.. dat 'kraken' komt door een langzame attack op je VCF envelope.. in combinatie met (minimaal) 2 licht gedetunede oscillators.

Verder zit er een mooie langzame LFO op de panning van dit geluid, waardoor het wat meer 'ruimte' krijgt. Kan ook zijn dat dit de panning van een of andere stereo-chorus of reverb is (want zeker dat laatste is er rijkelijk overheen gegoten).

Het mooie is dat door de panning, en de continue wisseling van filter cutoff (en resonance?).. het geluid enorm blijft leven. Misschien dat er wat handmatig controller-gemanipuleer aan te pas gekomen is.. en dat kan ik erg waarderen.

Dooie vissen

Dooie vissen

Wij noemen het nummer altijd 'dooie vissen'! ;)

En dit is een reecebass. Maar even terugkomend op het onderwerp: in de bovenstaande stukje hoor je duidelijk dat het uit 2 stukken bestaat. Eerst hoor je de tweaky bass en dan komt de lage erbij. De envelope settings zijn anders voor de eerste 4 noten en er is een langzame LFO op de filter cutoff door 't hele nr. Meestal een snelle LFO op de cutoff die geretriggerd wordt met elke noot voor het blaas effect ("blaas bassen"), maar dat hoor ik hier niet zo obvious. En dan heel veel subtiel gepiel. Soort Flat Eric bass voor gevordenen. 8)

Re: Dooie vissen

Re: Dooie vissen

Orgineel geplaatst door Breed
Wij noemen het nummer altijd 'dooie vissen'! ;)

Lachu!

Nu hoor ik alleen maar 'dooie vissen' ;)

Volgens mij is het een resonerend band pass filter inderdaad en inderdaad iets met gedetunede zaagtanden. Misschien dat ze vals hebben gespeeld en het gesampled hebben en toen nog een keer door een EMU sampler gehaald hebben of zo.

Of wat ook kan hebben ze misschien meerdere analoge bakken bij elkaar gezet de boel gelaagd en alles in een filterbank gezet of zoiets.

Er zit ook iets van distortion bij en volgens mij is die digitaal (beetje clean) Misschien met z'n alleen eens proberen na te maken?

Dooivissen!!! Zo noemde ik dat nummer ook! best grappig.
Maaruh...Het is wel een bas die erg gaaf is en zeker de moeite om na te maken/door geinspireerd te worden.
Natuurlijk ga je niet iets klakkeloos kopieeren maar een beetje namaken kan wonderen doen. Ik heb zo'n gevoel dat Ed en Op hier aardig lang aan hebben zitten tweaken. Bedankt trouwens voor het uploaden van slipthru want ik kon 'm zelf nie vinden.

Waar komen die namen Reecebass (enzo) nou vandaan?

Orgineel geplaatst door Nolet
Dooivissen!!! Zo noemde ik dat nummer ook! best grappig.
Maaruh...Het is wel een bas die erg gaaf is en zeker de moeite om na te maken/door geinspireerd te worden.
Natuurlijk ga je niet iets klakkeloos kopieeren maar een beetje namaken kan wonderen doen. Ik heb zo'n gevoel dat Ed en Op hier aardig lang aan hebben zitten tweaken. Bedankt trouwens voor het uploaden van slipthru want ik kon 'm zelf nie vinden.

Waar komen die namen Reecebass (enzo) nou vandaan?
Van Alex Reece ?
Die van sunshine nog wat ?
remixte underworld nog

Ja sorry ben nog niet wakker

p.s het kan natuurlijk ook van Kevin Master Reese Saunderson af komen

Ik geloof dat Reece er wat aan had veranderd en zo ontstond de misopvating van de Rees(c)ebass

Laatst gewijzigd:
ik heb een uitermate wrede video van de metalheadz op mijn harddisk staan. daar gaan ze de studio's in van grote jongens als dillinja en edrush & optical. op dat moment waren ed rush & optical bezig met de wormhole ep en ze laten ook een stukje van een nummer horen waar ze op dat moment mee bezig zijn. (erg gaaf om te horen als je het uiteindelijke nummer kent). je kan daarop ook zien dat ze de bas en strings en uit een Korg Z1 halen. (ze sequencen trouwens bijna allemaal met de mac). de rest van de video is trouwens ook de moeite waard hoewel er ook irritante stukjes inzitten van goldie die met z'n maten gaat cartracen, maargoed... gun de man ook een verzetje ;)

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Het album Wormhole van bovengenoemde vind ik nog steeds de beste drum'n'bass produktie tot nu toe... vandaar: *schop*

..en ja, uit een Virus is 't toch wel te halen! :D

Origineel geplaatst door bounce
je kan daarop ook zien dat ze de bas en strings en uit een Korg Z1 halen.

dit is niet waar... ik heb nog eens goed gekeken maar ze gebruiken een E-mu sampler voor de bas.. die Z1 voor de strings... en misschien als masterkeyboard.... ik zie ook een pro-one staan, die zullen ze vast wel gesampled hebben.

Origineel geplaatst door bounce
ik heb een uitermate wrede video van de metalheadz op mijn harddisk staan.

Is het mogelijk deze op te laden voor geinteresseerde synthforummers? :)

Back