Microfoons vergelijken

Herbert Boland

Stamgast
www.thelisteningsessions.com/home.htm

Op deze site publiceren ze microfoonopnames van zang, gitaar, bas, drums, etc met het doel dat je de microfoons een beetje onderling kunt vergelijken.
Leek me wel een goede tip voor al die mensen die zoekende zijn. En het zijn gelukkig niet alleen maar de luxe modelletjes die je er kunt horen.
Er worden trouwens niet alleen microfoons vergeleken, ook preamps.

heb eens zitten testen.

heb eens zitten testen.

Bedankt voor het linkje.
Heb eens gekeken en geluisterd. Volgende dingen vielen mij op:

- alle mics zijn goed, er zijn er een paar die (wat) beter zijn. Verschilt wat mij betreft hooguit 1 punt ( dus bijv. iets krijgt een 7 een ander een 8 ( bijv. een behringer B1 een 7 en een TML 103 neumann een 8 )
- Hoe duurdre preamp er achter, hoe minder verschil tussen alle merken mics. Hooguit een klein half puntje.

Kan en mag ik nu als conclussie trekken: Een goede preamp, kan van een Behringer B1 ( dik 150 euro's) nog een bijna Neumann maken ? ( dikke 1000 euro's )

Verder viel me op dat wanneer er met diverse preamp werd getest toch diverse mics uit de Studio Projects lijn een beetje tegen vielen. Omdat het gedaileerde wat achterin in de mic zat.

AKG: wat meer naar voren zit en wat helderder is. Rode wat hogere registers ietwat beter registreert en wat scherper is.

Eindconclussie: vind ondanks het feit dat er veel verschil, wat zeg ik heel veel verschil tussen de mics zit wat prijs betreft, de kwaliteit ten aanien van elkaar hooguit 1 vol punt scheelt. Het zit allemaal vrij behoorlijk bij elkaar.

Ik durf zelfs een beetje te zeggen dat dikke Brauners,Neumanns een beetje ''overated zijn'' wat betreft kwaliteit,sound,klank t.a.v. ander merken ( rode,akg,violet e.a.)
ik heb het niet over materie,compementen,productie ervan.

Wie is dit alles met mij eens?

het volgende
heb wel wat interessante dingen gehoort maar

1.het echte karakter kun je alleen maar 100% beoordelen als je zelf bij aan de andere kant van de kabel staat dus het met eigen oren hoort en niet kant en klaar, heb me zo vaak verkeken op zogenaamde opnames, of er komt weer iemand binnenstormen met een zogenaamde geweldige microfoon, en dan plaats ik hem naast een KM54 of een SM69 en dan hoor je het verschil wel degelijk met dezelfde pre-amp, en niet in het voordeel van de budget microfoon , alhoewel sommige goedlkope mics, en dan niet 150 euro maar 500 euro helemaal niet slecht klinken maar pas echt goed zijn of in de buurt komen als je ze gemodificeerd hebt, out of the box is en blijft het budget met een budget geluid.

2.het zijn allemaal mp3's en de detaileering in het hoog is helemaal niet te beoordelen en dat is een zeer belangrijk punt bij een microfoon , vooral als je met muziek bezig bent waar alleen maar microfoons gebruikt worden, het gaat je heel makkelijk in de weg zitten als je een "foute" kleuring hebt doormiddel van goedkope capsels en electronica.

3.de beooordelen van gitaren is een beetje wazig, ik heb geen idee of die keluring die je hoort ook echt aanwezig is bij de gitaar zelf, een fundamenteel punt van een microfoon : geef weer wat van de bron komt en niet " ongeveer" (het is altijd een benadering i know but still:)))

ik zit mij dan toch af te vragen waarom U47,AKG-C12's en M49 voor zulke hoge bedragen aangekocht worden door jongens in gigantische grote en perfect uitgeruste studios, zijn die jongens dan doof?

het is jammer dat de grote kanonnen niet meegenomen worden in deze "mp3" test

je kunt materie , componenten onmogelijk negeren, het is wat de microfoon laat klinken..

wat mij WEL opviel is dat veel microfoons met andere pre-amps zo vershillend klonken, we hebben dus niet alleen te maken met budget vs duurdere microfoons, maar ook nog eens fabrikanten die allemaal zogenaamde vreselijk goeie pre-amps bouwen, die ALLEMAAL verschillend klinken, hoe moeten wij als techneuten in dit bos nou de juiste stam vinden??
DAAAROM vertrouw ik op "oude" merken als neumann, en ook vooral de oudere microfoons, die zijn immers volgens een bepaalde standaard gebouwd, tegenwoordig moet je maar afwachten wat de gedachte van microfoon X of pre-amp A is geweest,...
wel cudos voor de jongens die dat werk geleverd hebben,..
maar horen is geloven, bij je thuis

Laatst gewijzigd:
Jaren geleden heb ik van de Duitse importeur van Russische kwaliteitsmicrofoons eens een cd-tje gekregen met daarop 15 opnames van sax en van zang, allemaal van microfoons in de range van 300 tot 1500 E, waaronder 3 typen uit zijn assortiment.

Ik heb toen met een vriend een blinde test gedaan waarbij we allebei een cijfer gaven aan de opnames. Wat toen opviel was:
- geen duidelijke correlatie tussen hoe duurder des te mooier. Er waren er wel enkele die negatief opvielen, dat wel.
- de Russische klonken goed maar sprongen er niet uit, ook niet in vergelijking met goedkopere.
- de prijstoppers klonken goed, maar geen wohooo-gevoel of zo (waar ik een beetje op hoopte).

Dus daarmee schoot de importeur zijn doel voorbij.

Wil je precies weten of een bepaalde microfoon je aanspreekt moet je hem toch zelf in de hand houden en er wat opnames mee maken. Er zit weinig anders op.

Origineel geplaatst door Capstan cappy

(...)

ik zit mij dan toch af te vragen waarom U47,AKG-12's en M49 voor zulke hoge bedragen aangekocht worden door jongens in gigantische grote en perfect uitgeruste studios, zijn die jongens dan doof?

het is jammer dat de grote kanonnen niet meegenomen worden in deze "mp3" test

(...)

wat mij WEL opviel is dat veel microfoons met andere pre-amps zo vershillend klonken, we hebben dus niet alleen te maken met budget vs duurdere microfoons, maar ook nog eens fabrikanten die allemaal zogenaamde vreselijk goeie pre-amps bouwen, die ALLEMAAL verschillend klinken, hoe moeten wij als techneuten in dit bos nou de juiste stam vinden??
DAAAROM vertrouw ik op "oude" merken als neumann, en ook vooral de oudere microfoons, die zijn immers volgens een bepaalde standaard gebouwd, tegenwoordig moet je maar afwachten wat de gedachte van microfoon X of pre-amp A is geweest,...

Is zeker waar. Hoe btr de pre hoe beter de mic eruit komt. Vandaar dat er ook vaak dynamische mics (met goede pre's) voor vocals gebruikt worden, door artiesten als Aretha Franklin, Michael Jackson, Bono, Red Hot Chili Peppers, Abba, Metallica, ect
Maar maakt een goede pre van een Behringer mic absoluut geen Neumann.

Hoe testen jullie mics altijd ? Kan toch ook gewoon in een zaak wanneer ze jouw monitoring hebben ?

dat kan inderdaad ook, maar dan ben je er ook immers zelf bij, het zou wel leuk als je iemand meebrengt die echt kan zingen want "test 1, 2 ,3" zal niet echt indruk op je maken, kunt ook afspreken als ie niet bevalt dat je hem terug brengt...de meeste mics die ik heb aangschaft zijn een gegeven, microtech gefells als PM860 , PM 750 ,etc stapeltje vintage neumannetjes heb geen budget microfoons om die reden alleen al , maar als je iets goedkopers aanschaft zorg idd dat je een GOEDE gelegenheid hebt om te luisteren, is ALTIJD beter te beoordelen dan een MP3tje

@ capstan:

Wat moet ik me voorstellen bij het modificeren van een micro van bijv. E 500 om hem beter te maken? Heb je daarbij specifieke typen op het oog die zich daarvoor lenen?

Wil eerst: monitors,padkontrol,hoofdtelefoon.
Maar daarna op zoek naar een PREAMPJE : Mic + micpreampje

Ben al voor me zelf uit dat het micpreampje PUUR alleen signaal/versterker overdracht zo goed mogelijk moet krijgen.En 2 kanaaltjes moet hebben. En max een 600 euro's mag kosten. Dus iets ala Avalon of zo.

De preamp hoef dus geen channel strip functie te hebben of iets dergelijks, puur alleen PREAMP'je spelen. DIt omdat ik een H8000FW gebruik voor: fx en als converteerder/soundcard.

+ Mic van 500-900 euro's. En dan: Rode,AKG,Brauner naar alle waarschijnlijkheid.

Origineel geplaatst door boeklanoei
Wil eerst: monitors,padkontrol,hoofdtelefoon.
Maar daarna op zoek naar een PREAMPJE : Mic + micpreampje

Ben al voor me zelf uit dat het micpreampje PUUR alleen signaal/versterker overdracht zo goed mogelijk moet krijgen.En 2 kanaaltjes moet hebben. En max een 600 euro's mag kosten. Dus iets ala Avalon of zo.

een 2 kanaals Avalon pre is iets meer dan 600 euro:D

nou, we hadden toevallig een keer de gelegenheid om een bejing te krijgen, een CR998 ,nou hebben de wat grotere modellen van hun best goeie capsels en dat is een strikt vereiste voor het modificeren, het is heel simpel, de condensater die aan de anode zit (buis dus) die is van supergoedkope qualiteit en polair, deze vervang je door een polycarbonaat , of polypropyleen of polyester +/- 250v maar hoe hoger hij kan qua werkspanning hoe beter vanwege vastlopen van de condensator (memory effect) die past meestal net in de behuizing, als je dat doet herken je die hele microfoon niet weer!!

en als je nog energie over hebt kun je de voeding aanpakken op dezelfde maniermaar dan met bijvoorbeeld ELNA's wat electrolytes zijn maar hebben een ander dyelectrum, en dat heeft alleen maar te maken met de ESR, (electrical serial resistance) van de condensatoren te maken, met andere woorden, als het om een signaalpad gaat is (bijna) geen phase shift als het signaal erdoor gaat en memory effect...

BEIJING 797
FEILO

Als je mocht kiezen ( 1 van de 2)
OF een goede Preamp OF een goede mic ? (met het oog op het dikke,volle goede,gedaitalleerde sound, ook al heb je er een Eventide H8000 FW erachter staan)

Origineel geplaatst door boeklanoei
Als je mocht kiezen ( 1 van de 2)
OF een goede Preamp OF een goede mic ? (met het oog op het dikke,volle goede,gedaitalleerde sound, ook al heb je er een Eventide H8000 FW erachter staan)

Een goede preamp. Absoluut! ik zou persoonlijk voor een SCA n72 of a12 gaan.

Nu zat ik wat te brainstormen tijdens een kopje thee en krantje buiten. Ik was eigelijk aan het volgende aan het denken.

Aangezien ik geen (ster) zanger ben en het vaak moeilijk is om iemand te strikken/zelf te gaan liggen zingen,praten,rappen in een microfoon wanneer je in een winkel bent, bracht het me eigelijk op een volgend idee:
Is het niet iets om een zeer goede zuivere akoestische duidelijke opname, zonder enkel vorm van effect (of heel weinig, in ieder geval geen reverb) mee te nemen op cd/dvd. Deze opname vervolgens afspelen in de computer over speakers,monitoren door de microfoon? Is het dan ook mogelijk om het fluitconcert wat de mic dan zeer vermoedelijk gaat maken te reduceren?

Op deze manier lijkt het me dat je telkens precies de zelfde zang hebt, het is immers een opgenomen stukje acappela en dat kun je dan mooi telkens door een select geselecteerd gezeldschap aan studio mics gooien? Ook zou je dan nog eens alles kunnen opnemen op audiosporen in bijv. Cubase, met diverse microfoons. En dat je mooi kunt switchen tussen microfoon 1,2,3 enz. Natuurlijk moet je nog wel even zelf door de micorfoon heen brabellen, wanneer je er een paar overhoud.

Wat denken jullie, zou hier iets in te doen zijn? Kan dit een redelijk betrouwbaar beeld geven? Naast het zelf even betasten,beluisteren van een mic?

Back