Hoe kom ik van deze computerruis af?

Musicmaker

Vastbesloten
Hoi,

Ik heb al een hele tijd last van ruis in m'n opnames. Mijn mixer is al een keer nagekeken, maar ik vind net uit dat de ruis uit mijn geluidskaart komt. Ik heb een Darla 20 bit. Ik heb al eerder gehoord van computerruis, maar dit is wel erg hoorbaar en ik weet eigenlijk niet wat ik er aan moet doen. Het bromt ook.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen?

Bedankt :)

Echoaudio staat bekend om goeie kwaliteit kaarten (ik spreek uit ervaring!).
Een aantal bekende ruis- en brombronnen/oorzaken:
- Geluidskaart staat in PCI slot vlak naast videokaart/netwerkkaart. Ook kan een netwerkverbinding opzich zelf voor storing zorgen.
- PC is aangesloten op spanningsgroep waar ook apparaten als koelkast/wasmachine op staat, maar een TL-balk of dimmer kan voor veel brom zorgen. Brom komt vaak van spanningsnet af. Ook adapters van halogeenspotjes kunnen voor vervuiling van het spanningsnet zorgen.
- Slechte kabels. Een bijna kapotte soldeerplek in de stekker kan ook voor brom zorgen, evenals het kruisen van een audiokabel met een electrisch snoer.

Hoe erg is de ruis/brom eigenlijk? Hoor je hem duidelijk als je je speakers/koptelefoon op normaal niveau hebt staan?

Nog even een opmerking m.b.t. PC: sommige moederborden geven ook nog wel eens stoorsignalen door van een netwerkkaart of HD-controller. Je audiokaart van PCI slot verwisselen biedt nog wel eens uitkomst.

Bedankt, maar misschien heb ik mij vergist, en komt het niet alleen uit mijn computer.

Omdat ik nu niet zeker weet of het volume van de ruis zo hoort heb ik ff een geluidsfragmentje bijgevoegd waarop de ruis met een baslijntje hoorbaar is. Is het volume van de ruis normaal? Ik gebruik een analoge Mackie 1402 VLZ mixer.

Op de kanalen waar mijn apparatuur is aangesloten is veel meer ruis hoorbaar dan op andere kanalen, maar dan moet ik wel de master faders helemaal voluit zetten om het te horen. Hoor je dan wel ruis te horen?

Ok, die ruis van m'n synths zal wel normaal zijn. Ik denk dat m'n mengpaneel niet in orde is. Ik kan een constante brom horen, en ruis, en als ik de aux returns knoppen omhoog draai dan worden die versterkt. Is dit normaal voor de Mackie 1402 VLZ? En is het normaal dat je ruis hoort als je de master faders helemaal omhoog doet?

Wat ook een enorme brom bron is, is als je je compu met een video kabel aan je tv hangt. Dan krijg je een aardlus achtige situatie... Weg met die kabel!

succes

Arv

De gate dichtknijpen met een externe compressor/limiter !!! Weg is ruis......

gr. Mario

met Cooledit kun je uit wav files d.m.v. Noisereduction bepaalde (ruis)frequenties wegfilteren! Het werkt heel goed voor dit soort problemen.

Ik had laatst een stuk van een draaitafel opgenomen, waarbij er een zachte 50Hz toon onder zat, de noisereduction tool cleande het volledig, met behoud van de geluidskwaliteit van de sample overigens.

Back