minidisk als master ipv reel to reel

edhal

Ouwe rot
Ik gebruik als masterrecorder nog steeds een Teac 4300 reel to reel op 38cmps.
Nu denk ik om te gaan masteren op minidisk, is dat wat?
Mijn creaties zijn absoluut amateuristisch en ik heb geen enkele intentie om iets te gaan 'uitbrengen'

Graag jullie adviezen...

Als je digitaal wilt gaan, kun je beter een DAT- of CD recorder kopen en daar ben je echt niet zoveel meer voor kwijt. Naar mijn mening is het niet verstandig te "masteren" op minidisk, want het is gewoon een inferieur formaat door de compressie / datareductie waarmee dat systeem werkt.

Als je echt moet kiezen tussen je huidige werkwijze en minidisk, dan zou ik het zeker bij mijn Teac houden :)

Hou er trouwens rekening mee dat digitaal opnemen lastiger is omdat er geen "rek" zit in je max. level........het is echt een heel andere manier van werken vind ik.

minidisk is imo de slechste manier om iets op te nemen, het laag etc klinkt prima maar de rest is maar een fractie van wat het in werkelijkheid is, het is makkelijk ja, niet te hard opnemen zeg maar -3 of -6 db en klaar is kees kees, ...

Minidisk wordt eerder (nog) gebruikt voor live optredes...

= Erg schok bestendig...

Bij digitaal opnemen ongeveer de -12 dB aanhouden waar je bij analoog op 0 dB werkt. Verder zou ik niet voor MiniDisc kiezen maar voor DAT of desnoods een WAV / MP3 recorder, zie mp3 wav recorders.

Bij digitaal opnemen ongeveer de -12 dB aanhouden waar je bij analoog op 0 dB werkt.

Ik gebruik m'n Sony DAT als VU Meter met Max. aanduiding...

Deze is dan digitaal doorgelust naar m'n Audigy Notebook die in 24bit/48000 opneemt.

-12db vind ik wel erg veel voor in 16bit te blijven...

minidisc maakt gebruik van fysische data redeuctie . de zelfde compressie techniek als mp3. in pricipe prima om als afluistermedium te gebruiken maar niet als je het later nog wilt gaan bewerken.

ga dan idd voor DA, cd of een ander niet comprimerend digitaal formaat

nou, in tegenstelling tot de andere reacties, ben ik juist wel tevreden met md als master :)
maar goed, ik ben geen pro.
okee, je moet niet oversturen, maar wat maakt het uit dat ie wat zachter opneemt...is toch vrij
van ruis...ik vind atrac een goed formaat, klinkt in mijn oren echt beter dan mp3.
ik neem m'n mixen ook wel op in cool edit, als 24 bit wav, maar vind toch m'n md beter klinken....
het zal dan wel aan mij liggen.
in ieder geval super in de oefenruimte of om concerten op te nemen.
mischien kun je er eentje lenen om zelf te vergelijken hoe het klinkt. ze kosten trouwens geen drol meer,
die dingen...voor 2,3 tientjes heb je er wel een. ik zou wel discjes van een 'merk' nemen trouwens.
in mijn ervaring maakt dat wel uit qua kwaliteit.

Waren minidisc's zelf niet heel erg schaars (en dus duur) aan het worden?

Gewoon je TEAC blijven gebruiken en daarna weer terug je computer in. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Waren minidisc's zelf niet heel erg schaars (en dus duur) aan het worden?

Het is idd lastiger aan het worden om aan de discjes zelf te komen, maar ik heb nog niet echt gemerkt dat ze veel duurder zijn dan in het begin.

T schijnt trouwens in Japan en omstreken nog steeds een erg veel gebruikt medium te zijn (in tegenstelling tot Europa en de VS). Maarja, om nou je MD's te gaan importeren vanuit Japan, ja, dan worden ze idd wel prijzig. Gelukkig zijn ze hier nog steeds wel te koop als je een beetje zoekt :)

Nou ja zag ook dat je een mp3 recorder voor ook een redelijk bedragje kon scoren.

K'heb zelf nog een portable DAT speler. Die zijn ook wel handig. Maar ik gebruik hem eigenlijk nooit meer.

Ik zou nooit kiezen voor een 'lossy' (gecomprimeerd) formaat als het om opnemen van je masters gaat, of dit nu ATRAC of MP3 is.

Back