Goeie soldeerbout nodig

Je hebt hele goedkope en je hebt hele dure soldeerbouten.

Ik wilde zelf ook geen rommel (was die pruldingen echt zat op een gegeven moment) en heb een Weller WS81 gekocht.

0053250699.jpg

Dit is een professionele soldeerbout, dus geen hobbyrommel. Koste 260,- euro bij Conrad. Dus misschien iets te duur voor alleen maar kabeltjes te maken.

Kies in ieder geval voor een merk. Ik zou zelf voor een Weller gaan, dat is goed spul. Conrad heeft ook huismerken maar persoonlijk vind ik dat rommel.

als je alleen snoeren gaat solderen gewoon een goedkope Weller kopen :)

ik heb net een WM 12 lekker klein en licht.
€ 22,75 houd je nog wat geld over voor bijv. kilometers soldeertin.

Ik heb zelf ook een ws81 maar om af en toe een kabel te solderen is dat wel een beetje overkill. Ik heb ook een wtcp-s van weller, die heeft een jaar of 5 aangestaan en werkt nog steeds prima. Ik heb de ws81 gekocht omdat die een stuk kleiner en lichter is en wat meer vermogen heeft. Er zijn meer firma's die goede soldeerbouten maken(pace, ersa metcall) maar het belangrijkste is dat een geregelde bout is (dat de temperatuur van de punt constant blijft, hoeft niet instelbaar te zijn) en een vermogen heeft van 50Watt of meer.

Van de investering in mijn Weller WTCP-S heb ik nog nooit spijt gehad, die is gewoon niet stuk te krijgen, echt een fantastisch apparaat. Wanneer je net als ik een paar keer per maand een uurtje of wat wilt solderen dan is dit een goede keuze.

NB. binnenkort ga ik een nieuwe soldeerpunt bestellen, dat mag best na 8 jaar. :)

Origineel geplaatst door FrankH
Van de investering in mijn Weller WTCP-S heb ik nog nooit spijt gehad, die is gewoon niet stuk te krijgen, echt een fantastisch apparaat. Wanneer je net als ik een paar keer per maand een uurtje of wat wilt solderen dan is dit een goede keuze.

NB. binnenkort ga ik een nieuwe soldeerpunt bestellen, dat mag best na 8 jaar. :)

weller is echt wel da shiat!
heb die gewone met de kabel aan het handvat, toen ik er het eerst mee werkte, wist ik het probleem:" ah daarom kon ik niet solderen vroeger"

en idd digimod die velleman doet dat ook ni slecht naar men zegt aan een fractie van de prijs

soldeerbout

soldeerbout

Zoals boven ook al gezegd: als je kabels wilt gaan solderen en geen complete synthesizers zou ik een simpele bout
zonder regeling kopen. Dan houd je nog geld over voor een goede tinzuiger en wat soldeer. Ik zou wel ff navragen of de bout geschikt is voor het nieuwe loodvrije soldeer. Dit moet volgens mij op een hogere temperatuur gesoldeerd worden en schijnt moeilijker te zijn dan het oude soldeer...
Ik heb in het verleden een bout gehad van Weller, die was oerdegelijk en gaat veel langer mee dan goedkopere boutjes zoals van Altai en die van Velleman. Een vriend van mij heeft de bout gekregen toen ik een soldeerstation kocht en die vriend heeft er nog steeds plezier van na 10 jaar.

Verder kan ik Ersa soldeerstations aanbevelen. Ik heb zelf al 8 jaar een Ersa Analog 60 en is net als Weller onverwoestbaar. Ik heb ook veel gewerkt met de Wellerstationnetjes maar vind die t.o.v. Ersa een beetje traag.
Mijn Ersa is na 20 seconden al warm en dat is soms best wel fijn als je even snel wat wilt solderen :-) Ook is Ersa
vaak net iets goedkoper ! 260 euro voor een Weller WS-81 versus ongeveer 160 euro...

Laatst deze: 588200 - 89 bij conrad gekocht, doet het prima en niet duur...

Ersa of Weller.
een heel soldeerkasteel is echt niet nodig, behalve als je echt veel gaat solderen en dan ook veel verschillende dingen. als je gewoon kabels wilt maken of een normaal printje vol wilt bouwen heb je aan een simpele 30 watt bout genoeg. wel dan een van Ersa of Weller. :)

Veel mensen roepen dat 30 watt te veel is. helemaal niet eigenlijk, met een zwakkere bout moet je het soldeertin langer verhitten, waardoor componenten eerder stukgaan !

oja: kies de juiste stift voor je werkzaamheden. bij de winkel kunnen ze je daar mee helpen.

met een zwakkere bout moet je het soldeertin langer verhitten, waardoor componenten eerder stukgaan !

Maar dat gaat uiteraard pas op voor de wat grotere vlakken. Bij ouderwetse through-hole met dun 40/60-tin gaat het met een kleine bout ook dusdanig snel dat je eerder zelf de vertragende factor bent. Je merkt alleen met een kleine bout dat het opwarmen van grotere vlakken (te)veel tijd kost.

Maar ik heb ook wel eens printplaten gezien waarbij de hoeveelheid tin die gebruikt werd ook een reden was dat de bout het niet aan kon :bekdicht:

Wat Twiki zegt is wel belangrijk: constante temperatuur. Niks is zo vervelend als een bout die opeens niet heet genoeg blijkt terwijl je bezig bent.

als je alleen snoeren gaat solderen gewoon een goedkope Weller kopen
ik heb net een WM 12 lekker klein en licht

Ik zou juist voor kabels aan stekkers een zwaardere bout gebruiken en geen WM12, omdat je dan toch grote stukken koper meeverwarmt en daarvoor is een WM12 echt te licht.

ook de tin zelf is belangrijk, ik had er van velleman, maar nu heb ik iets dikkere, ik denk dat er ook iets anders in zit waardoor ie beter plakt.

ik heb ook zo'n 15 euro velleman, maar een fijner boutje zou leuk zijn.

ook de tin zelf is belangrijk, ik had er van velleman, maar nu heb ik iets dikkere, ik denk dat er ook iets anders in zit waardoor ie beter plakt.

Ik ben ouderwets en zweer nog steeds bij 60/40 met harskern. Ik heb nu 0,75mm2 en dat vind ik ideaal.

Daarbij moet ik zeggen dat ik nog helemaal niet met loodvrij gewerkt heb en ook nog niet met "no clean".

Ik heb twee dagen terug dit soldeerstation aangeschaft:

Ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik m nog niet uitgebreid heb kunnen gebruiken, maar het is wel een degelijk apparaat, en wat voor mij belangrijk is, is dat de bout zelf niet zo zwaar is. (Vandaar ook dat ik voor een soldeerstation gekozen heb ipv alleen een losse bout)

Edit: Het gaat hier dus om een Velleman VTSSC50N

Laatst gewijzigd:
Back