overstappen van midi sequencer ?!?

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
haaj folks,

al 10 jaar ofzo werk ik met Voyetra Sequencer Gold onder DOS op een dedicated 486DX2 PC. Het ding is in die jaren welgeteld 5 keer blijven hangen, terwijl ik het dus dagelijks een paar uur gebruik, en de eerste keer dat ik het zelf veroorzaakt had en niet een vriend van mij was afgelopen jaar.
Ik ben een pilsje gaan halen uit de koelkast en heb gevierd dat het me dan toch eindelijk een keer gelukt was...... :biertje:
Een heuse foutmelding op het scherm.

Nou kom ik ook wel 's op plekken waar men de nieuwste cubase etc. gebruikt, en ik vind dat een totale ramp om mee te werken. Ik weet geen enkele shortcut en een muisklik lijkt wel 3000 functies te kunnen hebben. En ik bedoel; met windows multitasking muziek maken in verschillende vensters, is dat niet smeken om problemen?

Omgaan met software en begrip ervan is geen probleem want ik ben opgegroeid met computers en werk in de IT, maar simpele dingen waar ik thuis mijn hand niet voor omdraai kost me in zo'n programma grandioos veel tijd. Ik vind die paketten totaal niet intuitief terwijl midi juist niet veel voeten in de aarde heeft.

Ik ben onderhand dus al met al nog afhankelijker van deze sequencer dan van mijn koffie 's morgens en ik heb dus laatst Voyetra (inmiddels gefuseerd met Turtle Beach) maar 's gemaild of er nog ergens in het magazijn wat versies rondslingerden waar ik ze van af kon helpen...
NEE dus.

Ik ben nog steeds niet van plan ooit over te stappen, en bewaar onderhand zelfs op fysiek verschillende plekken copy'en van de software. Maaruh......
toch maar 's de vraag;
Heeft iemand hier ervaring met het overstappen van zijn vertrouwde OER sequencer naar wat totaal nieuws en is het nou echt zo'n ramp als ik het me nu voorstel???

Tsja, ik denk dat het toch wel meevalt, hoewel ik geen ervaring heb met oer-sequencers, blijft het toch een kwestie van wennen denk ik. Natuurlijk zal iets als Cubase in het begin nogal overweldigend of onverzichtelijk overkomen, maar als je er wat langer mee werkt wen je daar aan en leer je alle shortcuts ook wel kennen. Ook lijken Windows en Cubase beide in een stadium aangekomen waarin plotselinge craches nog maar heel weinig voorkomen, zelfs als je veel multitasking gebruikt. (mits je een behoorlijk afgestelde PC hebt natuurlijk, maar hierover is heel veel info op internet te vinden).
Maar aan de andere kant zijn er ook weer genoeg mensen die ondanks dat niets van Cubase, Logic etc moeten hebben en liever met een Atari werken of een hardware sequencer.

Zolang het voor jou prettig werkt zou ik er gewoon mee blijven werken, en als je dan toch een keer wilt overstappen gewoon rustig de mogelijkheden overdenken en uitproberen.

Tsja, d'r zijn mensen die zweren bij VI tekst editor. Het grootste rampenpakket wat ik ooit ben tegengekomen. Maar ze zijn er niet van af te slaan. (hoezo zinloos geweld?)

Er zijn zat alternatieven van Cubase die wellicht wel je ding zijn en wellicht nog wel goedkoper ook nog. En er zijn altijd nog hardware sequencers mocht het echt niet meer lukken. :)

En wat dacht je van een linux (KDE) sequenser? Die zijn er ook, en wat ik er van gezien heb is het best oke! (als je zoekt met google kom je er een aantal tegen)

Re: overstappen van midi sequencer ?!?

Origineel geplaatst door dob
haaj folks,

al 10 jaar ofzo werk ik met Voyetra Sequencer Gold onder DOS op een dedicated 486DX2 PC.

Hey, die sequencer heb ik ook nog gebruikt! :) Das toch met die mooie blauwe schermen met al die puntjes en balken?
Ik werkte er ook mee op een 486DX2 PC. Daarna ben ik op diezelfde pc overgestapt op Cubase versie 1.0.2. En daar werk ik nu nog steeds mee. Alhoewel ik ondertussen wel het zooitje draai op een Pentium 2 450Mhz. (Zodat ik geen tempoverlaging meer heb als ik veel noten tegelijk afspeel in Cubase)
Ik weet nog goed dat ik ten tijde van mijn 486PC een Gravis Ultrasound Kaart had. En deze zorgde er altijd voor dat, zodra Cubase opgestart werd, hij altijd 2 keer een foutmelding gaf, waarna met 2 keer op 'Ignore' drukken het systeem vlekkeloos uren achter elkaar werkte.

Ik heb in de tussentijd wel Cubase VST/32 uitgeprobeerd, maar dat werkt toch niet soepel genoeg voor mij (mede vanwege een error door mijn huidige geluidskaart). Daarom blijf ik gewoon lekker bij versie 1.0.2 van Cubase.

Misschien dat je gewoon moet bekijken welke functies Cubase je meer kunnen bieder boven je huidige sequencer. En als dat genoeg is om over te schakelen naar een nieuw pakket, dan moet je die inwerktijd maar even investeren om nog meer uit je muziek te kunnen halen in de toekomst.

met windows multitasking muziek maken in verschillende vensters, is dat niet smeken om problemen?

Pobeer het uit zou ik zeggen. Kijk of je goedkoop ergens tweedehands een Snellere pc dan je 486 op de kop kan tikken. (mijn Pentium 2 is ook 2dehands, en echt supersnel voor het sequencen, want ik gebruik toch geen streaming audio erbij) Download een test-versie van een nieuwe Sequencer, Recycle erbij, trial version van een Sample-editor, zorg dat je het programma of samples in je geluidskaart te laden draaient krijgt, en ga die dingen allemaal tegelijk multi-tasken. En kijk maar of het soepel werkt. De windows versies van tegenwoordig zijn behoorlijk verbeterd t.o.v. 3.11 hoor.

Heeft iemand hier ervaring met het overstappen van zijn vertrouwde OER sequencer naar wat totaal nieuws en is het nou echt zo'n ramp als ik het me nu voorstel???

Ik ben ook IT-er, en net zoals jij opgegroeid met computers. Als jij net zo makkelijk nieuwe dingen oppakt als ik, zou ik zeggen, waag de gok, slechter kan je er niet van worden, en misschien krijg je er een hoop nieuwe dingen voor terug. :)

Succes in ieder geval!

Mis je bepaalde functies in het pakket? Ik bedoel er sequencen nog zat mensen met een MPC of een Atari, waarom jij dan niet met dit DOS pakket?

Je zou om te beginnen ook een oude cubase kunnen nemen en dan later een nieuwere om dan rustig alle funkties te leren :)

Back