De grote JD-800/JD-990 Thread

Geluiden exporteren JD-800

Geluiden exporteren JD-800

Ik heb al even lopen zoeken, maar kan niet iets echt vinden.

Maar ik heb een JD-800 en weet niet wanneer de batterij ermee gaat ophouden, en ik heb hier fantastische sounds mee geedit, dus die wil ik gaan veilig stellen.

Wat is nu de beste en makkelijkste manier dit te doen, ik ben een leek op dit gebied, vroeger had ik memory cards waar ik het op weg schreef. Maar nu wil ik iets van een SYSEX dump doen of zoiets, zeg ik dat goed.

Ik heb hele mooie vangelis CS80 geluiden en Tangerine dream sounds nagemaakt, die ik niet wil verliezen vandaar.

alle hulp is welkom.

thx!

Hai,
Roland memory card is het makkelijkst en anders voor de sysex dump moet je midi-ox gebruiken en even in je jd-800 manual opzoeken hoe je een sysex dump naar je computer maakt van al je patches en programs. Midi-ox is gratis te downloaden. En voor dat je begint eerst je jd-800 op memory ptotected zetten zodat dit niet per ongeluk overschreven kan worden (zie ook de manual) Suc6!

via sysex gaat behoorlijk gemakkelijk, ook laden van patches behorende bij een expension card gaat zo in één keer (anders moet je ze één voor één doen dacht ik)

Heren het is gelukt, werk met de Mac, maar met sysex librarian is het gelukt, eerst had ik een bestandje van 26 bytes, maar das veel te krap, nu heb ik hem meerdere laten opnemen, en nu zit ik op de 30Kb, dat lijkt me beter, en als ik de file bekijk in het hexidecimale veldje zie ik de patchnamen staan, dus denk dat het goed is gegaan, aangezien de roland ook maar max 32kb op de geheugenkaart kan hebben. Ik gok het er op.

toch bedankt voor de respons, dacht dat het een hele studie zou worden.....maar dit gaat super snel, dus een geheugen kaart is niet echt nodig.

thx guys.....nu wordt die JD800 nog mooier.

Mooi man! Nu het JV card rhythm set in JD-990 vraagstuk nog.. Ik heb ffe zitten proberen. Als je de bekende procedure uitvoert in rhythm mode kom je uit op n card load/exchange waarbij je weliswaar rhythm kan kiezen maar interna<->data card only.

Dat heb ik ook bij de JD-800, data transfer INT>MIDI maar geen MIDI>INT, dus ik hoop dat mijn sysex dump niet voor niks is geweest ;-) Dat het ook nog terug gezet kan worden. ;-)

Mooi man! Nu het JV card rhythm set in JD-990 vraagstuk nog.. Ik heb ffe zitten proberen. Als je de bekende procedure uitvoert in rhythm mode kom je uit op n card load/exchange waarbij je weliswaar rhythm kan kiezen maar interna<->data card only.
Ok. De normale procedure is toch:
Utility > Card >Ld PRM(nadat je met de INC/DEC EXP BOARD JV hebt gekozen).
Je kunt dan door de patches lopen en deze dan loaden naar Patch Temp om dan later op te slaan of intern of op de data card. Ik heb op dit moment geen memory card dus ik kan niet uitproberen wat er gebeurt als je een data card hebt.

Wat ik begrijp is dat de rythm sets wel direct access hebben op een jv 2080. Waarom hadden ze dit niet kunnen maken bij een jd-990? Ik bedoel, is dit iets van OS van de JD of...?

Iig, bedankt voor het meedenken, dj bomber.

Ik heb hele mooie vangelis CS80 geluiden en Tangerine dream sounds nagemaakt, die ik niet wil verliezen vandaar.

Ik ben erg benieuwd naar die mooie CS80 geluiden. Kun je eens keer een audio voorbeeld posten of de sysex data?

CS-80 geluiden moet hij aan kunnen. Herkenbare Tangerine dream-geluiden zeker. Daarvan heb ik voorbeelden. Maar ik ben verwend met analoog, dus de JD doet slechts dienst voor esoterische digitale sfeerklanken.

Ik heb de aftertouch-modificatie door Saint Eric laten doen en sindsdien speelt de aftertouch als de beste! Ik heb ook de stringscard aangeschaft (duur!) maar die was de moeite waard.

Hoe komt het dat de synth's van vroeger toch zo veel beter klinken dan de nieuwe synth's die ze uitbrengen.(dit is eigenlijk geen vraag,voor mij een bevestiging).

Hoe komt het dat de synth's van vroeger toch zo veel beter klinken dan de nieuwe synth's die ze uitbrengen.(dit is eigenlijk geen vraag,voor mij een bevestiging).
niet doen, sinew :)
Dat gaat gevaarlijk off-topic. Threads genoeg omtrent dat onderwerp.

het gaat nu bij synths, zoals het schijnt bij zoveel dingen in het leven, meer om kwantiteit dan om kwaliteit...

niet doen, sinew :)
Dat gaat gevaarlijk off-topic. Threads genoeg omtrent dat onderwerp.

Daarom ook geen vraaguitroepteken8)
En één van mijn favorieten Klaus schulze heeft een JD-800.

Even offtopic...

Je stelling is subjectief.
'Betere' of 'slechtere' klanken bestaan niet.
'Beter' of 'slechter' is een uitdrukking van een gevoel.

Het heeft alles te maken met hoe iemand klank 'x' ervaart.
Wat veel belangrijker is, is hoe een bepaalde klank wordt gebruikt.
Afhankelijk daarvan zal dat respectievelijk als niet, of wel storend worden ervaren.

Waar klank vandaan komt is dus eigenlijk bijzaak.

Als je wil kan ik in mijn JD990 wel snel iets spelen met een 'mooie' string maar wel op die manier dat je het toch lelijk vind klinken.
En ik kan evengoed een 'lelijke' sound nemen die - mits het juiste aarangement - toch als aangenaam zal worden ervaren.
Heel dit gegeven is waar zoveel mensen zich in vergissen en verklaart ook de idiote vintage hype.
(los van verzamel / museum waarde)

Vintage synths klinken niet beter dan digitaal of vice versa.
En nu zitten alle vintage gearfreaks weer boven op hun paard :D

Ik ben fan van de JD990 om de volgende reden :

- klinkt aangenaam (en dat is dus een subjectief gegeven)
- betrouwbaar
- biedt technisch heel wat mogelijkheden
- goede, overzichtelijke UI
- 19"
- uitgebreid, breed klankpallet
- voorlopig nog betaalbaar (hoewel dat binnen de 2 jaar gaat veranderen)

Ik begrijp trouwens niet goed waarom mensen het dubbele neertellen voor een JD800 terwijl die een hoop features mist tav de JD990. Maar blijkbaar zijn mensen gek genoeg om 500€ meer te betalen voor wat knopjes en lichtjes...

Gelijk heb je. De prijzen van digitale hardware zullen echter niet veel meer stijgen denk ik, alles heeft immers een eindige levensduur, ook een digitale synth (al zal mijn hart breken bij het overlijden van sommige van mijn digitale synths...) Digitale synths zijn in vele gevallen zeer moeilijk te herstellen wegens de complexiteit van de circuits en daarbij horende moeilijke debugging met nood aan duur meetmateriaal (digitale scoop, logic analyzer), de moeilijke verkrijgbaarheid van vele custom chips en de moeilijke technische uitvoerbaarheid van een herstelling (vervang maar eens een SMD chip met 188 pootjes...)

Ook waar wat je zegt Quis.
Maar net doordat er toestellen 'overlijden' gaan ze enkel maar zeldzamer worden en dat drijft natuurlijk de prijs omhoog. Ik vind een eerlijke prijs voor een JD990, incl. Vintage board en M256E nu 700€.
Mijn JD's zijn (voorlopig) niet te koop. Maar voor 1500€/stuk los ik ze wel. En dat meen ik. Er zijn er in die tijd ook geen 100.000 van gemaakt hé. Veel minder mensen maakten toen muziek.
Met de komst van VST's is iedereen muziek gaan maken.
Let maar op m'n woorden. Binnen 10 jaar gaat de JD990 makkelijk die prijzen halen. Net zoals je 15 jaar geleden een MKS80 voor amper 400€ kon kopen...
Maar nogmaals : het zegt niets over de 'muzikale' waarde van de JD. Eerder de verzamelwaarde.

Zou kunnen. Ikzelf zou echter binnen pakweg 10 jaar wel een ouwe analoge synth durven kopen omdat ik weet dat ik die hoogstwaarschijnlijk wel kan herstellen bij defecten, bij een digitale synth zou ik echter grote twijfels hebben bij het neertellen van 1500 Euro voor iets dat sowieso ook stuk zal gaan en dan waarschijnlijk niet meer herstelbaar is. Maar niet iedereen denkt zoals ik natuurlijk :-), dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben!
Trouwens iets waar bijna nooit iemand bij stil staat, ook VST's hebben een levensduur. Eens Spectrasonics Omnisphere niet meer ondersteunt zal je hem waarschijnlijk ook niet meer kunnen gebruiken in Cubase 14 op Windows 16!

Trouwens iets waar bijna nooit iemand bij stil staat, ook VST's hebben een levensduur. Eens Spectrasonics Omnisphere niet meer ondersteunt zal je hem waarschijnlijk ook niet meer kunnen gebruiken in Cubase 14 op Windows 16!

Maar dat kun je eenvoudig oplossen door een 'oude' PC aan de praat te houden waar je dan 'oudere' VST's op draait.
Dus binnen 20 jaar hebben we ook vintage VST's...:dubbel:

Ik heb me laten verleiden tot een SuperNova II.
Tot mijn verruking blijft de JD mooi overeind naast het zogezegde blauwe geweld.

Ik probeer met de "Patch Organizer" enkele patches op mijn JD-800 te krijgen, maar dit lukt me niet.
In de midi instellingen lijkt alles OK. Ik heb al met verschillende instellingen geprobeerd zonder succes. Ook op internet is er zo goed als niets terug te vinden.

Als ik een patch selecteer in de Patch Organizer, krijg ik gewoon de interne geluiden als preview te horen, maar niet het geluid dat ik selecteer in de organizer.
Als ik een hele library upload verspringt de JD-800 na het uploaden naar patch 1-1, maar zijn de patches niet veranderd.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

Ik heb geen JD-800, maar meestal moet je instellen op de synth of die Sysex data kan ontvangen en op welk kanaal. Staan die instellingen goed?

Back