De grote JD-800/JD-990 Thread

Ja, midi instellingen staan goed. MIDI Kanaal 1, device id 17. In de software staat dit ook zo.
Ik zal eens de ganse sysex file proberen dumpen op mijn JD-800 op de mac met een standaard sysex librarian tooltje.

In plaats van mijn USB-MIDI ding van ESI heb ik mijn MicroKorg XL gebruikt om de sysex data te versturen en toen lukte het om nieuwe sounds op de JD-800 te plaatsen.

Ik heb ze allebei, en doe ze voor geen goud weg, ik weet niet wat de fabrikanten tegwoordig aan t doen zijn maar ze zijn na de jd's gestopt met goede synths maken.

en de jp8000 en jp8080 dan.

Ik heb ze allebei, en doe ze voor geen goud weg, ik weet niet wat de fabrikanten tegwoordig aan t doen zijn maar ze zijn na de jd's gestopt met goede synths maken.

Zie eerdere reply van mij.

'Slechte' synths bestaan eigenlijk niet. Ik spreek dan niet over eventuele technische tekortkomingen, maar puur klankmatig is elke synth bruikbaar.
In elke synth zitten sounds die de ene keer wel en de andere keer minder bruikbaar zijn.

'Slechte' klanken bestaan eigenlijk niet. Hoe ga je dat definiëren ?

Om het begrijpelijk uit te leggen : een Yamaha vleugelpiano klinkt wel goed, daar zijn de meeste pianisten het over eens.
Een mooi stukje Chopin gespeeld door een virtuoos zal prachtig klinken.
Als ik echter op diezelfde vleugel alle toetsen tegelijk keihard aansla met 300 bpm, dan vrees ik dat de meeste luisteraars dit als onaangenaam zullen ervaren.
Op een enkeling na die dit misschien 'kunst' vind...:D

Met synth sounds is het net zo. Als je eender welke klank op de 'juiste' manier gebruikt, dan zal de luisteraar dit als aangenaam ervaren.
Wat dan de 'juiste' manier is, is ook niet te definiëren en er bestaan geen regels rond.

Annyway... ik val hier weer in herhaling...

Ik ben zelf enorm fan van de JD990. Dat is puur om persoonlijke reden. Maar stellen dat ie 'beter' klinkt dan om het even welke synth...
Heb zelfs getwijfeld om ze te verkopen toen ik Omnisphere heb gehoord. Je herkent heel veel van de JD in deze soft.
Maar hardware hebben is ook leuk en de JD is enorm betrouwbaar, well-built en is breed inzetbaar.

Maar dat zijn mijn S5000 of Virus TI en alle andere gear die ik heb ook...

Laatst gewijzigd:
slechte klanken bestaan wel degelijk,
laat een pianist een stuk chopin spelen op een budget Casio digitale piano uit 1989 en het klinkt gewoon bagger, op een roland v-piano daarentegen zal het wel mooi klinken

speel een mooi orchestraal stuk met een Casio CSM1 en het klinkt ook bagger

(de Casio voorbeelden zijn puur toeval en onbewust gekozen)

slechte klanken bestaan wel degelijk

Strikt genomen niet, want het heeft allemaal met context te maken. Maar dat geef je in de rest van je verhaal eigenlijk al aan :)

Zie eerdere reply van mij.

Annyway... ik val hier weer in herhaling...

Ik ben zelf enorm fan van de JD990. Dat is puur om persoonlijke reden. Maar stellen dat ie 'beter' klinkt dan om het even welke synth...
Heb zelfs getwijfeld om ze te verkopen toen ik Omnisphere heb gehoord. Je herkent heel veel van de JD in deze soft.
Maar hardware hebben is ook leuk en de JD is enorm betrouwbaar, well-built en is breed inzetbaar.

Maar dat zijn mijn S5000 of Virus TI en alle andere gear die ik heb ook...

je bent lekker "autistische" (ook in ander draadjes) bezig alleen deze snap ik dan weer niet. hoe weet je nou dat iets betrouwbaar is. definieer in "jouw" woorden betrouwbaar. het forum staat vol van onbetrouwbare jd's

dat hoor ik ook vaak van boss voetPEDAAL boxen bijvoorbeeld. maar weet je hoeveel schakelaars ik al heb moeten vervangen om dat die stuk was. wat is dan betrouwbaar.... onzin niets is betrouwbaar alles gaat wel eens stuk.

Strikt genomen niet, want het heeft allemaal met context te maken. Maar dat geef je in de rest van je verhaal eigenlijk al aan :)
"troll mode on"
En wat nou als je wilt dat een muziekstuk slecht moet klinken. dat kan dus niet. want er zijn alleen maar goede sounds kan het dan alleen maar aan de compositie liggen :engel: "troll mode off"

Als een ontstemde piano ook als 'goede sound' geteld kan worden, ipv. klanktheorie,
dan is elk geluid bruikbaar...
(ik ken toch een behoorlijk aantal geluiden dat niet geaccepteerd zal worden door de luisteraars...)

slechte klanken bestaan wel degelijk,
laat een pianist een stuk chopin spelen op een budget Casio digitale piano uit 1989 en het klinkt gewoon bagger, op een roland v-piano daarentegen zal het wel mooi klinken

speel een mooi orchestraal stuk met een Casio CSM1 en het klinkt ook bagger

(de Casio voorbeelden zijn puur toeval en onbewust gekozen)

Dat spreek ik tegen. Bach op een vintage Casio zal vast heel creatief klinken, maar niet slecht. Metallica op een ontstemde akoestische piano; dat vind ik wel slecht.
Het heeft met de keuze van het instrument te maken. Een oude Casio is geen slechte piano, maar een instrument met een eigen karakter, dat op zijn minst zuiver klinkt. Een ontstemde piano klinkt als een slecht klinkende piano en dus wel slecht...

"troll mode on"
En wat nou als je wilt dat een muziekstuk slecht moet klinken. dat kan dus niet. want er zijn alleen maar goede sounds kan het dan alleen maar aan de compositie liggen :engel: "troll mode off"

Tuurlijk kan een muziekstuk wel slecht klinken door een verkeerde keus van gebruikte geluiden (ook al is dat op zich weer subjectief). Dat is nou juist waar context om draait.

Tuurlijk kan een muziekstuk wel slecht klinken door een verkeerde keus van gebruikte geluiden (ook al is dat op zich weer subjectief). Dat is nou juist waar context om draait.

Dat snapt R20 blijkbaar niet goed en zoals zo vaak vindt hij dan niets beter meer dan weer met modder te gooien.
Het wordt tijd dat moderators dat soort uitlatingen voorgoed in de kiem smoren en flame posts gewoon deleten, niet ?

Hoewel off-topic : Einstürzende Neubauten is er in geslaagd om muziek te maken met materiaal dat op bouwwerven werd gebruikt...
Toch zullen veel mensen het geluid van een drillboor als onaangenaam ervaren, niet ?
En tot slot : de stelling heb ik niet zelf uitgevonden, maar is door onderzoek aan universiteiten gebleken.

Zal ik je een PM'tje sturen zodat je heel het onderzoek zelf kan lezen R2o, of nee...doe maar wat moeite en ga maar zelf op zoek.
Universiteiten van New York en Minnesota, meer heb ik niet meer te zeggen aan jou.

Het is duidelijk dat de JD990 degelijk werd gebouwd, geen kinderziektes had bij de release. Dat er wel eens eentje stuk gaat - ook onder het abnormaal behandelen - is niet abnormaal
Maar over het algemeen kan je wel stellen dat het een betrouwbaar toestel is.

Laatst gewijzigd:
Ik heb een tijdje geleden een JD-800 gekocht met een Drums & Percussion Dance waveform kaart (er was GEEN datakaart aanwezig).
Ik vraag me nu af hoe ik op een eenvoudige manier die drumsounds van die waveform kaart kan toekennen aan mijn "special setup" met de correcte parameters (zonder dat ik van elk geluid afzonderlijk source op CARD moet plaatsen en alle parameters handmatig moet veranderen).
Ik vond online een SYX file met de patches vanop de datacard die kwam met die waveform card, maar enkel de patches worden geupdate als ik deze SYX-file inlaadt, de "special setup" blijft ongewijzigd.

Heeft iemand een idee waar ik die "special setup" data kan downloaden en hoe ik deze kan inlezen in mijn JD-800?

net een JD800 opgehaald. dit was echt pure nostalgie. heb ooit 'back in the 90-ies' op deze synth staan kwijlen in de winkel. dat ding was toen echt onbetaalbaar voor mij. het blijft echt wel een geweldige synth, het gemak waarmee je complexe dingen kan maken qua sounddesign! en hij ziet er ook echt 'blade-runner' uit ... . echt mooi, puur ding ...
en ja, het helpt me wel, om van die analoge obsessie af te geraken ... dit digitale geweld levert toch ook wel sublieme sounds op!

can imagine

digital whit analog feel

notbad for its price today

Gigantisch underpriced bak eigenlijk. Wat de complexe sounds betreft moet je wel even goed in gedachten hebben wat je wil maken, en dan part per part lekker hands-on opbouwen. Schuiven zo ver het oog reikt. :)

Doen jullie preventief iets tegen de rode lijm van de gewichtjes, of gewoon wachten tot het probleem zich eventueel stelt?

ik wacht gewoon af

Back