samples jatten

SpaceAgent202

Sinds 2001
ik kom steeds meer mensen tegen die gewoon openlijk vertellen dat ze ideeen en samples van het synthforum jatten in het kader van "beter goed gejat dan slecht verzonnen"... :stupid ik kots hier behoorlijk van en het weerhoudt me om nog langer mijn ideeen en knipsels hier te posten, omdat sommigen blijkbaar constant op zoek zijn naar nieuw materiaal.

dit wil ik even kwijt, ben benieuwd wat anderen hier voor mening over hebben.
ik dacht dat muzikanten en producers creatief waren???

(ik probeer hier absoluut niemand mee te veroordelen of iedereen over een kam te scheren)

De uitdaging in muziek maken zit bij mij juist in het bedenken van nieuwe deuntjes en melodieën die anderen nog niet hadden bedacht. Zonder het element van zelf iets bedenken zou ik er echt geen hol aan vinden, maar blijkbaar geldt dit niet voor iedereen...

Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand plezier heeft bij het maken van en trots kan zijn op een nieuw nummer terwijl hij weet dat hij het van iemand anders heeft gejat. Volgens mij kunnen dat soort mensen maar beter een andere hobby gaan zoeken :erm:

Ideeen jatten, tot daar aan toe, uiteindelijk doen we dat alemaal op een of andere manier. Niemand van ons hier kan zeggen dat hij/zij de muziek heeft uitgevonden...

Maar samples jatten, nee, daar kan ik niet bij.

Origineel geplaatst door Frank H
De uitdaging in muziek maken zit bij mij juist in het bedenken van nieuwe deuntjes en melodieën die anderen nog niet hadden bedacht. Zonder het element van zelf iets bedenken zou ik er echt geen hol aan vinden, maar blijkbaar geldt dit niet voor iedereen...

Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand plezier heeft bij het maken van en trots kan zijn op een nieuw nummer terwijl hij weet dat hij het van iemand anders heeft gejat. Volgens mij kunnen dat soort mensen maar beter een andere hobby gaan zoeken :erm:

De HELE muziekindustrie doet niet anders........ ;)

Origineel geplaatst door Rollie
De HELE muziekindustrie doet niet anders........ ;)

Weet ik, maar ik doelde ook meer op de hobbyisten op dit forum zoals mezelf waarin alleen de factor plezier een rol speelt en geld geen enkele...

Als iemand een leuk geluidje hoort in een track van mij en dat samplet heb ik daar geen probleem mee. Als iemand een passage hoort en dit als uitgangspunt gebruikt om zelf iets op te baseren vind ik dat ook nog wel OK. Als er hele stukken uit worden getild en 'gerecycled' word ik pissig. En als het commerciëel gebruikt wordt krijgt 'ie een proces aan zijn broek.

Origineel geplaatst door Digimod
Slechte kunstenaars kopiëren, goede stelen :D ( Picasso )
ik weet niet of hij dat nu bedoelde.. maar waar het volgens mij omgaat is dat
je best iets mag 'lenen' van iemand als je er maar iets moois/nieuws voor terug geeft.
Klakkeloos ergens een 4x4 beat onder zetten of een melodielijn overnemen of een complete songstructuur kopieren is doorzichtig/dom en fantasieloos.
dat geld natuurlijk ook voor het kopieren van bijzondere en onbekende orginelen.
Het gekke is dat er bijna niet van hele goede en bekende liedjes wordt gesampled..

Nou, ik wilde dat m'n muziek goed genoeg was om uit te jatten... :D
Ik zou er persoonlijk niet warm of koud van worden, i.i.g.

Maar wel apart dat je deze mensen tegenkomt. Ik hoor zulke verhalen eigenlijk nooit.

Origineel geplaatst door justd
... Het gekke is dat er bijna niet van hele goede en bekende liedjes wordt gesampled...

Mits er iets zinnigs aan toe valt te voegen. Het mooie van kunstvormen waaronder muziek is dat je geïnspireerd kunt raken door andermans werk en daaruit vervolgens allerlei leuke nieuwe dingen kunt creeëren.

Origineel geplaatst door Napole0n
En als het commerciëel gebruikt wordt krijgt 'ie een proces aan zijn broek.

Je trekt aan het kortste einde. Zeker weten.....

Vroegtijdig registreren bij de Belastingdienst is een remedie, dus vastleggen die handel. Artistieke inspiratie maakt geen inbreuk op auteursrecht, maar regelrecht kopieren van materiaal is wel strafbaar. Al met al stikt het van de grijze gebieden, daarom is er van tevoren is nooit een eenduidig antwoord te geven op zulke vraagstukken. Probeer je zo veel mogelijk in te dekken.

Het Nederlands rechtsysteem is zo gecompliceerd (geworden) dat je als "gewone" burger wel eens voor verassingen kan komen te staan. Een collega van mij studeert bedrijfskunde. Een van de vakken is Nederlands Recht en dan met name arbeidsrecht. Zijn leraar in dat vak ondersteunt alles met voorbeelden. Zo vertelde mijn collega me, een voorbeeld dat zijn leraar gegeven had: (Waar gebeurd verhaal!):
Een man speelt vioeel in een klassiek orkest. Omdat een viool onderhoud nodig heeft brengt de man zijn viool naar de muziekwinkel waar hij zijn viool heeft gekocht en altijd heeft laten onderhouden. Afspraak gemaakt wanneer de man zijn viool kon komen ophalen. Op de dag van ophalen blijkt de viool niet meer aanwezig te zijn in de muziekwinkel. Blijkt dat een andere verkoper de viool heeft verkocht aan een andere klant. En nu......

Voordat ik de afloop ga vertellen ben ik benieuwd wat jullie hierover denken. (Voor viool mogen jullie ook "synth" invullen ;) ;) )

er zal nu wel iets met het woord te goeder trouw naar voren komen, en je synth ben je kwijt. Altijd mooi voorbeeldjes, maar ja, of het ook daadwerkelijk voorkomt. En wat er juridisch allemaal mag, is niet automatisch de weg die een winkel zal inslaan.

Het Nederlands rechtsysteem is zo gecompliceerd (geworden) dat je als "gewone" burger wel eens voor verassingen kan komen te staan. Een collega van mij studeert bedrijfskunde. Een van de vakken is Nederlands Recht en dan met name arbeidsrecht. Zijn leraar in dat vak ondersteunt alles met voorbeelden. Zo vertelde mijn collega me, een voorbeeld dat zijn leraar gegeven had: (Waar gebeurd verhaal!):
Een man speelt vioeel in een klassiek orkest. Omdat een viool onderhoud nodig heeft brengt de man zijn viool naar de muziekwinkel waar hij zijn viool heeft gekocht en altijd heeft laten onderhouden. Afspraak gemaakt wanneer de man zijn viool kon komen ophalen. Op de dag van ophalen blijkt de viool niet meer aanwezig te zijn in de muziekwinkel. Blijkt dat een andere verkoper de viool heeft verkocht aan een andere klant. En nu......

Voordat ik de afloop ga vertellen ben ik benieuwd wat jullie hierover denken. (Voor viool mogen jullie ook "synth" invullen ;) ;) )

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat over zich heen laten komen, dat word een waardige vervangende viool regelen, of pakken wat je toebehoort, desnoods met geweld. Met zulk soort dingen moet je ook al helemaal geen hulp van instanties verwachten maar gewoon voor eigen rechter spelen.

Ben wel benieuwd wat daar is uitgekomen.

Die man moet natuurlijk nog een toeslag betalen want ze hebben wel wat reparatiekosten gehad aan die viool vooraleer de nieuwe klant ze wou kopen :D

Is de winkelier tekort gekomen in de nakoming van zijn verbintenis? Oftewel wanprestatie. Daarbij is van belang of er hier sprake is van een resultaats- of een inspanningsverbintenis. Met andere woorden, diegene die het onderhoud heeft verricht moet ofwel een bepaald resultaat halen (een voorbeeld van een dergelijke verbintenis is, is een aannemer die stelt dat hij voor 1 oktober een nieuw huis zal opleveren) of zich inspannen zoals een goed 'onderhouder' zich behoort te gedragen. De aard van deze verbintenis is van belang voor de bewijslast.

In het eerste geval kun je bij het uiblijven van het beoogde resultaat volstaan met het stellen en zonodig bewijzen van het bestaan van de verbintenis en het uitblijven van het resultaat. De wederpartij kan dan alleen aan aansprakelijkheid ontkomen door te stellen en zonodig te bewijzen dat het uitblijven van dat resultaat hem niet kan worden toegerekend (overmacht).

In het tweede geval moet jet stellen en zonodig bewijzen dat de schuldenaar zich onvoldoende heeft ingespannen.

Het lijkt me dat hier sprake is van een inspanningsverbintenis, en dat de vioolmaker zich zal beroepen op het feit dat hij zich als een zorgvuldig vioolmaker voor het behoud van de viool heeft zorggedragen.

Nog eentje, het verschil tussen eigendom en bezit. Het artikel is eigendom van de klant en op het moment van verkoop in het bezit van de winkel. Een onnozele verkoper verkoopt het artikel zonder medeweten of toestemming van de eigenaar, het artikel is dus wel bezit van de winkel maar geen eigendom. Als ik goed geïnformeerd ben dan maakt de verkoper zich op het gewraakte moment schuldig aan heling, verkopen van andermans eigendommen.

= offtopic
solly

volgens mij is het intressanter om hier ethisch inhoudelijk op in te gaan dan rechtsgeldig (want regeltjes heeft nederland al genoeg..

Back