Vocoder VC-10

KiaM

Ouwe rot
Iemand ervaring met deze?
Is het wat als vocoder?
Is het mogelijk deze ook als modulatie/filerbak te gebruiken?

Kortom wie kan mij iets vertellen over de Korg Vocoder VC-10

korg_vc10.jpg

Ik heb wel eens een tijdje met een VC10 mogen spelen, en eerlijk gezegd vond ik hem nogal tegenvallen.
De looks zijn werkelijk fantastisch. 't Is toch gaaf zo'n VC10 in je setup. Past mooi bij de MS20 en ik heb toen MS20 sounds door de VC10 gejaagd.
De klank viel mij erg tegen. Het probleem met de VC10 is dat ie geen voiced/unvoiced detectie heeft en daardoor worden sis achtige klanken niet weergegeven. Dus de S, de T en dat soort letters.
Bij vocoders met voiced/unvoiced detectie worden de sis klanken vervangen door een ruissignaal, waardoor het lijkt of de S gewoon netjes wordt weergegeven. De vc10 heeft ook nog eens uitgangen die gigantisch ruisen. Geeft echt een rommelige sound.

Wil je een gave retro look en een waardevaste investering, dan is de VC10 echt leuk, maar voor de klank zou ik het niet doen.
Ga je voor een goede en verstaanbare analoge vocoder, kijk dan eens voor de MAM VF11. Een leuke 11 band vocoder, met voiced unvoiced detectie en zeer veel mogelijkheden.
Bovendien 2e hands echt niet duur. Voor de VC10 moet je toch aardig wat geld neerleggen.

Goed alternatief is de Roland VC330/VC350, maar daar betaal je ook de hoofdprijs voor.
Over de Rolands en de MAM vocoder kun je na wat zoeken wel wat threads vinden.

Hartelijk dank.

Ik had nl. al een klein beetje een vermoeden. En ook al wat gelezen over VC10.
Omdat op dit forum veel know how zit, dacht ik vraag het toch maar even.
Die MAM ken ik en die kun je wel vinden. De Roland ook al eens iets over gelzen maar die zijn idd duur.

Iig bedankt voor je reactie. :okdan:

Ik heb ook een VC10.
En dit is mijn ervaring:

Toen ik hem kocht was ik er erg blij mee en deed ik maar wat.
Mater begon het ding me behoorlijk tegen te vallen.
Wat Renepla zegt klopt wel, maar de kracht van de VC10 ligt in het laag.
Het is erg in de mode om een VC10 af te kraken merk ik, maar dat doet het apparaat onracht aan.
Het is niet mijn enige vocoder en ook niet mijn vetste, maar het is een harstikke mooi apparaat dat ik niet weg zou willen doen voor het bedrag dat er tegenwoordig voor geboden wordt.

Dat ie in het laag goed klinkt ben ik het wel mee eens ja, maar het blijft een ruisbak.
Ik wil hem niet afkraken, maar dat is gewoon een feit.
Je moet ook goed kijken waar je hem voor wilt gebruiken. Voor weirde sounds is ie zeker geschikt, maar als je echt goed verstaanbare spraak wilt hebben, dan zou de VC10 niet mijn eerste keus zijn.

Wat Mathijs zegt klopt ook wel, maar hij bekijkt het uit het oogpunt van iemand die al een VC10 heeft. Gezien het feit dat ze moeilijk te krijgen zijn, gave looks hebben en gewoon erg retro zijn, is de prijs de laatste tijd aardig gestegen.
Als je er al eentje hebt zou ik hem ook houden natuurlijk. Maar moet je op dit moment de keus maken een vocoder te kopen, dan vind ik een VC10 toch wat aan de dure kant eerlijk gezegd. De VP330 (staat er overigens een op marktplaats nu) en de VP350 zijn ook ontzettend prijzig, maar wel erg goede vocoders. Als ik heel eerlijk ben vind ik die MAM VF11 eigenlijk net zo goed (oke, de VP330 heeft ook die mooie strings als extra).

De eerder genoemde MAM vind ik nog steeds het meeste waar voor je geld. Erg goede analoge klank, en erg goed verstaanbaar. Gewoon een uitstekende vocoder. Hij is 1U hoog en daardoor visueel wat minder aantrekkelijk dan een VC10 natuurlijk.

Zoek even naar MAM VF11 hier. De MAM komt regelmatig voorbij op marktplaats hoor. Gangbare prijs is tussen de 100 en 175 euro. 175 euro is duur, 150 normaal.
Overigens is die MAM VF11 ook onder andere namen op de markt verschenen. Even zoeken dus in de threads.

De bovenstaande kritiek kan ik onderschrijven. Voor verstaanbare vocoderzang gebruik ik liever twee vocoderblokken tegelijkertijd van de RFX-32 (effectkaart van de Ultra) of de vocoder van de SE-70 of de Triton. Deze vocoder heeft wel een heel eigen klankkarakter. Luister maar eens naar oude opnames van Tangerine Dream (en soloplaten van Peter Baumann en Edgar Froese). Als je van die sound houdt, is de VC-10 een feest van herkenning. Je kunt ook een extern signaal door het ensemble-effect halen, waarmee je de vocoder als effectbak kunt gebruiken (dus niet als filter).

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik heb ook een VC10.
En dit is mijn ervaring:

Toen ik hem kocht was ik er erg blij mee en deed ik maar wat.
Mater begon het ding me behoorlijk tegen te vallen.
Wat Renepla zegt klopt wel, maar de kracht van de VC10 ligt in het laag.
Het is erg in de mode om een VC10 af te kraken merk ik, maar dat doet het apparaat onracht aan.
Het is niet mijn enige vocoder en ook niet mijn vetste, maar het is een harstikke mooi apparaat dat ik niet weg zou willen doen voor het bedrag dat er tegenwoordig voor geboden wordt.

Mixen met die Synton van jou....:))

Back