Toetsbreedte Yamaha synths

Toto99

Nieuwkomer
Beste synthliefhebbers,

Een paar dagen geleden heb ik gespeeld op de Yamaha MO6. Ik kwam erachter dat dit instrument smallere toetsen heeft dan bijvoorbeeld de Korg Triton Le 61. De breedte van het MO6-klavier bedraagt 82,5 cm, terwijl dit bij de Triton Le 84,7 is, een verschil van ruim 2 cm. Persoonlijk vind ik het Korg klavier prettiger spelen, omdat de toetsbreedte gelijk is aan een (stage)piano of 88-keys synth.

Omdat mijn voorkeur uitgaat naar een Yamaha-instrument, wilde ik de Motif ES6 wel eens proberen. Mijn vraag aan jullie is, of de toetsbreedte van de Motif ES6 dan wel "juist" is, dus rond de 84,7 cm. Voor de gelukkige bezitters onder jullie een (hopelijk) simpele vraag.

Overigens merkte ik op dat de MO6 een LC-keyboard heeft, terwijl de Motif ES een FS-keyboard heeft. Los van de aftertouch-beperking, zijn er blijkbaar nog meer verschillen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Bij de ES6 heb je volgens mij dat probleem niet. In vergelijking tot de Triton LE heb je met de ES6 een nogal wat beter klavier onder je handen.
Die van de MO6 is van merkbaar mindere kwaliteit dan die van de ES6.

Succes,

Bart

De betreffende synths die je noemt ken ik niet, maar het is in elk geval geen Yamaha standaard. De CS1x en AN1x die ik heb zijn voorzien van 'normale' toetsen in elk geval.

Heb even mijn An1X gemeten, het klavier is 82,5 cm breed. Het is echter niet hetzelfde klavier als op de MO6, want de An1x voelt beter aan.

Mijn motif (classic) 6 heb ik hier niet staan nu, anders had ik die ook even gemeten voor je. Ik vind de toetsen op dat ding echt geweldig trouwens.

Bedankt voor jullie antwoorden!
Blijkbaar is er geen standaard voor wat betreft toetsbreedtes. Ik ben erachter gekomen dat de Motif ES (en waarschijnlijk ook de XS) dezelfde toetsbreedte als de MO6 heeft. Dat geldt volgens mij voor alle Yamaha synths (m.u.v. de 88-toetsen varianten). Uiteraard is het klavier van de MO6 van mindere kwaliteit dan de Motifs. Ik heb me laten vertellen dat Korg hetzelfde klavier als Yamaha gebruikt voor de Triton en Extreme modellen, terwijl de TR en Triton Le wel de bredere toetsen heeft.

Het is denk ik maar net wat je gewend bent te spelen, ik speel zelf vaak op een stagepiano dus de omschakeling naar smallere toetsen is wat lastig.

Origineel geplaatst door Toto99
Bedankt voor jullie antwoorden!
Blijkbaar is er geen standaard voor wat betreft toetsbreedtes. Ik ben erachter gekomen dat de Motif ES (en waarschijnlijk ook de XS) dezelfde toetsbreedte als de MO6 heeft. Dat geldt volgens mij voor alle Yamaha synths (m.u.v. de 88-toetsen varianten). Uiteraard is het klavier van de MO6 van mindere kwaliteit dan de Motifs. Ik heb me laten vertellen dat Korg hetzelfde klavier als Yamaha gebruikt voor de Triton en Extreme modellen, terwijl de TR en Triton Le wel de bredere toetsen heeft.

Het is denk ik maar net wat je gewend bent te spelen, ik speel zelf vaak op een stagepiano dus de omschakeling naar smallere toetsen is wat lastig.

Ik ben ook gewend om op een pianoklavier te spelen. Voor mij is de overschakeling naar het klavier van de Motif ES niet zo'n grote stap. Ik vind het fijn spelen. Een veel grotere overstap vind ik het naar de Korg TR en LE toe. Die hebben dan misschien bredere (?) toetsen maar voelen aan als alsof ze ieder moment uit elkaar kunnen vallen.
Trouwens, piano of synth spelen zijn sowieso 2 verschillende dingen, dus enig verschil in gevoel van klavier kan ik accepteren.

He, grappig is dit!

Iedereen verklaarde mij altijd voor gek als ik beweerde dat mijn MotifES7 en voorheen mijn EX5 smallere toetsen hadden dan normaal. Ik sla er ook veel meer net ff naast op deze klavieren. Heb dat zelfs ook een beetje (maar in mindere mate) met mijn P90. Maar misschien was het toetsenbord waar ik heel erg aan gewend was (Roland RD500) weer net wat te breed dan.

Ach ja...

Ik vraag me af hoe veel verschil het dan is met gewoon "brede" toetsen, aangezien ik deze synth ook overweeg. :erm:

Is het echt zo wennen? ;{

Origineel geplaatst door CgJoe
Ik vraag me af hoe veel verschil het dan is met gewoon "brede" toetsen, aangezien ik deze synth ook overweeg. :erm:

Is het echt zo wennen? ;{

Nee joh wees maar niet bang, yamaha maakt echt prima klavieren. Die van de MO6 vind ik wel wat minder trouwens, voelt erg goedkoop aan.

Back