akai s2000 harddisk

Origineel geplaatst door wesko

Nou ben ik de weg kwijt. Alles kan wel aan elkaar hangen en commdao's en samples uitwisselen maar niet de schijfjes onderling lezen? Dus een schijfje heeft niet zoveel zin? Of leuter ik nou :-(

Nee, het is vrij simpel : de Zip drive is gekoppeld tussen een PC en de Akai. Beide kunnen gebruik maken van die Zip.

Wil je dus samples ofzo inlezen of saven met de Akai, dan steek je er een door de Akai geformateerde disk in, wil je gewoon met je pc iets op een ZIP schijfje zetten, steek je er een door de PC geformateede disk in. Om samples uit te wisselen tussen je PC en de Akai heb je idd geen ZIP nodig maar het is toch wel handig en snel om een setup van één of andere track of een drumset ofzo te bewaren op een ZIP. Dat bespaart je nadien een heleboel werk als je het terug wil gebruiken.

btw, BDeep, many thanx voor de info en upload.

Origineel geplaatst door Lefty

Nee, het is vrij simpel : de Zip drive is gekoppeld tussen een PC en de Akai. Beide kunnen gebruik maken van die Zip.

Wil je dus samples ofzo inlezen of saven met de Akai, dan steek je er een door de Akai geformateerde disk in, wil je gewoon met je pc iets op een ZIP schijfje zetten, steek je er een door de PC geformateede disk in. Om samples uit te wisselen tussen je PC en de Akai heb je idd geen ZIP nodig maar het is toch wel handig en snel om een setup van één of andere track of een drumset ofzo te bewaren op een ZIP. Dat bespaart je nadien een heleboel werk als je het terug wil gebruiken.

btw, BDeep, many thanx voor de info en upload.

Ik heb begrepen dat dit juist altijd sterk wordt afgeraden!!
uiteindelijk werk je met 2 systemen, en kan dit tot veel conflicten leiden.
Heb hier ervaring mee ( werk zelf dan met de Mac) via scsi.

Ik wil toch nog iets kwijt over MESA.
Ik werk hier toch al een aantal jaren mee ( zoals ik zei met de Mac)
en heb eigenlijk nooit problemen.
Het mooie is ik heb in mijn Mac een schijf voor mijn S-3000XL
via MESA edit ik mijn samples en bewaar mijn progr op die schijf.

Via MESA en scsi laad ik mijn progr en samples in mijn S-3000XL
en dit werkt snel en vlekkeloos.

op die manier hoef je geen interne (beperkte) schijf te kopen,
en kan je een schijf in je computer reserveren zo groot als je wilt!

Beste mensen,

k heb sinds kort een S2000.........kan iemand mij vertellen hoe ik de samps in m,n pc naar de S2000 krijg ?

ik wil naamelijk een scsi kaart gaan kopen.....heb ik dan nog een specifiek progamma nodig om de samps van pc naar S2000 te krijgen.....of zouden jullie het anders doen?

help!!!.....en alvast bedankt :)

Origineel geplaatst door Beatboy
Beste mensen,

k heb sinds kort een S2000.........kan iemand mij vertellen hoe ik de samps in m,n pc naar de S2000 krijg ?

ik wil naamelijk een scsi kaart gaan kopen.....heb ik dan nog een specifiek progamma nodig om de samps van pc naar S2000 te krijgen.....of zouden jullie het anders doen?

help!!!.....en alvast bedankt :)

Dat zeg ik.........MESA!!
(voor pc en Mac).

:halleluja

Ik vind wel erg veel onwaarheden in diverse posts hoor. Da's erg jammer want het maakt het er niet duidelijker op.
Heb veel met een S2000 en 3000XL gewerkt en zal even m'n belevingen/kennis opsommen.

Akai S serie had tot voor de 5000 en 6000 z'n eigen bestandssysteem. Voor media dus ook CD.
Dus alles wat je formateert voor Akai is ook voor akai bedoeld.

En SCSI HD kun je in je sampler bouwen. 2Gb is toch wel de limiet voor een ouder S model (of 4Gb of zo), en meer gebruik je toch niet of je moet hele sample CD's op je HD willen zetten. En je wilt altijd wel met zo'n grote HD wel partities gebruiken. Zip werkt ook prima, en als je andere apparaten hebt kun je die aan de SCSI chain toevoegen. En een chain van Sampler, zip en PC werkt ook goed hoor.
En in je PC heb je aan een simpele SCSI controller al genoeg. (NCR815 bijv)

En zou ook millenium gebruiken. Da's makkelijker als mesa en nog gratis en kleiner ook.
Want een 2000 programmeren zonder tooltje is best wel strafwerk.

Waar ken ik dat halen ?
hoe duur?
en zit daar een scsi kaart bij....of moet je die los erbij kopen....zo ja ....welk merk ?

heb je een apparte scrijf nodig...of kan het op de schrijf die je al heb....zonder partities.

Origineel geplaatst door fuse
Ik vind wel erg veel onwaarheden in diverse posts hoor. Da's erg jammer want het maakt het er niet duidelijker op.
Heb veel met een S2000 en 3000XL gewerkt en zal even m'n belevingen/kennis opsommen.

Akai S serie had tot voor de 5000 en 6000 z'n eigen bestandssysteem. Voor media dus ook CD.
Dus alles wat je formateert voor Akai is ook voor akai bedoeld.

En SCSI HD kun je in je sampler bouwen. 2Gb is toch wel de limiet voor een ouder S model (of 4Gb of zo), en meer gebruik je toch niet of je moet hele sample CD's op je HD willen zetten. En je wilt altijd wel met zo'n grote HD wel partities gebruiken. Zip werkt ook prima, en als je andere apparaten hebt kun je die aan de SCSI chain toevoegen. En een chain van Sampler, zip en PC werkt ook goed hoor.
En in je PC heb je aan een simpele SCSI controller al genoeg. (NCR815 bijv)

En zou ook millenium gebruiken. Da's makkelijker als mesa en nog gratis en kleiner ook.
Want een 2000 programmeren zonder tooltje is best wel strafwerk.

Neem mij niet kwaliik, ik heb zelf een S3000XL en daar staat in de manual toch echt
dat een pc via scsi naar S3000XL perfect werkt, maar dat een gezamelijke Zip drive
wordt afgraden!

En wie had het erover dat MESA niet gratis is te downloaden?
Volgens mij nog altijd gratis van de Akai site te plukken.......

Het wordt afgeraden omdat je niet met twee apparaten naar een zip tegelijkertijd kunt lezen/schrijven en de handleiding ook voor amerikanen bedoeld is. :)
In de praktijk kan het heel goed hoor, maar je moet wel blijven opletten wat je doet.

Zelf heb ik een zip in m'n EX5 en als ik er iets met m'n PC opzet moet ik de zip disk ejecten en instoppen zodat de EX5 hem kan lezen. En vice versa. En als je een fout maakt dan ben je het haasje. Regelmatig backuppen dus.

En inderdaad is MESA ook gratis (mijn fout) maar hoe lang heeft het wel niet geduurd eer er een stabiele PC versie was?
In de tussentijd hebben wij dus gebruik gemaakt van millenium.

En gelukkig heeft Akai van haar fouten geleerd en Ak.sys laten ontwikkelen en het lezen/schrijven van fat32 partities mogelijk gemaakt. En het Akai CD formaat in licentie uitgegeven zodat ook softsampler akai CDs kunnen lezen.
Alleen is de hardware samplermarkt een beetje zwakjes op het moment.

Heb idd gehoord dat MESA voor pc niet stabiel (lang) was.

Ik gebruik al jaren een Mac, en ken dat probleem dus niet.;)
Heb sinds kort mijn S3000XL aan mijn oude ppc 9500
gehangen G-3 kaart erin intern geheugen volproppen
(12 sleuven!!!) en je hebt een zeldzame stabiele combi.

gebruik mijn andere mac voor Logic, en gaan!
Ok en nu weer ontopic!:D

Origineel geplaatst door fuse
..... 2Gb is toch wel de limiet voor een ouder S model (of 4Gb of zo)....

Helemaal mee eens, daarom is het extra jammer dat je je vergist in de maximale groote van een hd, die is (volgens de manuals) maximaal 510mb... je kunt een groter hd gebruiken schijnt, maar dan gebruikt de s2000 er maximaal 510mb van.

Verder ben ik het helemaal met je eens.

met directx 8 geinstalleerd draaid mesa+s2000 eindelijk stabiel onder win98se. (bij mij dan)

Als volgd te handelen met een zip 250... NIET AKAI Formateren!!!!

Hier kan de zip disk niet tegen. gewoon fat32 formateren en dan arangen met de s2000, werkt alsvolgd, onder global kies je hd format en dan kun je door bladeren naar arange, bad sector scannen kun je bij nieuwe disks volgens mij gewoon skippen.

Nog wel een leuk advies betreft de scsi 250, zorg dat je samples een dc offset hebben van 0, doe dit met een programma als soundforge. Heb nl al een keer gehad dat bepaalde samples niet wilde laden op het moment dat de pc uit de chain was... :( bleek daar aan te liggen....:confused:

disks formateren voor akai samplers

disks formateren voor akai samplers

als je een disk formateert in DOS en daarna niet meer in een windows-achtige omgeving gebruikt kun je de disk zonder problemen in je sampler gebruiken net zolang totdat je hem in aanraking brengt met windows (bestanden naar de disk kopieren in windows bijv!)
de format van akai samplers is geloof ik :confused: [weet niet 100% zeker, schiet me r niet voor] het zelfde als DOS
grtz

IK WORD GEEEEKKKK!

IK WORD GEEEEKKKK!

Hallo Forummers!

Ben al 3 dagen bezig met mijn SCSI-kaart (Adaptec 2904). Wil MESA of Millennium gebruiken voor mijn CD3000XL.

1. Heb de SCSI kaart geinstalleerd op mijn P4, volgens mij geen probleem
2. MESA werkt niet met XP, heb op deze thread gelezen over aspi updaten... heb ik gedaan, werkt nog niet
3. Nu krijg ik de melding 'Find no sampler online' (in MESA)
4. Millennium gedownload, geinstalleerd, melding 'No sampler found, sorry'

Is de SCSI aansluiting misschien niet meer goed van mijn sampler?

Ben ik nog iets vergeten ofzo.... HEEEEELLLLLLLLLLPPPPPPPPPPP!

Bij het opstarten van mijn computer gaat de CD-rom van de AKAI draaien, dus er gebeurd iets... dan start mijn computer niet verder op, als ik de sampler uitzet, gaat ie vrolijk verder met opstarten...

Nog ff en ik gooi de hele zooi uit het raam heheheh

Gr. Henri

Re: IK WORD GEEEEKKKK!

Re: IK WORD GEEEEKKKK!

Origineel geplaatst door Henri/etgin303

Ben ik nog iets vergeten ofzo.... HEEEEELLLLLLLLLLPPPPPPPPPPP!
Gr. Henri

Het SCSI ID moet goed ingesteld staan en de termination (afsluiting v/h/ netwerk) moet goed zijn, anders doet hij het niet. Verder dacht ik wel dat alle types SCSI uitwisselbaar zijn - ik heb talloze stekkers doorverbonden gehad en scanner, ZIP driver en zo deden het alle.

Hoi Henri

Als ik je verhaal zo lees, krijg ik de indruk dat je een conflict hebt met de interne cdromspeler van je akai. Ik heb geen idee hoe dat in zo'n cd3000xl zit, maar misschien kun je ergens in een menuutje de id daar van instellen? of heeft ie een vast id en is dat terug te vinden in de handleiding? Als dat het idd is zou je kunnen proberen in het bios van je scsi kaart zo kunnen instellen dat de scsi kaart niet meer dat id herkent.
Overigens, als jij zegt dat je computer niet op start als je je sampler aan hebt staan, dan gaat het nooit lukken, op het moment dat je je sampler uit zet namelijk werkt ie niet meer in de scsi-chain, die moet dus als eerste aan (wel na eventuele zipdrives en dergelijke) en dan je computer, en niet iets halverwege uitzetten.
Het kan ook een instelling in je scsikaart bios zijn, misschien wil ie van je sampler booten?

Ik weet het, het zijn allemaal maar vage aanwijzingen, ik heb namelijk geen ervaring met de cd3000xl of die adaptec kaart, maar misschien dat je zo wel op het goede spoor komt, succes ermee!

overigens, je sampler is van zichzelf getermineerd, en je scsi kaart ook, dus dat zou geen probleem op kunnen leveren.

Origineel geplaatst door redje
ja, je kunt een zipdisk formatteren op de pc en daar dan samples op kopieeren en die weer in je akai inlezen. Via een externe zipdrive zal ook prima werken, maar ik sloop die 1,44 floppy uit m'n mpc en zet daarvoor in de plaats een interne zipdrive, ik neem aan dat dat met de s2000 ook kan......

Uuh, hoe dan? Het filesysteem is in elk geval niet gelijk en zonder extra software is het toch niet mogelijk?

Ok ook maar even mijn kennis spuien. Ik heb al jaren m'n S-2000 aan de PC hangen in de volgende configuratie:

98SE PC met goedkoopste SCSI kaart (NCR815)<-->ZIP100<-->Apple CD300<-->S-2000.

Ik gebruik de zip met zowel akai geformatteerde als PC geformatteerde schijven. Het ergste wat er kan gebeuren als je je vergist en een akai geformatteerde zip met de PC probeert te lezen is de melding dat de schijf niet geformatteerd is en of je dat alsnog wil doen.Klik op no en er gaat geen data verloren. Andersom zegt de S-2000 gewoon dat er geen scsi apparaat aanwezig is als je een PC zip probeert te lezen.

Lezen van akai zips en cdrom's op de PC gaat uitstekend met: CDXtract, Chickensys Translator.
Direct samples uit het S-2000 geheugen lezen naar de PC en omgekeerd gaat goed met: Wavelab en Recycle. Mesa is buggy en loopt vaak vast en geeft tikken in de samples, wel handig om snel Keygroups etc. te maken als de samples al in de S-2000 zitten.

De S-2000 kan alleen een externe SCSI HD gebruiken met max 510 MB (evenveel als een AKAI CD-ROM).

de aanzetvolgorde: zip+CD-ROM, S-2000, PC
Als ik de S-2000 bijv. op dezelfde ID zet als de CD-rom, wil de PC niet meer opstarten (netzoals Henri).

De MPC2000XL is heel anders: er kan een interne IDE ZIP in die gewoon PC zip's met daarop midifiles en wav's kan lezen.
Het is aan te raden om maar 1 partitie op de zip te hebben aangezien de PC alleen maar de de eerste partitie kan zien. Als je op de MPC2000XL de zip opdeelt in bijv. drie partities en je daarna de zip schijf in de PC leest en schrijft heb je grote kans dat je data corrupt is.
Sample transfers direct van de PC naar de MPC2000XL zijn niet mogelijk.

Overigens heb ik m'n S-2000 nu niet meer aangesloten...

Gr.
Bert

Origineel geplaatst door Backdrop
Ok ook maar even mijn kennis spuien. Ik heb al jaren m'n S-2000 aan de PC hangen in de volgende configuratie:

Waarvoor dank - harde feiten altijd welkom :)

Back