Panning Noodzakelijk?

Xpressive

Producer
Is panning nou altijd noodzakelijk in een track of kan je ook gewoon een track maken met alles gewoon in de center.

Ik heb weleens een track gemaakt waar ik helemaal geen panning in gebruikt heb en het klonk niet verkeerd moet ik zeggen. Ik heb toen wat geprobeerd met panning, maar toen klonk het imo niet meer lekker. Ik denk zelf dat het wel beter is op te pannen omdat je al je instrumenten dan meer ruimte in de mix kan geven, maar wat als je helemaal niet zoveel instrumenten gebruikt?

Misschien een beetje een aparte vraag maar ben er wel benieuwd naar. :)

Tja.. als je panning gebruikt kan je nog meer ruimte in de mix benutten.
Maar de tracks die ik nog op mono-lp's heb staan klinken ook prima.
:D

Pannen is zéker niet noodzakelijk.

pannen moet je goed doen.
lekker pannen kan leuk zijn, maar vaak zijn er mensen die alles 'in de verkeerde track' overdreven pannen, en zo best een lachwekkend resultaat bekomen, dat bovendien niet op elk systeem goed klinkt. stel je voor dat je track gespeeld wordt door een stereo-systeem waar de boxen zover uit elkaar staan dat je maar 1 kant hoort, om 't zo te zeggen (bijvoorbeeld rechts). als er dan ergens een gitaartje ofzo zit dat helemaal links gepanned zit hoor je dat door rechts niet en is heel het effect weg. dit is zelfs bij de beatles zo. hen siert het nu net wel :p
ik gebruik zelf panning altijd heel subtiel, of soms om op bijvoorbeeld vocals een breed beeld te bekomen. bvb 1 take van een refrein links, 2de take van dat zelfde (hetzelfde maar uiteraard toch iets anders gezongen/gespeeld) refrein rechts. zo bekom je een lekkere dikke vocal/instrumentlijn

Pannen is leuk om te gebruiken voor het creëeren van een ruimtelijk effect, vaak in combinatie met een delay of reverb. Origineel meer naar de ene kant, het effect meer naar de andere kant. Soms is het gebruik van panning ook een beetje noodzakelijk wanneer een track bijvoorbeeld wat aan de drukke kant is, hoewel je dan eigenlijk je arrangement zou moeten aanpassen om de balans terug te brengen kun je er in sommige gevallen mee wegkomen door instrumenten uit elkaar te zetten in het stereobeeld. Wanneer je dan echter gaat controleren op mono-compatibility door de mono knop in te drukken, wat je natuurlijk regelmatig doet wanneer je aan het mixen bent, dan zul je merken dat het zojuist opgeloste probleem weer helemaal terug is.

Het is erg basic maar misschien kan het geen kwaad om het eens in de "De onthullende Productie-geheimen thread!" thread te zetten, mocht deze er nog niet in staan.

Als het goed klinkt dan is het ook goed.
Vreest niet! Experimenteert er op los! (reeds)

Hmmm, ik heb vaak ruzie met de mono-knop (of beter gezegd het geluid is te vol) Zo jammer dat de muziek op al die goedkope systeempjes ook goed moet klinken...

Eigenlijk zou er nog maar 1 speakerfabrikant moeten zijn...Zo weten we tenminste zeker dat het overal klinkt zoals de maker het bedoelt heeft. :D

en hoe zit het dan met vinyl?
en dan met name muziek bedoeld voor grote feesten (techno, tekno etc) plaatjes voor grote p.a.'s...
mono of toch stereo?

Vinyl heeft de technische beperking dat de naald van de plaat spring wanneer er een te groot faseverschil is. Voor andere media is het iets minder dramatisch, het is dan meer het artistieke bouwwerk wat dan in elkaar valt.

Ga er maar vanuit dat er op hele grote feesten in mono wordt gedraaid en wat te denken van pa systemen in winkelcentra, de broadcast wereld met FM multiplex encoders, stereo geluid MOET mono compatible zijn. Zijn de faseverschillen te groot dan stort je mix gewoon ineen.

Maar wees gerust, bij gebruik van panning kan er over het algemeen niet zo veel fout gaan.

Thanks voor de reacties. Ik ben weer wat meer te weten gekomen. ;)

Kortom, panning kan en moet je zeker ook niet laten, maar check regelmatig ook of de mix ook lekker klinkt in mono.

Back