Worden FM synths (digitaal) ooit vintage?

Een tweakbare FM-synth is er al; dat heet een Nord Modular ;).

De Jellinghaus heeft overigens wel een "ontworpen door ingenieur"-probleem. Je kunt met gemak het aantal knoppen halveren en 'm net zo (of zelfs nog meer) gebruikersvriendelijk maken.

De meest interessante interface die ik voor een DX heb gezien was helaas een eenmalig prototype dat met lichtstrips werkte. Nog niet eens knoppen of sliders.

Worden FM synths (digitaal) ooit vintage?

Alle elektronica uit de jaren 80's is toch wel op z'n minst vintage ??????

dx7's..........het zijn nog net geen fossielen8)

Ik snap het niet meer, vinden we de dx7 nou leuk of niet leuk ???

Ik vind hem TE GEK in vrijwel IEDER opzicht, ookal is ie mischien minder goed "live-tweakbaar" het geluid wat ik eruit haal vind ik echt geweldig.

vind de electric piano geweldig, vind hem op de dx7 classic nog beter klinken en te bespelen dan op de dx7 II

Eigenlijk zou je alleen al voor dat fantastische keyboard een DX-7 moeten hebben.

hmmm zijn die membraan drukknopjes van de eerste type DX7 niet zo'n beetje vergaan na 20 jaar?

hmmm zijn die membraan drukknopjes van de eerste type DX7 niet zo'n beetje vergaan na 20 jaar?

nee ze houden het nog vol

ookal is ie mischien minder goed "live-tweakbaar"

Een of twee voetpedalen, een breath controller, een pitchwheel, modwheel en velocity op je keyboard en dan nog durven beweren dat je controllers tekort komt? Maar het wordt wel inderdaad wat lastiger voor een MIDI loops afdraaiende knoppendraaier om daar iets mee te doen natuurlijk.

Een of twee voetpedalen, een breath controller, een pitchwheel, modwheel en velocity op je keyboard en dan nog durven beweren dat je controllers tekort komt? Maar het wordt wel inderdaad wat lastiger voor een MIDI loops afdraaiende knoppendraaier om daar iets mee te doen natuurlijk.

Oh mij hoor je daarover niet klagen hoor, ik vind de dx7 prima zo :okdan:

Op mijn DX7 werken ze allemaal perfect !

Keyboard dat in de DX-11 zit die ik gisteren heb gescoord speelt ook fantastisch, nu alleen nog geluid uit de synth zien te krijgen (er komen nu 2 obscure piep-geluiden uit op 1 vaste toonhoogte :( )

Heb je wel normaal 'beeld'? Heb je al geprobeerd om alle flatcables een keer los te halen en opnieuw aan te drukken?

Net daarom ben ik nu een FM synth aan het programmeren die de discrepantie tussen het aantal parameters en modulatie- en gebruiksvriendelijkheid probeert te overbruggen.
Ben ik zeer benieuwd naar, JugJug. Ik deel overigens je mening en verkies ook FM softsynths boven FM hardware.

Overigens zijn er voor mij maar 2 redenen om een hardware synth te kopen:
- hij is analoog
en/of
- hij is gebruiksvriendelijker dan een pc (en dat gaat veel verder dan aantal knoppen en sliders)

Een DX (welke dan ook) beantwoordt aan geen van beide criteria. Helaas ben ik pas na, maar tegelijkertijd ook dankzij, de aanschaf van een DX27 tot dat inzicht gekomen.

ik denk wel dat een DX makkelijker is dan een TX81Z oei dat was een ramp

- hij is analoog
en/of
- hij is gebruiksvriendelijker dan een pc (en dat gaat veel verder dan aantal knoppen en sliders)
ik deel je mening maar ik heb nog geen enkele soft fm-synth gevonden die zo goed klinkt als de fs1r. fm7en8 klinken goed, maar voor bv een echte elektrische pianopatch is de fs1r een ziljoen keer beter

Ik heb met de fs1r geen ervaring dus je maakt me wel benieuwd.
Langs de andere kant lijkt het me puur een kwestie van tijd voor er een gelijkaardige softsynth op de markt verschijnt.
Tenzij je denkt dat de magie in het enige niet-digitale stuk hardware verscholen zit ? De D/A convertor...

Maar ik snap je natuurlijk wel: wat er (nog) niet is, kan je ook niet gebruiken

Ben ik zeer benieuwd naar, JugJug. Ik deel overigens je mening en verkies ook FM softsynths boven FM hardware.

Overigens zijn er voor mij maar 2 redenen om een hardware synth te kopen:
- hij is analoog
en/of

Een DX (welke dan ook) beantwoordt aan geen van beide criteria. Helaas ben ik pas na, maar tegelijkertijd ook dankzij, de aanschaf van een DX27 tot dat inzicht gekomen.

Met midi quest kom je echt een heel eind.

waarschijnlijk niks met fm te maken,

maar de bijbehorende drumdozen van yamaha uit die tijd zoals de rx5 zijn wel echt
super gebruiksvriendelijk te editten met heel veel mogelijkheden.

neen ligt niet aan de convertoren - alhoewel ik die van hoge kwaliteit vind. op bv fm8 heb je die formants niet, heb je niet zoveel operatoren, niet zoveel parameters en het klinkt allemaal wat minder goed.
de effecten op de fs1r klinken ook gewoon retegoed

Back