Worden FM synths (digitaal) ooit vintage?

vrijwel alles wat oud is, wordt op een bepaald moment 'vintage' en dus duurder. zo gaat dat met synths, gitaren, auto's.. de meest begeerde dingen gaan eerst, maar uiteindelijk komt ook de meuk. analoge synths waarvoor je in de jaren 90 nog geen stuiver gaf (toen de echt gave dingen al wel best veel waard waren) gaan nu voor veel geld. ms10, polysix, juno.. allemaal goedkope zooi toen, nu rap stijgend in prijs.
dus ja, FM wordt vintage. sterker: is al vintage. en ook hier legt de software het af tegen de hardware. een fm7/8 bas haalt het bij lange na niet vergeleken met een echte 4 of 6 op FM bas.. ik gebruik ze alletwee en het verschil is dag en nacht..

Zodra een instrument een karakteristiek geluid heeft, welke kenmerkend voor een muziekgenre is, zal deze vintage worden. Ik denk dat het typische FM geluid de jaren 80 wel kenmerkt. Een heel mooi voorbeeld is acidmuziek en de TB-303 en in de toekomst de JP-80x0 en trance.

een leuke : wordt een yamaha motif binnen 15 jaar vintage?

nee, denk dat sowieso dat soort standaard bread and butter romplers met piano's, koortjes, violen en gitaartjes niet vintage zullen worden..

Aangezien sommigen tegenwoordig de bruine DX7 mk1 hoger inschatten (op basis van klank) dan de latere versies die meer functies hadden, vind ik dat FM vintage begint te worden. Het uitkiezen van 1 versie als holy grail (terecht of niet) vind ik typisch vintage. Je merkt een beetje hetzelfde met oldtimers: na verloop van tijd worden de oudste exemplaren vaak het meest gezocht, en daar is het zelfs vaak zo dat deze niet de beste prestaties van de reeks hebben.

Die DX11 die op Marktplaats staat daar wordt in ieder geval driftig op geboden. €400. En dan ga je toch weer nadenken over een SY99.

motif is niet vintage, een xp50 is ook niet vintage

Wordt volgens mij al vintage genoemd. Kijk maar eens op marktplaats, laatst werd er een vintange CZ101 aangeboden.

Phochos:peukie:

klopt, ook alle casio keyboards zijn vintage

Die DX11 die op Marktplaats staat daar wordt in ieder geval driftig op geboden. €400. En dan ga je toch weer nadenken over een SY99.

Ja, maar dat heeft een andere reden. DX11s zijn ontzettend gewild door allerhande balkan-beats bandjes.

Mjah, die dx11 zit een koekenbakker op te bieden onder mijn naam.... Gedoe zeg. Zal vast een stumpvogel zijn die hier ook op t forum zit.

nou,
ik denk dat pablo de gelukkige wordt...

Plaats een bod

PabloDeMode
€ 400,00
11-04-12

Bass
€ 375,00
11-04-12

PabloDeMode
€ 350,00
11-04-12

Timar
€ 300,00
11-04-12

Hans
€ 25,00
10-04-12

:mega:

mjah, ik gok dat bass en pablo ook niet geboden hebben... de echte echte die we hier kennen dan ;)

Ik heb in ieder geval niet geboden

Back