Worden FM synths (digitaal) ooit vintage?

Ik kocht rond 2012 ook DX7 voor minder dan 200. Ik heb de indruk dat er nu voor dx7 en d50 veel spreiding zit in vraagprijzen.

Dat zijn volgens mij ook voor toen hele lage prijzen, ik herinner me dat ze in die tijd toch ook meestal wel rond de 250-350 gingen voor goede exemplaren. En dan zou de huidige vraagprijs van ±500 eerder inflatiecorrectie dan prijsstijging zijn. Maar goed, zelfs een stijging van 350eu in 10 jaar tijd is nog niet genoeg om vervroegd met pensioen te gaan of een wereldreis te maken. Hoogstens een keertje extra uit eten.
Misschien waren de 250-350 de bekende te hoge prijzen waar ze tijden voor te koop stonden?? :D Zoals ik al eerder zei (maar wat je wegliet uit je quote..). Ik betaalde 150 en 175 en het waren de vraagprijzen en gangbaar die tijd. En ik heb het idee dat de vraagprijzen ineens omhoog zijn gegaan en nu al 3 jaar stagneren.. Beetje hetzelfde met de FS1r. Ik kocht de jouwe voor 500 ;) en later nog een van iemand die nog wat synths te koop had en er 350 voor vroeg. Dat is wel wat langer terug maar die hebben ineens ook veel hogere (vraag)prijzen gekregen en volgens mij blijft dat nu ook een beetje staan op die prijs.. onder druk van het hoge aanbod aan nieuw spul..

Laatst gewijzigd:
Ik las vroeger hoe analoog de shit was en digitaal bad. Dus ik kocht analoog. Maar als kind vd 70’s leer je dan na een poos dat een boel vd favo muziek uit digitale bakken komt, die die wou ik dan toch ook. Tijdens corona kocht ieder zich lek want wat moest je anders met je poen, aandelen vallen, auto rijden en vakanties mocht niet. Nieuw spul was uitverkocht. Dus koop je 2e hands. Geld mag rollen, want vakantie enz is toch niks. Dus al wie geld had en verlangen kocht een vintage dure bak. De vraag stijgt de prijs stijgt. Ik kocht een hele nette dx7 voor 700 euro waar turnlab 1000 voor wou.

Corona is voorbij. Mensen die duur kochten zijn voldaan. Er is dus geen vraag. Prijzen dalen. Er komt een nieuw evenwicht. Maar we worden allen ouder en ik denk dat t wel weer stabiel wordt en zal stijgen. Niet elke 50er die een dx7 wil heeft al eentje. (Ik zeg maar wat, vul zelf een bak en leeftijd in) Maar niet zoals tijdens corona.

Is fm vintage? Natuurlijk. Ik vind t heerlijk.

In 20 jaar is die vintagemeuk niet meer te repareren.
Nee, dat is pure onzin verzonnen door mensen zonder kennis, niet geloven, het is nog makkelijk 100 jaar te onderhouden. Onderdelen zijn steeds minder een probleem.

Misschien waren de 250-350 de bekende te hoge prijzen waar ze tijden voor te koop stonden?? :D Zoals ik al eerder zei (maar wat je wegliet uit je quote..). Ik betaalde 150 en 175 en het waren de vraagprijzen en gangbaar die tijd. En ik heb het idee dat de vraagprijzen ineens omhoog zijn gegaan en nu al 3 jaar stagneren.. Beetje hetzelfde met de FS1r. Ik kocht de jouwe voor 500 ;) en later nog een van iemand die nog wat synths te koop had en er 350 voor vroeg. Dat is wel wat langer terug maar die hebben ineens ook veel hogere (vraag)prijzen gekregen en volgens mij blijft dat nu ook een beetje staan op die prijs.. onder druk van het hoge aanbod aan nieuw spul..
Ik ben eens in het Markplaats archief gedoken en wat je zegt klopt inderdaad. 100-150€ is vrij gangbaar, al zie je na 2012 steeds meer 200-250. Maar 250-350 is vrij uitzonderlijk tot een paar jaar terug. En die FS1r ja, daar vragen ze tegenwoordig zo €1700 voor. Maar die is ook wel zeldzaam geloof ik, ze staan ook maar heel zelden te koop. Het is een mooie synth met afschuwelijke bediening, wel echt een niche ding.

Back