Worden FM synths (digitaal) ooit vintage?

Ik vind het een wel goed verhaal.
Zonder op wie dan ook zijn teentjes te trappen
maakt hij duidelijk dat in de nabije toekomst
niemand nog interesse heeft in die synths
die geproduceerd zijn in het vintage tijdperk 1920-1980.
Dit hebben we mede te danken aan Behringer
en de vele vst's die van deze vintage synths
in grote aantallen op de markt verschijnen.

in de nabije toekomst
Dit hebben we mede te danken aan Behringer
en de vele vst's die van deze vintage synths
in grote aantallen op de markt verschijnen.
Precies zoals het met elektrische gitaren gegaan is. 8o)

Ppfff wat een zeikerd is die vent toch. Eerst vintage synths en samplers ophemelen om vervolgens zelf tegen inflated prijzen te verkopen en dan de hele tijd gaan lopen bitchen…

Niet klikken idd :D

Nieuwe fm is beter/handiger aan te sturen met zoveel slider/knobs maar qua output halen ze het niet bij de gruizigheid van de tx81z/dx100/fb01. Goedkope DA converters zijn niet meer wat ze geweest zijn, vroegah klonken ze ten minste goed k*t :mega:

Hij heeft spijt van zijn vintage verkopen en hoopt nu de markt te synthfluencen zodat ie goedkoop vintage gear kan kopen. Daarna komt er een : I was wrong about vintage gear video.
De voorbeelden in zn video gaan over synths met absurde prijskaartjes zoals een DX 1. Dat is niet "de vintage markt".

Laatst gewijzigd:
ik maak iig wel winst op mijn TX816 als ik die ooit verkoop.
wil hem alleen niet kwijt.
De DX7, DX11 hebben een sound. Espen heeft geen sound.
Zou die Behringer die gewoon de code van Dexed gebruiken btw?

Niets gaat boven het warme digitale geluid van FM, of het vintage wordt ja hier lopen de meningen nogal uiteen of je digitaal überhaupt kunt bestempelen als vintage.

in de nabije toekomst
Laat die nabije toekomst maar komen ! Laten we het hopen. Ik weet er nog wel een paar die ik wel wil :) #woohoo

In 20 jaar is die vintagemeuk niet meer te repareren. Voor dat het zover is, zijn er nog zat mensen die het het willen hebben. Die moderne gemaakte 'vintage' overleeft nog geen 10 jaar qua onderdelenkwaliteit. Is leuk om een tijdje mee te spelen. Mooi toch!

ik maak iig wel winst op mijn TX816 als ik die ooit verkoop.
wil hem alleen niet kwijt.
De DX7, DX11 hebben een sound. Espen heeft geen sound.
Zou die Behringer die gewoon de code van Dexed gebruiken btw?
Ik heb een kastje gemaakt met 3 TX816's
20250129_210406.jpg

Vrees dat er altijd wel een vintage prijskaartje aan zal blijven hangen, stiekem hoop ik dat het wel werkelijkheid word.
Zelf was ik toch niet van plan iets van mijn collectie te verkopen, daarentegen heb ik nog wel een leuk verlanglijste waar ik graag wat van afstreep :)

12-13 jaar na de laatste post in deze draad zijn de meeste oude FM synths niet veel verder gekomen dan een bescheiden inflatiecorrectie, dus op een enkele collectible/zeldzame unit na zou ik zeggen: neen...
Volgens mijn statistieken is de DX7 zeker 3 x meer waard geworden in 7 jaar tijd.. ik kocht er 1 voor 150 en 1 voor 175 in 2015 (waren vraagprijzen die ik betaalde).. maar ineens ging een DX7 voor 500.. laatste tijd komt er niet zoveel bij.. misschien onder invloed van héél veel nieuwe synths? en na Corona verveelt iedereen zich ook minder misschien??

In 20 jaar is die vintagemeuk niet meer te repareren. Voor dat het zover is, zijn er nog zat mensen die het het willen hebben.
Mwah, hoe meer synths er uitvallen, hoe meer er als onderdelendonor op de markt komen om de rest mee draaiende te houden. En als er genoeg vraag is naar een courant uitvallend onderdeel, kloont iemand het zoals de J106 voice chips. En wie weet, met de ontwikkelingen, kan je over 20 jaar misschien een fpga achtig ICtje kopen voor een paar euro waar je in een vingerknip om het even welke cmos of andere courante ic (RAM chips, Z80s en 68K...) op hardwareniveau nabouwt.

En in het ergste geval draai je over 20 jaar een vette VST op een RPi13 in je uitgeholde vintage synth als controller. 🙂

Volgens mijn statistieken is de DX7 zeker 3 x meer waard geworden in 7 jaar tijd.. ik kocht er 1 voor 150 en 1 voor 175 in 2015
Dat zijn volgens mij ook voor toen hele lage prijzen, ik herinner me dat ze in die tijd toch ook meestal wel rond de 250-350 gingen voor goede exemplaren. En dan zou de huidige vraagprijs van ±500 eerder inflatiecorrectie dan prijsstijging zijn. Maar goed, zelfs een stijging van 350eu in 10 jaar tijd is nog niet genoeg om vervroegd met pensioen te gaan of een wereldreis te maken. Hoogstens een keertje extra uit eten.

Back